Ontwikkelaar Pocket God legt uit hoe je een populaire game maakt

Het is altijd lastig om de magische formule te ontdekken voor een succesvolle iPhone-applicatie. Het gaat er niet om hoeveel mensen je in dienst hebt, maar hoe slim je het aanpakt. De makers van Pocket God hebben zo'n succesnummer in handen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

pocket godHet is altijd lastig om de magische formule te ontdekken voor een succesvolle iPhone-applicatie. Het gaat er niet om hoeveel mensen je in dienst hebt, maar hoe slim je het aanpakt: naast een creatief idee moet je ook de juiste promotie aanwenden om je iPhone-applicatie op het netvlies van de gebruikers te brengen. De makers van Pocket God hebben zo’n succesnummer in handen, terwijl het door een team van maar twee personen is gemaakt. Deze cartoon-achtige game is al meer dan 1.2 miljoen keer gedownload.


In een interview geven de bedenkers Dave Castelnuevo en Allan Dye aan hoe ze het hebben aangepakt, waardoor ze op gunstige dagen wel $18.000 per dag verdienen. Door wekelijks updates uit te brengen houden ze de game interessant en blijven de iPhone-bezitters de game kopen. De 38-jarige Castelnuevo werkte 60 tot 80 uren per week aan de applicatie World Golf Tour en bedacht dat hij zichzelf een uitdaging zou kunnen stellen: hoeveel kun je in 10 uur programmeren bereiken. Tijdens een lunch met de eveneens 38-jarige Dye kwamen ze op het idee van een game. Op basis van een spelletje dat ze eerder voor Cisco hadden gemaakt (waarbij je nullen en enen moest rondslepen over het scherm) ontstond het idee voor Pocket God.

pocket godDe twee kozen voor een eiland waarop je kleine mannetjes met je vinger kon rondslepen. De poppetjes moesten er simpel uitzien, zodat de ontwikkeling weinig tijd kostte. Ze moesten er ook grappig uitzien, zodat ze op t-shirts en petjes gedrukt konden worden. Toch hadden ze toen nog niet idee dat ze een bestseller te pakken hadden en besloten om wat zieke humor erin te gooien. Op 9 januari stond de game in de App Store. Niet alle reviewers waren gecharmeerd, maar het bleek dat gebruikers bleven hangen als de ontwikkelaars snel reageerden op verzoeken. Er ontstond een blog, zodat fans konden volgen hoe de game zich ontwikkelde. Dankzij mond-op-mond-reclame mond-tot-mond reclame werd Pocket God steeds bekender. Wekelijkse updates zorgden ervoor dat de game interessant bleef. Pas een maand na de release bleek Pocket God het opeens te gaan maken: het schoot omhoog naar nummer 2 in de ranglijsten en kwam begin maart op nummer 1. Die positie hield Pocket God bijna een maand vast. Castelnuovo verdient nu tweemaal zoveel als hij deed toen hij consultant was, maar ondanks de flinke bedragen die Apple overmaakt heeft hij nog nooit iemand van Apple ontmoet. Hij gebruikt de analysesite Heartbeatapp.com om de verkoopcijfers in de gaten te houden en kijkt daarnaast op 148Apps.com voor performance-cijfers. Zo’n 10 procent van de spelers heeft niet voor de game betaald, weet Castelnuovo en dat is uitzonderlijk laag.

pocket god

Via: VentureBeat

Informatie

Laatst bijgewerkt
29 oktober 2009 om 23:46
Categorie
Games

Reacties: 19 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.