App Gemist: MacFan, Tumblr, Snapguide en meer

De laatste week met apps voor de iPad bestaat uit onder andere Joypad, een iPhone-controller voor de iPad, en het creatieve Snapguide.
Bart Breij -

Snapguide iPad gidsElke week passeert een groot aantal nieuwe iPad-apps de App Store-revue en iPadclub vist dag na dag de krenten uit de pap om uit te lichten. Maar dan nog is het aantal behandelde apps zo hoog, dat je simpel een applicatie over het hoofd kunt zien. Daarom elke zaterdag: App Gemist. In de laatste App Gemist van het jaar onder andere de iPad-app van het Nederlandse Mac-blad MacFan, een ontdekkingsreis langs planeten voor kinderen en het leuke en creatieve Snapguide.


AG MacFan iPadMacFan – Het bekende Mac-tijdschrift MacFan is vanaf nu ook op de iPad te lezen. Het digitale magazine is beschikbaar in de Kiosk van Apple en is gratis te lezen voor abonnees van het papieren magazine. Nieuwe lezers kunnen een gratis kennismakingsnummer downloaden, daarna betaal je €7,99 per nummer of €39,99 voor een jaarabonnement. Dat is hetzelfde prijsniveau als de papieren uitgave, maar daar heeft de uitgever een verklaring voor: de productiekosten zijn net zo hoog als bij de papieren uitgave.
Downloaden: MacFan (gratis, in-app aankopen, iOS 5.0+)

AG Planetenreis iPadPlanetenreis – Planetenreis is een app voor kinderen vanaf 6 jaar, waarmee ze een spannende ontdekkingsreis maken langs de planeten van het zonnestelsel. De educatieve app is gemaakt door de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie, bekend van de website astronomie.nl. Je reist via een schaalmodel van het zonnestelsel van planeet naar planeet om objecten te verzamelen en die mee te nemen in een raket. De objecten zijn nodig om opdrachten te kunnen uitvoeren op de verschillende planeten.
Downloaden: Planetenreis (€0,89, iPad, iOS 5.1+)

AG Cubasis iPadCubasis – Ben je muzikant en loop je tegen de grenzen van Garageband aan, dan heeft het zin om eens te kijken naar Cubasis. Deze ‘basisvariant’ van het alom bekende Steinberg’s Cubase is speciaal aangepast voor de iPad. Cubasis bevat veel functies die je uit Cubase kent, maar dan op een manier die het toegankelijk maakt via een touchscreen. Eigenlijk is Cubasis een digitaal audio-werkstation die meerdere sporen ondersteunt.
Downloaden: Cubasis (€44,99, iPad, iOS 5.1+)

AG Tumblr iPadTumblr – Sociaal blognetwerk Tumblr heeft al een tijdje een iPhone-app, maar iPad-gebruikers waren voor lange tijd genoodzaakt om deze app opgerekt te bekijken of om gewoon de website te bezoeken. Dat is niet langer het geval: de iPhone-applicatie heeft een update gekregen, waardoor hij voortaan ook volledig gebruikmaakt van het scherm van de iPad. De iPad-versie laat je een tijdlijn bekijken met berichten van mensen die je volgt aan de rechterzijde, of een blogbericht maken met een knop in de linkerbalk. Het nieuwe tabblad ‘Verkennen’ moet het makkelijker maken om interessante mensen te vinden op Tumblr.
Downloaden: Tumblr (gratis, iOS 5.0+)

AG Snapguide iPadSnapguide – Hoe maak je een gepocheerd ei? Hoe laat ik een klimpant groeien in de tuin? Hoe plak ik een fietsband? De leuke knutsel- en doe-het-zelf Snapguide heeft een update gehad en is na de iPhone nu ook geoptimaliseerd voor de iPad. In de applicatie kunnen gebruikers hun eigen gids maken met een beschrijving, verschillende stappen en foto’s en video’s. Zo is Snapguide een sociaal netwerk van mensen die hun creativiteit en inventiviteit willen delen met anderen.
Downloaden: Snapguide (gratis, universeel, iOS 5.0+)

AG JoyPad iPadJoypad – De iPad-applicatie Joypad laat je een bijbehorende iPhone-versie koppelen, zodat je bestaande iOS-spelletjes met je iPhone als gamecontroller kunt spelen. Zo kun je bijvoorbeeld Super Crate Box spelen op je iPhone, terwijl de iPad als scherm wordt gebruikt. Ontwikkelaars moeten eerst wel ondersteuning voor Joypad in hun iPad-spellen integreren, voordat je van het systeem gebruik kunt maken.
Downloaden: Joypad Game Console (gratis, iPad, iOS 5.1+)
Downloaden: Joypad Game Controller (gratis, iPhone, iOS 5.0+)

Informatie

Laatst bijgewerkt
22 december 2012 om 14:00
Categorie
Uncategorized

Reacties: 9 reacties

  1. MacFan geeft aan dat de kosten gelijk zijn. Dat is onzin, opmaak kost wel wat maar door de papieren uitvoering is die er voor een groot deel al. En geen drukkosten.

  2. @Gonny van der Zwaag:
    Nee maar de papieren versie moet wel gedrukt worden. Met proefdrukken etc. En er gaat denk ik, wel 30 % naar distributie en kiosk. Die moeten toch ook wat verdienen? En dan rekenen we de bladen die onverichterzake terug gaan naar oud papier maar niet mee?

  3. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Kees: Dat lijkt misschien te kloppen, maar bij de papieren versie gaat geen 30% naar Apple.

    Dacht je soms dat de Bruna de bladen gratis verkoopt? M.i.z. heeft
    Kees zeker gelijk! De drukkosten zijn de grootste kostenpost voor een tijdschrift.

  4. Uitgevers zijn niet van deze tijd. Ze proberen het verlies op de papieren versie te compenseren met een PDF …….. ga toch eens innoveren!

  5. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Kees: Dat lijkt misschien te kloppen, maar bij de papieren versie gaat geen 30% naar Apple.

    Gonny kan je niet zo goed tegen een andere mening omdat je mijn opmerkingen weghaalt. Zoals ik dus zei heeft Kees gelijk, de drukkosten zijn de grootste kosten en de uitgevers moeten ook de Bruna betalen om hun bladen te verkopen (dus die 30% opmerking is irrelevant) Uitgevers zijn gewoon niet van deze tijd en willen hun verlies op de papieren versie voorkomen/compenseren met een te dure online PDF, in plaats van eens kritisch te kijken naar het verdienmodel. Jammer dat Gonny mijn opmerkingen weghaalt, ze krijgt waarschijnlijk een flink kerstpakket van MacFan.

  6. Nou, nou 30 %… Als je inclusief b.t.w. telt is de verdeling feitelijk 50/50 %. De maker krijgt uiteindelijk de helft voor zijn werk. De verspreider de rest. Wie de distributie heeft die heeft de macht.

  7. @Kees: Dat lijkt misschien te kloppen, maar bij de papieren versie gaat geen 30% naar Apple.

  8. @marcel: Wow… ik schrik me rot! Je bent nieuwe bezoeker op iPadclub, dus je reacties stonden nog gewoon in moderatie. Feestdagen, weet je wel?

    Jammer dat je jezelf verlaagt tot een argument als: “je bent vast omgekocht”.

  9. @Henk: Hmmm, dit blijkt nogal een polariserend onderwerp te zijn, dat nogal wat mensen nauw aan het hart ligt. Omdat verschillende mensen mij in verschillende kampen proberen onder te brengen, zal ik mijn standpunt in het gebeuren maar even wat duidelijker maken: ik ben geen aanhanger van het één of het ander. Beide publicatiemethoden kosten geld en hebben met overhead te maken.

    Papier: drukken, distribueren, oud papierverwerking kosten geld. Ben ik het mee eens.
    Digitaal: 30% afdragen aan Apple kost geld. Ben ik het ook mee eens.

    Conclusie: beide publicatiemethoden kosten geld. Ik denk dat in het geval van MacFan de bijkomende kosten voor papier en digitaal ongeveer gelijk zijn.