Dat er soms veel geld te verdienen valt met het aanbieden van je iPhone applicatie in Apple’s App Store wisten we al. Eerder was er bijvoorbeeld het succesvolle verhaal van Steve Demeter, de ontwikkelaar van het populaire puzzelspel Trism. Hij wist binnen twee maanden meer dan 250.000 dollar te verdienen met zijn spel. Dat het geld nog sneller kan binnenstromen bewijst het succes van het vliegtuigsimulatiespel F.A.S.T. van ontwikkelaar SGN.
F.A.S.T. (Fleet Air Superiority Training) heeft in de eerste zes weken maar liefst een miljoen dollar opgebracht. SGN heeft in het begin eerst nog zitten stoeien met de prijs. De game was eerst 7,99 euro, later werd dit teruggebracht tot 4,99 euro en inmiddels is F.A.S.T. te koop voor 1,59 euro. F.A.S.T. brengt momenteel per dag meer dan 60.000 dollar op. CEO van SGN Shervin Pishevar vertelt in een interview op PocketGamer over het succes van F.A.S.T. en andere applicaties van SGN.
F.A.S.T. is een flight simulator voor de iPhone die al een aantal lovende recensies kreeg van onder andere PocketGamer. In F.A.S.T. bestuur je een gevechtsvliegtuig en moet je in onder meer in one-to-one gevechten je tegenstander uitschakelen door slim te vliegen en je wapens zoals raketten en artillerie op de ander af te sturen.
Het bijzondere aan F.A.S.T. zijn niet alleen de soepele 3D-graphics en intuïtieve besturing, maar vooral het feit dat je het wereldwijd via internet kunt spelen tegen iPhone-gebruikers die op dat moment ook het spel aan het spelen zijn. Ook kun je in de nieuwste versie tegen elkaar spelen via Bluetooth. In zogeheten dogfights moet je de tegenstander zien uit te schakelen. Je stijgt hierdoor in ranking waardoor je weer tegen moeilijkere tegenstanders geplaatst wordt. Ondertussen kun je verschillende trainingen volgen om je vlieg- en gevechtskills op te poetsen en missies spelen om nieuwe vliegtuigen te unlocken.
Beelden zeggen meer dan woorden, dus bekijk onderstaand filmpje om zelf te kijken hoe de gameplay van F.A.S.T. eruit ziet:
F.A.S.T. Fleet Air Superiority Training is koop in de App Store en kost 1,59 euro.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Mooi Mooi, was ik maar een devolper
Kan je nog altijd worden
Volgend jaar richting multimedia vorming, hopelijk dan ook zoiets hé…
Sorry voor de oftopic 😉
Wat vet zeg, een spelletje ontwikkelen en dan zoveel cash verdienen! 🙂
tof!! is tie ook voor de mac?
Dit spel is niet op en zolderkamertje ontwikkeld. Hier is echt het nodige in geïnvesteerd. wellicht leuk om aandelen in het bedrijf te kopen als je voor het geld gaat.
@patricia:
LOL
Ik wacht nog steeds op de Touch Fighter die Apple ooit in een demonstratie toonde 😉
Voor mac heet ‘ie hawx 😛
Lijkt veel op After Burner (Sega)
Spijtig dat het weggaat naar een groot bedrijf, achja. Had liever een zelfstandige devver gezien met een opbrengst van 1 miljoen.
Wat is daar nou LOL aan? X-Plane is er toch ook voor Mac/Windows
heel erg mooie spel zo te zien in die video, maar persoonlijk haat ik de accelerometer om spellen te besturen
Ziet eruit als HAWX, maar dan op je mobiel.
Heel gaaf dat ze zo snel een miljoen hebben verdiend, ook al gaat er een heel ontwikkeltraject aan vooraf! Maar helaas heb ik niets met vlieg en of air combat games ;(
Dat ze een miljoen binnen slepen wil niet zeggen dat ze netjes een miljoen kunnen verdelen onder 3 medewerkers ofzo.. Waarschijnlijk zit er een heel team achter die niets meer dan de normale loon verdiend. Ik werkte zelf ook ooit bij een miljoenen bedrijf, maar zoveel verdiende ik niet.
Heb het spel gister gelijk even gekocht,het is een mooi spel,besturing is niet zo moeilijk alleen even wennen! Het is waar voor je geld!! X-plane vind ik maar saai omdat je alleen maar beetje rond kunt vliegen, bij dit spel zijn er missies en haal je steeds meer vliegtuigen erbij! En kun je online tegen je vrienden spellen!
Ik ben eigenlijk nog meer jaloers op Apple, die van alle verkopen een leuk percentage meepikt 🙂
Top,
Goeie story. Waarschijnlijk is het pricing model dat ze als laatste hebben nog het beste. Denk aan de Long Tail.
Dit is inderdaad geen zolderkamer werk. Waarschijnlijk heeft de ontwikkeling ook enkele tonnen gekost. Hier is zeker een half jaar aan gewerkt.