Doodle Jump meer dan drie miljoen keer verkocht
Je maakt een grappig spelletje, zet deze in de App Store en voor je het weet ben je ruim 2 miljoen dollar rijker. De ontwikkelaar van Doodle Jump (Lima Sky) heeft bekendgemaakt dat ze in minder dan een jaar tijd 3 miljoen stuks van de game Doodle Jump hebben verkocht. Na aftrek van Apple’s 30% blijft er dan nog zo’n 2,1 miljoen dollar aan inkomsten over. De game staat al lange tijd hoog in de verkooplijsten in alle grote App Store-landen. In 2010 werden er alleen al 1,6 miljoen verkocht, terwijl we nog maar aan het begin van het jaar zitten. Lima Sky is een bedrijf van twee personen. Naast Doodle Jump brengen ze nog een flinke reeks kleine games en applicaties in de App Store die meestal €0,79 kosten, zoals ChocoMatch en Cookie Catch.
Het geheim van het succes is misschien, dat de ontwikkelaars heel veel updates uitbrengen, zoals een versie met een kerstmuts rond de kerstdagen. Ook bij nieuwe games proberen ze het tempo erin te houden.
Downloaden: Doodle Jump (€0,79)

26 reacties
Herman
Ongelooflijk!
Wesley
terecht! zeer leuk spelletje dat ik geregeld speel op dode momenten..
stearchi
Zo veel bewondering en verbazing dat op deze manier geld verdiend kan worden
palson
Toch de moeite waard om iets leuk, en qua prijs laagdrempelig te maken….respect en slim
WDS001
Inderdaad, DoodleJump is een zeer verslavend spelletje! Ik verschiet er dus ook niet van dat dit zoveel heeft opgebracht.
Tom!
Naast de updates is er nog een geheim waardoor het veel verkocht wordt: De verslaving :p
Rogier Colijn
Hmm, 2,1 miljoen dollar delen door 2 werknemers = 1.05 miljoen dollar per persoon. Min belasting enz. 800.000 dollar per persoon.
Niet slecht voor een paar .png plaatjes en een paars stukjes code 😀
oentje13
Geloof me, dat kost best wel wat tijd… Het is niet zo dat ze wat bij elkaar geraapt hebben
SnijdeA
Waarom zou de verslaving, die pas optreedt NA de aanschaf, mensen deze applicatie doen kopen ?
SnijdeA
20% belasting ?
Ik denk toch iets meer.
En je vergeet de 30% voor Apple.
Jet
@sneijdea
hij vergeet de 30% van apple niet. Van de 2.1 miljoen dollar is dat bedrag van apple al afgetrokken. Was eerstnamelijk 3 miljoen
SnijdeA
Klopt, excuses.
En dan de uitleg van de 20% inkomsten belasting nog.
Shiznit
Zal eerder rond de 40%-50% liggen….
Thaurin
Vergeet je niet de inkomstenbelasting er nog even van af te halen?
EDIT: Whoops, anderen waren me voor. 😉
Killingsjaakie
App is 0,79 cent. Niet een euro. Berekening klopt dan toch niet
SnijdeA
Lezen.
Er staat “ben je ruim 2 miljoen dollar rijker”.
Dennis
En toch klopt de berekening dan nog niet.
3 miljoen keer verkocht.
DUS:
3 000 000 x 0,79 = 2 370 000
2 370 000 x 0,7 = 1 659 000$
Je moet er dan wel nog rekening mee houden dat wij hier in Euro betalen dus ook deze berekening klopt niet 100%
Johan
Lage prijzen en hoge omzet, briljant verkoopmodel. Daar zouden de rest van de game-industrie een voorbeeld aan kunnen nemen.
SnijdeA
Nee, nu haal jij de euro’s en de dollars door elkaar.
Wel in dollars blijven rekenen he ?
wouter
@Dennis:
de app kost 0.79 euro
dan blijft er inderdaad 1659000 euro over, maar 1 euro = 1.3 dollar ( ongeveer ) dus heb je iets meer dan 2.1 miljoen dollar 😉
Dennis
Ja dus als je enkel in dollar rekent kom je uit op 1 659 000 en niet 2,1 miljoen. De poster van het bericht ging er gewoon van uit dat de app 1$ kost ipv 0,79$.
SnijdeA
En dan kom je uit op :
3.000.000 x $ 0,99 = $ 2.970.000
70% van $ 2.970.000 = $ 2.079.000
Dennis
En doe dat nu met 1$ zoals ik zeg:
1$ x 3 000 000 = 3 000 000
70% x 3 000 000 = 2 100 000$
Dus heeft de poster een fout gemaakt, zoals Killingsjaakie en ik proberen uit te leggen. 🙂
thijmen
Okay, wie haalt z’n telraampje er even bij?
(Beste moderators, waar is mijn vorige comment heen?)
Flex
App is toch 0,99$? en 0,79€
SnijdeA
Ja, maar er staat “blijft er dan nog zo’n 2,1 miljoen dollar aan inkomsten over”, en dat betekent iets als “bijna 2,1 miljoen”.
Nix mis met deze post dus.