De Netatmo Welcome staat goed bij de voordeur.

Review: Netatmo Welcome, de camera die jou wil leren kennen

De Netatmo Welcome is een slimme beveiligingscamera, die na verloop van tijd gezichten leert herkennen. Hoe bevalt deze camera in de praktijk, en is de bijbehorende iOS-app net zo slim als de camera zelf?

Welkom thuis! Een notificatie op mijn Apple Watch laat weten dat ik zojuist gezien ben door de Netatmo Welcome, een vriendelijk-ogende camera die op basis van gezichtsherkenning precies weet wie er in je huis aanwezig is. Een aantal weken heb ik deze beveiligingscamera uitgetest. Maar hoewel het voor sommige mensen een waardevol product is, liep ik tegen de nodige problemen aan.

In deze review lees je over het installeren van de Netatmo Welcome €199, ervaringen tijdens het gebruik van de camera en de bijbehorende iOS-app.

Netatmo Welcome is een goudkleurige, cilindervormige camera die je een vast plekje in je huis moet geven. De lens van de camera registreert alle gezichten die hij tegenkomt, en vraagt vervolgens aan jou wie er zojuist ontdekt is. Op deze manier leert de Netatmo langzaam maar zeker jou en de rest van het gezin kennen, en zal hij uiteindelijk zelfstandig de juiste naam bij het gezicht zoeken.

De Netatmo Welcome aansluiten

Het aansluiten van de Netatmo Welcome is heel gemakkelijk. Na het downloaden van de iOS-app hoef je alleen de instructies op het scherm te volgen, de camera ondersteboven te zetten en weer terug te draaien. Op de achterkant van de camera is een aansluiting voor een ethernetkabel aanwezig, al kun je de camera ook gewoon draadloos met het internet verbinden. Alle gegevens worden opgeslagen op een microSD-kaart. De camera sluit je aan op het stopcontact met de meegeleverde microUSB-lader. De gegevens van de Netatmo Welcome worden lokaal opgeslagen op het microSD-kaartje, dus zelfs als je internetverbinding wegvalt staan daar je video’s op. De lokale opslag is bovendien goed nieuws voor je privacy. Pas als je deze streamt naar je iPhone neemt het risico op pottenkijkers toe. Deze verbinding is versleuteld met AES 256 bit.

De Netatmo Welcome is alleen in het goud verkrijgbaar.

Als de Netatmo Welcome eenmaal geïnstalleerd is, zul je de camera nauwelijks nog aan hoeven te raken. Alles gebeurt vanaf dan vanuit de web- of iOS-app (link), al is het wel belangrijk om de camera op een goede plek in huis te zetten. Gezichtsherkenning is een van de nuttigste functies, dus een plekje met het zicht op de deur is handig, al moet je er daarbij wel rekening mee houden dat de camera niet per ongeluk passerende mensen herkent via het raam.

Passen en meten met de Netatmo Welcome

Tijdens het testen van de Netatmo Welcome stond de camera op een tv-meubel, wat er op een gegeven moment voor zorgde dat de camera gezichten registreerde die op tv voorbij kwamen. Het zal dus even passen en meten zijn voordat je de ultieme plek voor de camera gevonden hebt, en daarna duurt het ook nog een paar dagen voordat de camera het gezicht van alle bewoners herkent.

Zo werd het gezicht van mijn vriendin na een dag of twee al herkend, maar duurde het bij mij een stuk langer om de camera me te laten begroeten. Via de iOS-app kun je de camera een handje helpen door handmatig de geregistreerde gezichten bij de juiste persoon te plaatsen. Een balkje op je scherm laat zien hoe goed de camera een bepaald gezicht kent.

Een livestream van de Netatmo camera. De Netatmo-app kan mensen leren kennen.

Houd er wel rekening mee dat de Netatmo Welcome erg warm kan worden. Op een gegeven moment werd hij zelfs zo heet dat ik het niet aandurfde om hem tijdens een weekendje weg onbeheerd in het stopcontact te laten zitten. Onhandig, aangezien dit natuurlijk het moment is waarop een dergelijke camera een uitkomst is.

De Netatmo Welcome heeft naast een camera ook een ingebouwde microfoon, die gebruikt kan worden om geluiden te registreren. Op die manier kan de Welcome ook het geluid van een brandalarm opvangen, zodat je direct een melding krijgt als er iets aan de hand is.

Nachtcamera van de Netatmo Welcome

Ook ’s nachts doet de Netatmo zijn best om gezichten te herkennen. Aan een klein rood lampje kun je zien dat de nachtcamera is geactiveerd, die een relatief duidelijk beeld van een donkere kamer geeft. Verwacht niet dat je alle kleine details kunt ontdekken, maar het beeld is duidelijk genoeg om te zien of er iets in de kamer gebeurt.

Wat de camera betreft zit het dus wel goed met de Netatmo Welcome. De gezichtsherkenning is een handige functie die ook echt werkt als je de camera wat tijd geeft om mensen te registeren, en het is dan ook vooral de onhandige app die me de grootste frustraties opgeleverd heeft.

In de app help je de camera met het herkennen van mensen. Een notificatie-overdaad van de Netatmo app.

Zo duurt het lang om alleen de instellingen al te laden, en zijn alle functies verstopt in het minimalistische design van de app. Een simpele instelling aanpassen resulteert dan ook vaak in een zoektocht door de app, terwijl dit natuurlijk niet nodig zou moeten zijn. Moet je bijvoorbeeld bij Instellingen kijken om de video-opname instellingen te wijzigen, of staat deze optie in het andere menu bij ‘Pas uw behoeften aan’?

Notificaties in overvloed

Daarnaast claimt de app ‘Smart Notifications’ te sturen, die bijvoorbeeld twee berichten bundelen als er twee mensen tegelijk binnenkomen. In plaats van twee losse notificaties krijg je er dan maar een, al heb ik hier in de praktijk nog maar weinig van gemerkt. Het tegendeel zelfs, want op het moment dat ik binnenkom vult mijn scherm zich met bewegingsdetectiesmeldingen en Welkom Thuis! Op de screenshots hierboven kun je zien wat ik bedoel.

Zelfs een paar weken later krijg ik nog steeds deze overdosis aan berichten, wat vooral irritant is in plaats van informatief. Ik ben op dat moment immers zelf thuisgekomen, zodat het niet meer uitmaakt of er beweging is gedetecteerd. Naast meldingen ontvangen over herkende gezichten, kun je de iOS-app ook gebruiken om korte video’s te bekijken van de momenten waarin beweging gedetecteerd is. Ook kun je een directe live feed van de camera opvragen als je benieuwd bent wat er in huis gebeurt.

Via de iOS-app van de Netatmo Welcome kun je op ieder gewenst moment kijken wat er zich op dat moment afspeelt in het gezichtsveld van de camera, al kan de camera ook prima op eigen houtje jouw huis in de gaten houden.

Zo kreeg ik regelmatig een notificatie als mijn vriendin thuis was gekomen, terwijl ik bij binnenkomst ook met een Welkom Thuis-bericht wist dat de camera me had gezien. In de app kun je op een tijdlijn alle momenten zien waarop iemand geregistreerd is. Een handige functie voor ouders, die op deze manier weten dat hun kinderen thuis zijn gekomen.

Let wel op: Mocht je besluiten om de Netatmo Welcome in de toekomst door te verkopen, ga dan goed na dat alle gegevens van de camera verwijderd zijn. Het is niet genoeg om alleen de camera te wissen, je zult ook de SD-kaart in je computer moeten stoppen om te controleren of daar nog bestanden op staan. Hetzelfde geldt als je de camera tweedehands koopt: het kan goed dat de camera op zoek gaat naar de gezichten van de vorige gebruikers.

De Netatmo Welcome die wij getest hebben voor deze review.

Conclusie Netatmo Welcome review

De Netatmo Welcome is vooral een handige camera voor ouders die vaak van huis zijn. Als kinderen thuiskomen van school krijgen ze direct een melding op hun telefoon (of Apple Watch), zodat ze zonder de videofeed te openen weten dat er iemand thuis is. De ongemakkelijke en trage app en het feit dat het wel erg lang kan duren totdat sommige gezichten automatisch herkend worden, zorgen ervoor dat we de camera niet direct aan zouden bevelen. Met een prijskaartje van €199,- is de Netatmo Welcome namelijk niet goedkoop, terwijl je voor die prijs ook andere camera’s kunt aanschaffen met soortgelijke functies en betere apps. Denk bijvoorbeeld aan de Logi Circle en de Nest Cam. Je zult bij jezelf na moeten gaan of gezichtsherkenning voor jou echt de moeite waard is, en of je een periode met een overdosis aan notificaties kunt weerstaan.

• Gezichtsherkenning kan een uitkomst zijn
  • Erg gemakkelijk te installeren
  • Gegevens lokaal opgeslagen op SD-kaart