iPhone prototype met klikwiel

Dit is de klikwiel-iPhone die Apple nooit uitbracht

Zou de iPhone net zo succesvol zijn geworden als Apple had gekozen voor een klikwiel-interface, zoals op de iPod? Apple heeft het serieus overwogen.

10 jaar iCulture, 10 jaar iPhone! We gaan de hele maand januari aandacht besteden aan het tienjarige jubileum van iCulture en de iPhone. Tegenwoordig draaien onze iPhones en iPads op iOS 10 met multitouch. Maar hoe succesvol was de iPhone geweest als Apple had gekozen voor een klikwiel-interface, zoals we dat kennen van de originele iPod? Apple heeft het serieus overwogen, bleek deze week uit nieuwe gelekte informatie.

iPhone prototype met klikwiel

iPhone met klikwiel

Het is een publiek geheim dat Apple meerdere prototypes maakte voor de allereerste iPhone. Dat doet het bedrijf nog steeds; niet alleen met nieuwe iPhones en iPads, maar ook als het om software gaat. Voor de eerste iPhone kregen toenmalig iPod-chef Tony Fadell en Scott Forstall in 2005 de opdracht van Steve Jobs om een gebruikersinterface voor de nieuwe iPhone te bedenken.

Forstell won uiteindelijk met zijn eerste versie van iPhone OS, maar Fadell haalde zijn inspiratie bij de iPod. Hij bedacht een klikwiel-interface voor de nieuwe iPhone, dat veel lijkt op de traditionele iPod-interface. Van dit prototype verschenen deze week voor het eerst (bewegende) beelden, zoals te zien is in onderstaande video.

Het besturingssysteem voor de iPhone kreeg intern de naam ‘Acorn OS’, vernoemd naar de afbeelding van een eikel die bij het opstarten verschijnt. De beelden tonen een softwarematig klikwiel, maar uit opmerkingen van Fadell is af te leiden dat het eigenlijk een fysiek klikwiel had moeten worden. Apple overwoog zelfs om het apparaat de iPod Plus Phone te noemen. “Het grootste probleem met de iPod Plus Phone”, aldus Fadell, “is dat we een klein scherm en dit hardware-wiel hadden en dat we daarmee vastzaten.” Erg intuïtief was het inderdaad niet. Als je een telefoonnummer zou willen bellen moest je aan het wiel draaien, zoals bij een ouderwetse draaischijftelefoon. Dat idee van een draaischijftelefoon dook later overigens nog eens op in een patent.

In 2012 concludeerde Fadell dan ook: Soms moet je dingen proberen en ze weggooien.” De interface bestond uit twee delen. De bovenkant was, net als bij de iPod, bedoel voor het weergeven van menu-opties zoals Dial voor het invoeren van een telefoonnummer en SMS voor het versturen van tekstberichten. Andere opties waren Music, Settings, Favorites en Recents.

De onderkant bestond uit één groot klikwiel, bedoeld om te navigeren tussen de verschillende opties. Op de iPod werkte dat aanvankelijk prima. Maar op de veelzijdiger iPhone, die immers ook bedoeld was om te bellen en te internetten, bleek dat toch minder geschikt. Acorn OS bevatte zelfs geen browseroptie.

Klikwiel werd serieus overwogen

Tony Fadell, nu werkzaam voor Nest (Google), bevestigt met onderstaande tweet min of meer dat het een serieuze optie was voor de eerste iPhone.

Apple diende in 2006 zelfs een patent in waarin een dergelijke klikwiel-interface wordt besproken. We hebben daar meermaals over geschreven. In 2008 kreeg Apple trouwens pas patent op het fysieke klikwiel op de iPod toegewezen.

Waarschijnlijk heeft Apple alle prototypes waarop Acorn OS draaide vernietigd toen er definitief was gekozen voor een multitouch-interface.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 januari 2017, 16:37
Categorie Achtergrond
Onderwerpen #10jaariCulture, klikwiel, originele iPhone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.