Beroepsfotograaf legt uit hoe Apple productfoto’s maakt

Beroepsfotograaf Dwight Eschliman heeft productfoto's voor de iPod Touch gemaakt en legt uit hoe Apple deze foto's maakt. Het proces dat hiervoor wordt gebruikt doet sterk denken aan HDR.
Bert van Doorn - · Laatst bijgewerkt:

Beroepsfotograaf legt uit hoe Apple zijn productfoto's maaktQua productfoto’s zijn er maar weinig bedrijven die zoveel moeite nemen nemen als Apple. Alle foto’s van producten die het bedrijf uitbrengt zijn bijzonder scherp en van hoge kwaliteit. Beroepsfotograaf Dwight Eschliman heeft twee dagen bij Apple doorgebracht om productfoto’s te maken van de iPod Touch en heeft op zijn blog verteld hoe dit proces in zijn werk gaat. Zo worden de productfoto’s niet alleen maar met de computer gemaakt maar worden er ook echte camera’s ingezet.


Eschliman gebruikte voor het maken van de productfoto’s van de iPod touch studiocamera’s waarmee hij zeer grote afbeeldingsbestanden kreeg. Hierbij moest hij ontzettend veel inzoomen waardoor de diepte (DOF) voor een groot deel verloren ging. Dit probleem loste Eschliman op door een hele reeks foto’s te maken met steeds een iets andere focus. In de nabewerking voegde hij ze dan samen waardoor hij zeer gedetailleerde productfoto’s wist af te leveren.

De techniek die Eschliman gebruikt doet sterk denken aan HDR, High Dynamic Range. Zo kan je op de iPhone HDR-foto’s maken waarbij er gebruik wordt gemaakt van verschillende lichtsterktes. Door een onderbelichte, normaal belichte en overbelichte foto samen te voegen tot één foto krijg je aanzienlijk betere plaatjes. Hieronder is te zien hoe Dwight Eschliman vijftig net iets andere foto’s van de iPod touch maakte.

iPod Touch Focus Zones from Dwight Eschliman on Vimeo.

Helaas is de video en de betreffende blogpost momenteel niet meer bereikbaar.

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 februari 2012 om 22:25
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 16 reacties

  1. en ik maar denken dat ze waren gerendered met solidworks

  2. Het filmpje is, hoe ironisch ook, niet af te spelen op iOS.

  3. @Jeroen: Bij mij wel hoor.

    On topic: wat een monnikenwerk!

  4. Alsof alleen apple zo werkt. Ik doe zelf ook aan productfotografie en dat verschilt nauwelijks van dit.

  5. sjiek op te zien.
    1 kleine fout en de foto zou “om zeep” zijn

  6. Inmiddels verwijderd.

  7. Ik denk dat Apple heeft ingegrepen, want video en link naar de webslog zijn niet meer bereikbaar.

  8. Alleen het beste is goed bij Apple, zelfs de foto’s. Heel goed, deze insteek mag ik wel

  9. De blog staat nog wel in Google’s cache.

    De video heb ik helaas nog niet kunnen vinden 🙁
    Iemand anders wel?

  10. Een nogal tenenkrommend artikel voor mensen die een beetje verstand hebben van fotografie…
    En alsof alleen Apple aandacht beteedt aan de foto’s.

  11. Deze techniek heet focus stacking en wordt onder meer ook toegepast binnen macrofotografie.

  12. Dit artikel staat boordevol kromme beweringen. Volgende keer graag een vertaling door iemand die verstand heeft van fotografie.

  13. Apple heeft ingegrepen lijkt me. En die fotograaf kan een volgende opdracht op zijn buik schrijven. Hij moet als geen ander weten dat Apple dit soort dingen liever niet naar buiten brengt…..

  14. helaas is de video verwijderd? is het nog ergens te zien?

  15. Dit ‘stapelen’ van plaatselijk scherpe foto’s tot één scherp totaalbeeld is al enkele jaren een standaard feature van Photoshop.

  16. @franzz: lol, dit is gewoon algemene informatie over hoe je productfotografie doet. Vrijwel iedere zichzelf respecteren fotografie site/expert heeft er wel ergens een artikel of filmpje over. Het komt bijv. aanbod bij AdoramaTV en op diverse fotografie fora.

    Ik denk dat het ook eerder een copyright call was van Apple. Je mag namelijk niet zonder meer over hun producten berichten. Aangezien je in de USA zonder ook maar enige onderbouwing al pagina’s en zelfs complete sites offline kunt halen is alleen ff klagen al voldoende.