Preview: Toki Tori, nieuwe platformgame voor de iPhone

De Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een iPhone-versie van Toki Tori. In deze game is de hoofdfiguur een kuiken dat in vier werelden op pad gaat om eieren te redden. iPhoneclub mocht alvast de preview-versie van Toki Tori voor de iPhone uitproberen. Die is nog niet compleet: het bevat maar […]

toki toriDe Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een iPhone-versie van Toki Tori. In deze game is de hoofdfiguur een kuiken dat in vier werelden op pad gaat om eieren te redden. iPhoneclub mocht alvast de preview-versie van Toki Tori voor de iPhone uitproberen. Die is nog niet compleet: het bevat maar 10 levels voor de eerste wereld en steeds 5 voor de andere drie werelden. Als de volledige versie uitkomt zitten er bijna 80 levels in.

Toki Tori, klinkt als een bekende naam? Dat kan kloppen, want de game is sinds vorig jaar beschikbaar op de Wii en sinds 2001 op de Game Boy Color. Ook die eerdere versies werden gemaakt door Two Tribes. Wie nog verder wil terugblikken komt in 1994 terecht, toen de voorloper van deze game onder de naam Eggbert beschikbaar was op de MSX.

toki tori bubbleMensen die geïnteresseerd zijn in Toki Tori konden al op het developerlog volgen wat er bij het maken van zo’n game komt kijken. Zo lees je over het maken van een nieuw Toki Tori-level en het ontwerpen van de Toki Tori-controls voor de iPhone. Die controls zijn een geval apart: op de MSX gebeurde dat met cursortoetsen, op de Game Boy met een directional pad en op de Wii met een draadloze afstandsbediening. Bij de iPhone leek bediening met de accelerometer (tilt control) voor de hand te liggen, maar dat werkte niet goed. Ook een virtuele controlepad en swipe-bewegingen op het scherm vielen af en er werd gekozen voor dezelfde bediening als op de Wii: je wijst aan waar je naartoe wilt en je Toki Tori-kuiken loopt er naartoe.

Two Tribes stuurde voor het testen alvast wat screenshots om een indruk te krijgen van de verschillende levels:

Als je die controls vooraf niet weet, is het even zoeken en uitproberen om te ontdekken hoe je ervoor zorgt dat je kuiken in actie komt. Bij Toki Tori gaat het om een kippenhok waarin de eieren plotseling wegrollen. Toki Tori kruipt uit één van de eieren en gaat de weggerolde eieren redden. Gaandeweg ontdekt Toki Tori dat hij bijzondere eigenschappen heeft en met hulpmiddelen bijvoorbeeld bruggen kan bouwen. Het avontuur begint in een bos, vervolgens komt het kuiken in een kasteel en een riool en tenslotte in een onderwaterwereld, om aan het einde van het verhaal weer veilig thuis te arriveren. De game is helemaal Nederlandstalig en de werelden hebben dan ook Nederlandse namen gekregen: Watervalwoud, Spookslot, Glibbergoot en Zuiderzee. Elk van deze vier werelden (bos, kasteel, riool, onderwater) bestaat uit meerdere levels, met aan het begin van elk level een bepaalde hoeveelheid tools en een hoeveelheid eieren die je moet redden. Onderweg kom je vijanden tegen, die je moet zien te vermijden. Een botsing met zo’n vijandelijk wezen betekent dat je het level weer compleet opnieuw moet beginnen.

Als je wilt kun je de vijanden ook met wapens te lijf gaan, maar net als bij hulpmiddelen kun je er niet onbeperkt gebruik van maken. Het redden van de eieren is tegelijk een race tegen de klok. Ik merkte dat het soms handig is om eerst een level te verkennen, voordat je er écht voor gaat. Two Tribes heeft ervoor gekozen om de game niet simpeler te maken dan de Wii-versie. Dat houdt ook in, dat als je de Wii-versie al kent, je een voorsprong hebt op andere gamers, omdat je al een idee hebt hoe je een bepaald level moet aanpakken.

Tijdens mijn preview heb ik nog niet alle beschikbare levels in de testversie uitgespeeld. De bediening van de game is even wennen, maar de combinatie van puzzel- en platformgame is wel erg geslaagd. Je zou het kunnen vergelijken met games als Rolando: je moet een bepaalde opdracht uitvoeren en tegelijk uitpuzzelen hoe je praktische problemen oplost, terwijl je ondertussen ook nog de vijanden in de gaten moet houden en je opdracht binnen de beschikbare tijd moet uitvoeren. Wat mij betreft is het een erg gevarieerd spel, dat erg leuk is om te spelen.

Het plan was om Toki Tori in het eerste kwartaal van 2009 uit te brengen. Dat gaat inmiddels niet meer lukken, maar reken op de komende weken.

Info: Toki Tori

• Ontwikkelaar: Two Tribes