China Unicom heeft een officiële iPhone-winkel geopend op Taobao.com, een Chinese variant op eBay. Het is de enige webwinkel, buiten de website van China Unicom om, waar je de iPhone kunt kopen. Maar het loopt tot nu toe niet erg storm. Sinds de winkel op 22 november werd geopend zijn er nog maar vijf iPhones verkocht: tweemaal de 8GB iPhone 3G en drie stuks van de 16GB iPhone 3GS.
Verkoop via de fysieke winkels loopt evenmin vlot: tijdens de eerste verkoopdagen werden maar 5.000 stuks verkocht. De grootste concurrent is de grijze markt, waar de iPhone als los toestel veel goedkoper te krijgen is: $800 in plaats van $1.024. Aan het probleem dat er geen Wi-Fi in de officiële iPhones zit, wordt nog gewerkt. Wi-Fi werd achterwege gelaten omdat de Chinese overheid de voorkeur gaf aan een concurrerende Chinese oplossing. Die beperking is in mei ingetrokken, maar de productie van de iPhone was op dat moment al begonnen.
In een toekomstige versie van de Chinese iPhone zal wel Wi-Fi aanwezig zijn, hebben officials van China Unicom gezegd. In (bijna-)buurland Zuid-Korea aat het een stuk beter: daar zijn sinds afgelopen week meer dan 60.000 stuks verkocht. Dat de Chinezen niet aan de iPhone willen, heeft wellicht te maken met het feit dat ze niet gewend zijn om kleine betalingen via hun mobiele telefoon te doen. Creditcards zijn in China steeds meer gemeengoed, maar de doelgroep van de App Store (veelal jongeren) hebben ze niet. De Chinezen betalen liever met prepaid-kaarten van lokale operators. Om meer klanten te trekken zou Apple daarom meer betaalopties en meer lokale content moeten aanbieden.
Toch verwacht China Unicom dat de iPhone een succes wordt in China: binnen drie jaar moet 10% van de 3G-gebruikers een iPhone gebruiken. De iPhone zal volgens de directievoorzitter van China Unicom de bestverkochte smartphone van China worden.
Via: Apple Insider
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
das wel weinig 😀
Hopelijk dat er nog een paar verkocht worden. Moet de 10 dollar voor het vertalen van een app in het chinees eruit krijgen haha
Vrij normaal dat niemand er een wil kopen als je weet dat je even later voor hetzelfde geld een met wifi kunt kopen.
Komt daar nog bij dat de echte fanatiekelingen er al 1 elders hebben gekocht met wifi. Gok ik.
Lang leve de zwarte handel , hehehehe
The Original is daar een slechte imitatie van de imitatie…
Jammer voor Apple; maar ik ben blij toe dat de Chinezen nog geen gebruik maken van de iPhone; een zeer productiviteits-verhogend product; daar blijft onze concurrentiepositie beter van.
het creditcard argument is totale onzin, naast de (gratis) appstore programma’s biedt de iPhone nog veel meer.
De imitatie kost $60-$70 op straat, die kun je echter niet syncen met iTunes.
Eén iPhone per 1.000.000.000 Chinezen… ;-))
… is dan een marktaandeel van 0,00000001 %