Novell gaat een ontwikkelaarskit uitbrengen waarmee je niet langer C of Objective-C nodig hebt om een iPhone-applicatie te maken. Met MonoTouch kunnen ontwikkelaars bestaande code en libraries voor .Net hergebruiken om iPhone-applicaties te maken. Volgens Miguel de Icaza, vice-president voor ontwikkelplatformen bij Novell, zijn C# en .Net als ontwikkelomgeving veel productiever dan Objective-C.
Objective-C is de programmeertaal die iPhone-ontwikkelaars gewoonlijk gebruiken met de iPhone SDK. Gaat Novell de wereld van iPhone-applicatieontwikkeling op z’n kop zetten? Een analist van IDC denkt van niet: de meeste applicaties zullen nog steeds in Objective-C worden geschreven, maar als je meerdere mobiele platformen wil bedienen zou MonoTouch wel eens een optie kunnen zijn. Een ander aspect is dat er 5 miljoen .Net-ontwikkelaars op de aardbol rondlopen, die nu veel gemakkelijker aan de slag kunnen met het ontwikkelen van iPhone-applicaties. Novell gaat MonoTouch aanstaande maandag aankondigen.
Er hangt wel een behoorlijke prijskaartje aan het pakket: de Enterprise Edition van Novell MonoTouch kost $999 per jaar. Tot nu toe hebben zich sinds de lancering in augustus zo’n tweeduizend mensen ingeschreven voor het betaprogramma van MonoTouch. De runtime van Mono neemt ontwikkelaars bepaalde activiteiten uit handen, zoals garbage collection en thread management. Novell verwacht dat applicaties die met Mono ontwikkeld gaan worden een breed gebied bestrijken: zakelijke applicaties, applicaties voor de gezondheidszorg en zelfs games. Ontwikkelaars kunnen hun applicaties via de App Store verkopen. Er is integratie met Apple’s XCode IDE aanwezig, zodat je je gemaakte applicatie in de Apple iPhone Simulator kunt testen. Mono is beschikbaar voor Windows, Mac en Linux. MonoTouch is voorlopig alleen beschikbaar voor de Mac.
De gamesontwikkeltool Unity 3D (zie screenshot) is ook met behulp van Mono gemaakt.
Meer info: Mono Project
Via: Infoworld
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
die screenshot is van unity 3d? ik denk geen iphone versie dan….
Nou als je programma vervolgens ook 2000 keer verkoopt.. Is toch bijna twee miljoen.
Er is ook een volwaardige Personal Edition beschikbaar voor 399 USD. Dus dat scheelt wel, zeker bij de huidige koers.
Overigens dacht ik dat het Mono project open source is, in de zin van licentie-vrij. Vraag me dus af wat de licentie precies brengt. Zal het later een keer lezen, maar misschien weet hier iemand meer ?
Kan je hiermee iphone apps maken op windows ?
Misschien geldt dat alleen voor Mono, niet voor de Mono IDE’s
Nee, je hebt nog steeds een Mac nodig en Xcode en een Apple Dev ID.
Maar veel taken beloven je door het Mono-platform uit handen te worden genomen (waaronder gc), waardoor je apps sneller kunt ontwikkelen – als Windowsprogrammeur zijnde…
Beetje jammer dat het zo duur is. Objective-C vind ik niks, in C# kan ik veel gemakkelijker mijn weg vinden en zou graag ontwikkelen voor de iPhone, maar om nou meer dan 1000 dollar (of zelfs al meer dan 100 euro) te betalen, terwijl ik eigenlijk alleen maar wat dingen zou willen uitproberen… euh nee…
400 dollar. Op de homepage staat: “A free evaluation copy will be made available later this week.”
Ja, *Mono*is wel beschikbaar voor Windows, Mac en Linux, maar MonoTouch is toch echt alleen geschikt voor de Mac. Het wordt op de homepage duidelijk uitgelegd: http://monotouch.net/.
Later deze week komt er een gratis trialversie beschikbaar. Dus dan hoef je geen $399,- te dokken om te kunnen proberen.
dit screenshot is van de “gewone” unity. (Van iets van 2 jaar geleden zo te zien 🙂 ) Unity iPhone zou een scene zoals je daar ziet ook aankunnen, mits je zuinig genoeg bent met het detail in de mannetjes die op de straat lopen.
Groet,
Lucas Meijer @Unity
Ik moet zeggen dat het heerlijk werkt, bij ons op kantoor hebben we een professional licentie van 1000 dollar. Het werkt gemakkelijk en met de uitbreiding van mono kan je nog veel meer dingen makkelijker realiseren dan alleen met de devkit van apple!
Update: MonoTouch is voorlopig alleen beschikbaar voor de Mac, niet voor Windows en Linux.
Obj-C > C#
Obj-C is een heerlijke programmeertaal. Het is maar net wat je gewend bent. Ikzelf vind C# weer om te janken…
Ik bedoelde ook niet dat de C# syntax beter is, maar de extra´s die het mono.net framework je bieden is een aangename uitbreiding – denk hierbij aan goede support voor webservices/garbage collecting/xml handling..
Vrijwel alles van Mono is open source, uitzonderingen zijn dingen die in dezelfde categoriën vallen als Monotouch – richt op commerciële ontwikkelaars, en bevat Apple gelicenceerde code.
Hun IDE is volledig open source, zelfs de MonoTouch plugin. Maar het SDK niet.
Ik heb vandaag de evaluatie versie gedownload en dat werkt echt als een zonnetje…. Net alsof ik met mijn Mac een soort van visual Studio heb, waarmee ik iphone programma’s kan maken….
Misschien moet ik dit dan toch maar aanschaffen…. Volgens mij kan je trouwens ook de test versie gebruiken om het programma te maken en vervolgens iemand die de echte versie heeft het laten compileren.
Dan hoef je het met een groepje maar een keer te kopen…..