IKEA Symfonisk speaker

Review: IKEA Symfonisk boekenplank-speaker

Prima Sonos voor nog geen honderd euro
IKEA heeft een boekenplankspeaker met Wi-Fi, die we de afgelopen weken uitgebreid getest hebben. De speaker is in samenwerking met Sonos gemaakt. Krijg je dezelfde Sonos-ervaring of is alles toch een beetje minder? Je leest het in deze review van de IKEA Symfonisk boekenplankspeaker!

Introductie
IKEA en Sonos hebben samengewerkt aan twee speakers: de boekenplankspeaker die we in hieronder in dit artikel bespreken en de tafellampspeaker (zie review), waar we een aparte review over zullen publiceren. Beide zijn qua design en interne techniek heel verschillend en dat is ook te zien aan het prijskaartje. Deze boekenplankspeaker kost 99 euro, de tafellamp is 179 euro. Meer informatie vind je ook in onze eerste indruk van de IKEA Symfonisk-speakers.

IKEA Symfonisk review in de keuken

Voor nog geen honderd euro is de boekenplankspeaker de goedkoopste manier om een Sonos in huis te halen, die je ook in een multiroom-systeem kunt opnemen. Door de veelzijdigheid kan het een aantrekkelijke instap zijn om met een Wi-Fi-speakers te beginnen. Een ‘slimme speaker’ is het eigenlijk niet, omdat je er geen spraakassistenten op kunt gebruiken en omdat er geen microfoon in zit (wat voor sommige gebruikers juist weer heel aantrekkelijk kan zijn – geen kans op afluistereren!). In combinatie met een slimme Sonos-speaker zoals de One kun je het afspelen van muziek ook met stemcommando’s vanaf je iPhone regelen. Bediening vanaf je iPhone kan natuurlijk ook zonder Sonos.

Intro | Design | Gebruik | Audio | Conclusie

Symfonisk design: onopvallend en veelzijdig

• Verkrijgbaar in zwart en wit
  • Past in boekenkasten
  • Horizontaal of verticaal te plaatsen
  • Te gebruiken als boekenplank (max. 3 kg)

IKEA Symfonisk review liggend

De Sonos IKEA Symfonisk boekenplankspeaker heeft een simpel uiterlijk, dat goed bij beide merken past. Je kunt kiezen uit mat witte of zwarte kunststof, met een frontje van gemêleerde stof. Het design is strak, maar door de afgeronde hoeken en het textiel ziet het er toch wat geraffineerder uit. Wel vinden we het jammer dat het SONOS/IKEA-labeltje aan de bovenkant scheef zit en verkleurd is. Dit labeltje kun je er eventueel afknippen, maar dan wordt het lastiger om later het frontje te vervangen, mocht je dat willen. Het idee is namelijk dat mensen dit product ook kunnen ‘hacken’, door bijvoorbeeld een frontje van andere stof te maken. Het frontje wordt met magneten en pinnetjes op z’n plek gehouden.

IKEA Symfonisk review

Het onopvallende uiterlijk zorgt ervoor dat de speaker eigenlijk wel in elk interieur past, zeker als je huis toch al vol staat met IKEA-meubels. Door de slanke vorm is de speaker makkelijker ergens te plaatsen dan de tonvormige Sonos One. Bovendien kun je de Symfonisk horizontaal en verticaal plaatsen. Heb je een KALLAX-kast, dan past het precies. In andere kasten meestal ook wel. De afmetingen zijn 31 x 15 x 20 cm.

IKEA Symfonisk review op boekenplank

Horizontaal kun je speakers in een kast of op een boekenplank zetten, waarbij rubberen voetjes aan de onderkant voorkomen dat de speaker wegtrilt. Je kunt ook een los verkrijgbare muurbeugel aanschaffen voor staande of liggende bevestiging. In beide gevallen is de maximale belasting 3kg.

IKEA Symfonisk review

Verticaal geplaatst kun je de Symfonisk gebruiken als boekenplankje of nachtkastje. Neerleggen in een kast kan ook. Aan één zijkant zitten ook rubberen voetjes en je kunt een losse mat aanschaffen, die je als een soort tafelkleedje bovenop legt, om te zorgen dat er geen krassen ontstaan. Gebruik je de speaker in de keuken, dan is er een hangbeugel voor de metalen rekken die IKEA verkoopt.

IKEA Symfonisk review knoppen

Aan de voorkant vind je drie ronde knoppen en een statuslampje, net als bij Sonos maar dan wel in een iets goedkopere uitvoering. Geen aanraakgevoelige knoppen, maar simpele indrukknoppen met klik. Het lampje laat zien of de speaker is ingeschakeld en de knoppen gebruik je voor Play/Pause en volume op/neer. De bediening is exact gelijk aan Sonos en dat is logisch, want Sonos was verantwoordelijk voor het audiogedeelte en de techniek.

Je kunt deze speaker niet volledig draadloos gebruiken. Je hebt net als bij de gewone Sonos-speakers altijd een stroomaansluiting nodig. Aan de achterkant vind je behalve de aansluiting voor de meegeleverde stroomkabel (met textiel bekleed!) ook een Ethernet-aansluiting.

Al met al vinden we dat deze speaker er erg netjes uitziet en niet de indruk wekt dat je goedkope rommel in huis hebt gehaald. Ook het neutrale uiterlijk en de veelzijdigheid spreekt ons aan.

IKEA Symfonisk boekenplankspeaker in gebruik

• Nieuw audio-ontwerp door Sonos
  • Werkt met AirPlay 2
  • Koppelen tot stereopaar mogelijk
  • Afstemmen op de ruimte met TruePlay tuning
  • Geen spraakfuncties
  • Te bedienen via Sonos-app, Spotify en meer

De IKEA Symfonisk-speaker is in feite een standaard Sonos-speaker. Het instellen en bedienen werkt dan ook precies hetzelfde. De functies zijn dan ook te vergelijken met de Play:1, al is de audiokwaliteit wel iets anders omdat de speaker anders qua ontwerp is. Het betekent dat je deze speakers kunt samenvoegen tot een multi-room systeem, kunt bedienen vanuit de Sonos-app (of vanuit diverse andere apps), maar ook op elke speaker iets anders kunt afspelen.

IKEA Symfonisk review

Omdat het ecosysteem van Sonos al vrij goed in elkaar steekt, profiteer je ook daarvan. Sonos biedt ondersteuning voor meer dan 80 muziekdiensten, dus ook jouw favoriete muziekdienst zit erbij. Je krijgt zelfs nog iets extra’s: vanaf het najaar kun je de speaker bedienen vanuit IKEA’s Home Smart-app, waarbij je ook scenes kunt maken waarin je ook lampen, de aanstaande rolgordijnen en dergelijke kunt meenemen.

Omdat de Symfonisk boekenplankspeaker geschikt is voor AirPlay 2 kun je er muziek naartoe streamen vanaf je iPhone of een ander geschikt apparaat. Siri-spraakfuncties zijn niet mogelijk, door het ontbreken van een microfoon. Met Trueplay kun je de speakers tunen op basis van de ruimte, zodat het zo optimaal mogelijk klinkt. Dit is een software-functie die je in de Sonos-app voor iOS vindt.

Door een stereopaar te maken kun je de muziek simultaan op beide speakers afspelen. Je kunt er zelfs een 3.1 of 5.1 home entertainment-systeem van maken door bijvoorbeeld de IKEA-speakers te koppelen met een Sonos Beam. Daarmee ben je goedkoper uit dan wanneer je twee exemplaren van de Sonos One of Play:1 had gekocht.

IKEA Symfonisk review

Voor het aansturen met slimme assistenten zoals Alexa, Google Assistent of Siri moet je gebruik maken van een Sonos One of Sonos Beam. Je kunt ook een geschikt apparaat zoals de Google Home of een Alexa-speaker gebruiken. Voor scenes die je met de Tradfri-lampen en rolgordijnen wilt maken zul je zoals gezegd moeten wachten tot de IKEA Home Smart-app het later dit najaar officieel ondersteunt.

Review: IKEA Symfonisk tafellamp-speaker

De IKEA Symfonisk tafellampspeaker met Wi-Fi combineert twee functies: je kunt er muziek mee luisteren en het is tegelijk een lamp. We hebben deze speakerlamp de afgelopen weken uitvoerig getest, om te kijken of het net zo goed bevalt als een 'echte' Sonos-speaker. De audiobeleving is volgens Sonos identiek aan de Play:1, maar dan wel met iets extra's: een lamp.

Audiokwaliteit van de Sonos Symfonisk boekenplankspeaker

• Vermogen niet bekend
  • Tweeter
  • Mid-woofer
  • Digitale versterker klasse D (de tafellampspeaker heeft er twee)

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn: een compacte Sonos-speaker voor de helft van de normale prijs. Maar hoe klinkt het? Helaas kon IKEA ons niet vertellen wat het vermogen (wattage) van de speaker is. Het staat er niet op en het is ook niet online te vinden.

Symfonisk intern

Wel weten we dat de boekenplankspeaker minder vermogen heeft dan de tafellamp en de Sonos One. Er zit ook één versterker minder in. Maar de audiokwaliteit is ook weer niet van het niveau van de Google Home Mini. Met deze speakers kun je prima muziek luisteren, zeker als je een stereopaar ervan maakt, of het combineert met een Sonos Beam. Begin je met een multiroom-systeem, dan is dit een prima speaker om mee te beginnen, al wordt het wel een stuk makkelijker als je minstens één ‘dure’ Sonos in je systeem opneemt die smart functies heeft, zoals de Sonos One.

Dat Sonos deze speakers heeft meehelpen ontwikkelen en ook het technische gedeelte regelt, geeft ons meer vertrouwen dat het ook in de toekomst wel goed zit met updates en ondersteuning voor nieuwe functies, dan wanneer IKEA het zelf had opgepakt.

8

IKEA Symfonisk

IKEA Symfonisk

€99.99

• Strak, simpel en onopvallend design
  • Past in veel IKEA-boekenkasten
  • Op allerlei manieren op te hangen en te plaatsen
  • Prima geluid voor zo'n compacte speaker
  • Goed instapmodel voor een multiroom-systeem

• Geen spraakfuncties
  • Mindere audiokwaliteit dan 'echte' Sonos

Conclusie IKEA Symfonisk boekenplankspeaker review

De IKEA Symfonisk boekenplankspeaker heeft een simpel en onopvallend design, dat ons erg aanspreekt. Voor het geld krijg je een door Sonos ontworpen speaker, in een IKEA-behuizing voor de helft van het geld wat je normaal voor zo’n speaker kwijt bent. OK, de audio-kwaliteit is niet exact gelijk aan de Sonos One, maar voor zo’n compacte speaker geeft het eigenlijk prima geluid en je krijgt toegang tot alle functies die je ook op de gewone Sonos-speakers hebt. Je bent dus geen tweederangs gebruiker.

IKEA Symfonisk speaker

IKEA Symfonisk boekenplankspeaker kopen

Deze twee speakers (ook het tafellamp-model) zijn vanaf 1 augustus verkrijgbaar bij IKEA, zowel online als via de vestigingen. Je betaalt voor de boekenplankspeaker €99 per stuk, waarbij je kunt kiezen uit de kleuren zwart en wit. De zwarte versie is voorzien van een donkergrijs frontje, de witte versie heeft een lichtgrijs frontje.

Sonos is een multiroom speakersysteem dat je bedient via een iOS-app. De speakers werken met AirPlay 2 en sommige modellen hebben een ingebouwde optionele Google Assistent. Bekende modellen zijn de Sonos One, Sonos Beam, Sonos Arc, Sonos Era-speakers en de samenwerking met IKEA.