Voormalig Apple-ontwerper: ‘Apple’s designteam is klein’

Apple's designteam is vele malen kleiner dan dat van Google en Facebook, aldus voormalig Apple-ontwerper Mark Kawano.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Mark KawanoVraag tien Apple-fans waarom ze een iPhone, iPad of Mac hebben, en negen zullen zeggen dat het ontwerp een belangrijke rol speelt. Maar hoeveel mensen zijn bij Apple bezig met het design van nieuwe producten? Voormalig Apple-ontwerper Mark Kawano probeert een aantal veelgehoorde mythen door te prikken over Apple’s designproces. Hij brengt daarmee een aantal interessante feiten aan het licht: Apple’s ontwerpteam is bijvoorbeeld vele malen kleiner dan dat van Google en Facebook.


Volgens Kawano bestaat Apple’s designteam uit ongeveer honderd mensen. Google heeft meer dan duizend ontwerpers in dienst, terwijl Facebook er honderden heeft. Apple’s team is klein omdat ze weinig specialisten in huis halen. Iedere ontwerper moet in staat zijn om een interface te ontwerpen, maar ook bijvoorbeeld een app-icoon. Kawano betwijfelt of Apple altijd met zo’n klein team zal blijven werken:

Het was voor Apple logisch om met een klein, gefocust team te werken toen Steve er nog was, omdat zoveel ideeën van hem kwamen. (…) Nu Apple verandert in een bedrijf met meerdere mensen aan de top, is het denk ik logisch dat het designteam zal groeien op interessante manieren.

Hoewel Apple’s ontwerpers flexibel zijn, denkt Kawano niet dat Apple alleen maar de beste ontwerpers in huis haalt. Apple heeft ontwerp gewoon ontzettend hoog zitten, waardoor goed doordachte interfaces en hardware automatisch een hoge prioriteit zijn:

Iedereen [bij Apple] denkt na over de gebruikerservaring en het ontwerp, niet alleen de designers. Daardoor wordt het gehele product zoveel beter… Veel beter dan met welke individuele ontwerper of welk designteam dan ook.

Het volledige artikel op Fast Company belicht nog meer aspecten van Apple’s designproces. Zo legt Kawano uit hoe Apple slimme interfacetrucs bedenkt en hoeveel moeite daar soms in gaat zitten. Daarnaast heeft de ontwerper nog wat te zeggen over Steve Jobs: volgens hem was de Apple-CEO lang niet zo hard en streng als sommigen zeggen. Veel Apple-personeel deelde zijn passie, maar er werd geklaagd door werknemers die niet een weekend wilde doorhalen voor een project. Kawano werkt niet langer bij Apple, maar hij bracht wel de iPad-app Storehouse uit. Hier schreven we begin dit jaar al uitgebreid over.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 mei 2014 om 13:04
Categorie
Apple

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.