Portret van Hipstamatic: hippe foto-app met gemiste kansen

Hipstamatic was ooit de

lucas buickHet is december 2010. Apple maakt een round-up van de beste apps die dat jaar zijn verschenen. Hipstamatic komt met stip op nummer één terecht, de game Plants vs Zombies wordt uitgeroepen tot beste game van het jaar. Bij de iPad springen Flipboard en Osmos eruit als beste app en game. Welke van de vier hoort niet langer thuis in het rijtje? Plants vs Zombies is nog steeds een populaire game, Osmos wordt ook nog steeds gewaardeerd en Flipboard heeft het uiterlijk van veel apps beïnvloed. Maar van Hipstamatic hebben we eigenlijk niet veel meer gehoord.


Hipstamatic had dé hipste foto-app voor de iPhone kunnen worden. Het publiek had wel interesse in een foto-app met grappige filtertjes: kijk maar naar het succes van Instagram, die door de overname door Facebook het succes ook nog in klinkklare munt wist om te zetten. Bij Hipstamatic werd wel gepraat over overnames (bijvoorbeeld door Twitter), maar het kwam er niet van.

hipstamatic iphone

Fast Company heeft een interessant portret gemaakt over Hipstamatic en probeert antwoord te geven op de vraag waarom het misging. Uit gesprekken met huidige en voormalige medewerkers komt een beeld naar voren van een bedrijf dat maar geen beslissingen durfde nemen, een gefragmenteerde organisatiestructuur en geen focus had. Afgelopen augustus werd een groot deel van het personeel ontslagen. Nu probeert Hipstamatic weer op te krabbelen, met nieuwe functies zoals gelaagde foto’s schieten. Maar het is de vraag of ze ooit nog weer relevant worden voor de doorsnee iPhone-fotograaf.

Verder lezen: An Intimate Portrait Of Innovation, Risk, And Failure Through Hipstamatic’s Lens (Fast Company)

Downloaden: Hipstamatic (€1,59)

Reacties: 13 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.