iPhone Atlas heeft een interessant artikel gepubliceerd over de vraag of het (als ontwikkelaar) zin heeft om gratis applicaties in de App Store aan te bieden. De betaalde applicaties leveren nogal wat geld op, als we de ervaringen van verschillende ontwikkelaars mogen geloven. Ook al zijn de prijzen klein, met meer dan 400.000 verkochte applicaties loopt MooCow (maker van Drummer, Pianist en Band) behoorlijk binnen. Uit de ervaringen van TapTapTap blijkt ook dat de enorme aantallen iPhone-bezitters een applicatie al snel lucratief maken. Maar hoe zit het met de gratis apps?
Een populaire manier om klanten te trekken is om een gratis applicatie beschikbaar te stellen, met beperkte functionaliteit. Het is bovendien de enige manier om een trial-applicatie aan te bieden, waarbij gebruikers eerst kunnen testen voordat ze tot aankoop overgaan. Dat blijkt nauwelijks het geval: Josh Anon, de ontwikkelaar van FlipBook, meldt dat minder dan 1% overstapt van de lite-versie naar de volledige versie. FlipBook is niet eens een obscure applicatie die niemand kent: het staat op dit moment op nummer 6 in de lijst van populairste gratis applicaties. Met een conversiegraad van 1% zou dat ongeveer 2.510 betaalde downloads moetenopleveren. De prijs van FlipBook is net geen $10 dus dat levert $17.570 in nog geen maand tijd op. Josh heeft niet echt reden tot klagen…
Via: iPhone Atlas
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Mooi werk! die cijfers zijn opmerkelijk.
jamaar nu is de hamvraag nog altijd niet beantwoord hoor? 😕 levert dat nu werkelijk iets op, de volledig gratis apps??
naja als je bijvoorbeeld een google ad in je applicatie verwerkt en je app `verkoopt` goed dan kan dat wel lijkt me.. en natuurlijk helpt het je bedrijfsnaam zichtbaar maken waarmee je later een betaalde app wellicht snel verkoopt
@Dromedaris: Als je geen banners hebt, je app is volledig gratis en je hebt geen pro versie, dan is het antwoord simpel: Niets.
Hoewel. Het staat leuk op je CV als je de populairste gratis app voor de iPhone hebt. En naamsbekendheid enzo. Dat kun je ook in geld omzetten :P.
“De prijs van FlipBook is net geen $10”
Bij applicaties waarvan de prijs nog geen $5 bedraagt zal de conversiegraad wel wat hoger liggen zeker? Ik vind die conversiegraad van 1% dus zeer relatief…
De makers van de hardlopers hadden dit waarschijnlijk niet verwacht inderdaad, de wereld is weer een paar miljonairs rijker!
denk dat dit één van de beste redenen van de makers van gratis programma’s is!!
De conversiegraad is hier dus 1%.
Ik denk dat de conversiegraad vooral afhangt van de verschillen tussen de trial en full versie is, en de prijs die voor die meerwaarde betaald moet worden.
Bij mocha vnc ben ik ruim tevreden met de trial versie, dus voor mij geen reden om over te stappen, ook niet als het maar 40 cent zou kosten.
Er zijn natuurlijk nog andere manieren om geld te verdienen aan dit nieuwe medium. De iPhone is hét toestel dat voor een optimale online bereikbaarheid zorgt. Online e-commerce, met een mobiele website speciaal ontworpen voor iPhone-bezoekers: een nieuwe markt ligt voor je open!