Fabrikanten rapporteren regelmatig over het aantal verscheepte, verkochte of geactiveerde toestellen. Die cijfers zijn echter zelden met elkaar te vergelijken en dat geldt ook voor de cijfers van analisten en onderzoeksbureau’s. Het hangt er maar net vanaf welke definitie ze van ’tablet’ hanteren, waardoor de conclusies die ze trekken ook nogal eens uiteen lopen. Afgelopen week maakte onderzoeksfirma Strategy Analytics bijvoorbeeld bekend dat het marktaandeel van de iPad was gedaald van 94 naar 61 procent. Een dramatische ontwikkeling? Daring Fireball’s John Gruber besloot eens wat alternatieve cijfers onder handen te nemen.
Hij constateerde dat de cijfers van Strategy Analytics te maken hebben met verscheepte Android-tablets, niet met de daadwerkelijk verkochte toestellen. Die twee cijfers kunnen nogal uiteen gaan lopen, omdat er in China aan de lopende band goedkope tablets worden geproduceerd, waarvan nog maar de vraag is of er vraag naar is. Gruber besloot uit te gaan van het aantal verkochte Android-tablets. Hij refereert naar Google’s eigen cijfers, die ze delen met ontwikkelaars en trof een taartdiagram aan dat een heel ander beeld schetst. Slechts 0,9% van de verkochte Android-toestellen heeft een scherm dat groter is dan 7 inch en dat je met goed fatsoen een ’tablet’ zou kunnen noemen. Dit mondt uit in een cijfer dat veel lager ligt dan het aantal verkochte iPad.
Er zijn volgens Google in totaal 130 miljoen Android-apparaten op de markt. Pak hier 0,9% van en je hebt 1,17 miljoen tablets. John Gruber beweert zelf dat er 135 miljoen Androids in omloop zijn, wat zou betekenen dat we het over 1,21 miljoen tablets hebben.
Apple heeft tot nu toe 28,73 miljoen iPads verkocht. Zet je die aantallen tegenover elkaar, dan zie je dat Apple ongeveer 24 keer zoveel tablets verkocht heeft. Andere cijfers dan we gewend zijn. In april bleek nog uit een onderzoek dat Apple eind van dit jaar zo’n 68,7 van de tabletmarkt in handen heeft. In 2015 zal dat ongeveer 47% zijn, denkt Gartner. De vergelijking die Gruber trekt is dan ook niet helemaal eerlijk: hoewel hij gebruik kan maken van cijfers van Google die een ander doel bieden, is het bij Apple alleen mogelijk om te kijken naar officiële verkoopcijfers.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Een berekening die op lucht is gebaseerd.
Ten eerste die 0,7 procent waar jullie je gegevens op baseren is verspreid over een periode van maar 1 WEEK(25 juni t/m 01 juli) midden in hartje zomer.
Ten tweede hebben ze nergens rekening mee gehouden met een tijdspanne, aangezien we niet weten welke google tablets er berekend worden en hoelang deze al uit zijn. In de achterhoofd houdende dat Apple al veel langer mee draait op het gebied van tablets.
En zo kan ik nog wel een paar punten opnoemen maar het heeft toch geen zin!
Bla bla bla…
uit de cijfers van analisten en onderzoeksbureau’s blijkt alleen dat men zich zelf belachelijk maakt 😉
Er is toch geen sterveling, die deze onzin serieus neemt!
Beetje site-opvulling, meer is het niet!
Die 135 miljoen komt hier vandaan:
http://www.tomsguide.com/us/google-android-installations-app-downloads,news-11861.html
@Bobo,
Check dan ook even deze gegevens:
http://developer.android.com/resources/dashboard/platform-versions.html
Die 30% marktaandeel van Android in de tabletmarkt geloof ik niks van. Ik denk dat Gruber dichterbij de werkelijkheid zit.