Apple ID en MobileMe of meerdere Apple ID’s samenvoegen: is dit mogelijk?

Veel mensen willen hun Apple ID of MobileMe-accounts samenvoegen met een ander Apple ID, maar kan dit ook?

iCloudAfgelopen vrijdag publiceerde Apple een FAQ (veelgestelde vragen) waarin je kon lezen wat de gevolgen zullen zijn voor mensen die momenteel een MobileMe-account hebben. Zoals bekend zal MobileMe ophouden te bestaan na 30 juni 2012, waarna de meeste diensten verdergaan in iCloud. Sinds iOS 5 en iCloud zijn geïntroduceerd zijn twee vragen weer in de categorie ‘veelgestelde vragen’ terechtgekomen: veel mensen willen hun MobileMe-account samenvoegen met hun normale Apple ID of meerdere Apple ID’s met elkaar. Maar is dit mogelijk?

Er zijn veel iOS-gebruikers die naast hun MobileMe-account een apart Apple ID hebben waarmee ze liedjes en applicaties downloaden uit de iTunes Store. Met de komst van iCloud moet je wel een @ me-account hebben om te e-mailen, maar iCloud kan verder gewoon aan je standaard Apple ID gekoppeld worden. Mensen die momenteel een MobileMe-abonnement hebben willen hun gegevens van MobileMe uiteraard onderbrengen op hun toekomstige iCloud-account. Maar ook mensen die geen MobileMe hebben maar bijvoorbeeld per ongeluk twee verschillende Apple ID’s hebben aangemaakt willen hun account misschien samenvoegen. Om die vraag te beantwoorden pakken we de FAQ-pagina van iCloud en een support-email erbij.

MobileMe en iCloud

Een beetje verstopt op de iCloud FAQ-pagina staat ook de vraag waar waarschijnlijk veel MobileMe-gebruikers mee te maken hebben: “Als ik verschillende accounts gebruik voor iTunes en MobileMe, kan ik ze in één account samenvoegen en gebruiken met iCloud?” Apple’s antwoord: Nee. Het is niet mogelijk om twee accounts samen te voegen. Je kunt wel je MobileMe-account naar iCloud overzetten en met een ander iTunes-account aankopen doen en “iTunes in the Cloud” gebruiken.

Kortweg: je zult je MobileMe-account moeten overzetten naar iCloud en een aparte account moeten gebruiken voor iTunes.

Apple ID’s samenvoegen

Er zijn ook mensen die per ongeluk twee verschillende Apple ID’s hebben aangemaakt bij het aanschaffen van liedjes of applicaties in de iTunes Store. Nu het sinds kort mogelijk is om je aankoopgeschiedenis te bekijken in de App Store en zo makkelijk eens aangekochte apps weer opnieuw te downloaden, vragen veel mensen zich weer af of het mogelijk is om twee accounts samen te voegen.

In de FAQ over Apple ID’s geeft Apple al een antwoord op deze vraag, maar dit antwoord is dusdanig kort dat we er niet achter kunnen komen waarom dat nou niet mogelijk is.
Forumgebruiker Timmeh_ stuurde een e-mail over de mogelijkheid van het samenvoegen van een MobileMe-account met een Apple ID, maar het antwoord geeft ook enige helderheid over deze kwestie. “Tim, it is not possible to merge or convert your iTunes account with or to your MobileMe Account as both are two independent Apple IDs. Each Apple ID must be unique.” “They will have separate purchase histories, and you won’t be able to transfer purchases from one account to another.”

Het lijkt er dus op dat het niet mogelijk is omdat beide accounts een andere aankoopgeschiedenis hebben en deze niet samengevoegd kunnen worden. Dat komt ook doordat applicaties aan een bepaald Apple ID gekoppeld worden wanneer je ze aanschaft. Dit zorgt er mede voor dat je applicaties bijvoorbeeld niet met vrienden kunt delen. Hieronder vind je de volledige e-mail van Apple’s iTunes Store Customer Support.

apple id merge

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 juni 2011, 15:38
Categorie Uncategorized
Onderwerpen apple id, itunes, mobileme, vragen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.