Serverproblemen
De afgelopen twee dagen is iPhoneclub.nl – zoals je wellicht al had gemerkt – compleet offline geweest. We hebben in die periode zo goed en kwaad mogelijk iedereen geprobeerd van nieuws te voorzien via onze speciale statuspagina, maar we hadden liever gewoon een goed werkende en snelle website getoond.
De laatste tijd hebben we erg veel problemen met de performance van WordPress (ons CMS) op Apache (de webserver). Vermoedelijk een plugin of iets in ons eigen theme wat dwarszit, maar tot op heden hebben we nog steeds niets concreets kunnen vinden. Omdat we niet langer onbereikbaar willen zijn voor onze bezoekers, hebben we – met bizar veel dank aan onze serveradmin Matthijs Tempels – de serverconfiguratie radicaal anders ingericht, waarbij nginx als reverse proxy voor Apache is gezet (als het je niets zegt mag je het verder negeren). Dit heeft als voordeel dat Apache (de ‘echte’ webserver) minder werk hoeft te doen en de webpagina’s veel sneller kunnen worden vertoond. Je zult waarschijnlijk merken dat de website nu veel sneller dan normaal is, en zeker ten opzichte van de laatste weken.
Nieuw IP-adres
Hiervoor was het ook nodig om iPhoneclub.nl aan een ander IP-adres te koppelen. Als je niet de normale website te zien krijgt, dien je de volgende stappen te volgen:
Mac OS X
- Open Applicaties > Hulpprogramma’s > Terminal
- Tik het volgende commando:
dscacheutil -flushcache - Druk op Enter
- Sluit Terminal
- Open iphoneclub.nl
Windows
- Klik op Start en vervolgens op Uitvoeren
- Typ cmd en klik op OK
- Typ het volgende commando
ipconfig /flushdns - Druk op Enter
- Sluit het commandovenster
- Open iphoneclub.nl
Desktop vs mobiel
Ondanks onze aanpassingen kan het mogelijk op bepaalde momenten nog langzaam zijn, bijvoorbeeld als de cache is verlopen en er een nieuwe paginaversie in de cache moet worden aangemaakt. Ook hebben we helaas nog nauwelijks kunnen testen hoe het zit met onze iPhone-bezoekers: het kan zijn dat je op de iPhone de desktopversie van de website te zien krijgt, maar het kan ook zijn dat bij desktopgebruikers de mobiele versie wordt getoond. We zijn hier nog druk mee bezig, dus geen paniek als je dat overkomt. Het kan ook zijn dat het aantal reacties zoals getoond op de homepage bij een artikel niet overeenkomt met het aantal reacties bij het daadwerkelijke artikel. We zijn hiervan op de hoogte.
iPc-applicatie
Als laatste geeft onze eigen iPc-applicatie op het moment van schrijven nog problemen. Bepaalde artikelen en/of berichten in de push-inbox (voor betalende abonnees) kunnen niet worden gelezen (er verschijnt een ‘Geen Verbinding’ foutmelding). Onze ontwikkelaar is ingelicht en kan het probleem hopelijk snel op afstand oplossen.
Excuses
Verder willen we uiteraard onze oprechte excuses aanbieden voor deze onverwacht lange downtime. Ook onze excuses naar de push-abonnees van onze iPc-applicatie. De enorm lange laadtijden van de webpagina’s en slechte bereikbaarheid noopten ons helaas tot deze drastische maatregel.
Allen die ons in welke vorm dan ook hulp en/of steunbetuigingen hebben aangeboden of gewenst: ENORM BEDANKT! En iedereen nogmaals dank voor het begrip voor deze ongewone situatie.
132 reacties
Pret
Shit happens!! 🙂
Joost
Gelukkig dat jullie weer online zijn
marcel
Blij dat jullie er weer zijn top man.
DanielJvdBerg
Geen zorgen kan gebeuren toch:) ookal ben ik push abbonnee nu even geen updates maar voor de rest heb ik alleen maar lof over jullie! Bravo!
rollotomassi
Super over deze terugkoppeling en mooi dat jullie weer terug zijn. 🙂
Nox
Jullie zijn weer terug! Gelukkig!
Hester
Welcome back! Bedankt voor alle effort om terug te komen en uiteraard ook voor de info die er tijdens de downtime toch nog was!
Delight
Ik had al zoiets van…ze plaatsen geen nieuws, maar nu is het duidelijk!
Succes nog even met de puntjes op de i.
Heijtink
Wat heeft ipconfig /release/renew nou weer met de ip adres te maken van jullie website? Ik kan mij voorstellen dat je de cache van browser wilt verschonen. Maar je eigen ip-adres vernieuwen is absoluut niet nodig en snap niet waarom dit als oplossing wordt gegeven.
Jean-Paul Horn
@Heijtink – Sorry, dat moet ipconfig /flushdns zijn 🙁 Nu aangepast. Het is een erg lange dag/nacht geweest.
Dennis
Ook ik ben ontzettend blij dat jullie weer terug zijn ! Echt super !
De afgelopen dagen hebben we toch nog nieuws gekregen via die status pagina. Hulde daardoor !!! Helaas horen die soort problemen er bij, je ziet het wel vaker bij wbsites gebeuren. Als gebruikers dan klagen vind ik dat altijd jammer omdat het niet altijd even simpel is om op te lossen. Dat zal bij de iphoneclub vast niet gebeuren 🙂
Skruiper
Als je onder Windows je dns cache wil legen gebruik je ipconfig /flushdns
Verder fijn dat de site weer up is!
maradja
Gelukkig zijn jullie weer terug, ik begon jullie te missen
RunRun
Wat fijn dat jullie weer on air zijn en sterkte met de laatste loodjes!
Rob Berghaan
Welcome Back!
Wie goed doet goed ontmoet.
Jullie zijn het wachten meer dan waard.
En nu hop, aan de slag ( ha ha ha )
Rob
Ralph kooi
Laat ik een keer een berichte (mijn eerste) is de site meteen van slag! 🙂
Fijn dat jullie er weer zijn jongens!
En zoals gezegd door mede forumgebruikers, shit happens 🙂
jajaohnee
Dank voor jullie werk! Hoewel ik de tijdelijke site lekker snel, helder en overzichtelijk vond, die had van mij langer mogen blijven.
om
Let wel, dns cache flushen op je Mac of PC wil nog niet zeggen dat de cache van je router en/of van je ISP geflushed wordt. In dat geval kan je niks anders doen dan geduld hebben, het probleem van het oude ip adres lost zich vanzelf op.
Verder sterkte met het vinden van de echte oorzaak!
Basz
Zeer fijn dat jullie er weer zijn! Heb jullie erg gemist! Jullie zijn en blijven gewoon een goede club!
Lars
Ik begon al te denken dat het aan de iPc app lag totdat ik op m’n pc naar de site ging.
Robbert
Nou we zijn super opgevangen. Het nieuws ging gewoon door. Nu vraag ik me als leek toch af hoe zoiets nou opeens kan gebeuren? Is er ergens een schakelaar die denkt, zo nu ga ik om of..?
Paul
Blij dat jullie weer terug zijn. Ik ben zelf website ontwikkelaar en weet wat voor stress het oplevert als een site ineens niet meer wil (mee)werken.
Succes met de finishing touch.
woout
Nah toch dat ik stiekem versie 2.0.
Ernesto
Welcome Back. Jullie zijn gemist.
Jeffrey
Zoals de eerste reactie al zei: poep gebeurt!
Rowin
Fijn dat het is opgelost!
reinier
pffff… gelukkig weer online!
(moet ik dan nu bekennen dat ik verslaafd ben? )
martijnvw82
Voor m’n studie was het wel even lekker dat jullie offline waren… Zodoende was ik minder snel afgeleid! 😉
Dj_Player
Yeahhh You guys are back Keep doing the good work you guys do
Danny
Wptouch mobile thebe doet het gewoon bij mij! Erg fijn dat jullie er weer zijn, ik kreeg afkick verschijnselen 🙂 Mijn dag begint met teletekst, twitter en iphoneclub!
Willem
True! Maar het gaat er om hoe je het oplost. En dat is bijzonder netjes gedaan :-).
Guy
De ipc app werkt niet meer goed! ik krijg wel de nieuwe topics te zijn maar als ik er een wil openen dan krijg ik: Geen Internet Verbinding, probeer opnieuw. Maar het werkt dus niet meer
(Red.) Lees even het artikel en mijn reactie eerder vanmiddag.
Nils
Succes! Verklaart dit ook waarom ik met de app geen artikelen kan openen?
kees
Wat zijn nou 2 dagen op een mensenleven! Dank voor de snelle oplossing. Top!
Dick
Ah heerlijk. Jullie zijn weer terug. Bedankt voor het goede werk jongens.
Edward
Welcome back 😀 Respect for all the hard work!!
iErik
Site werkt prima op de iPhone. Krijg gewoon de mobiele site te zien. 🙂
Bytedust
Balen zeg, wat een gedoe… Website startte hier erg snel op. Succes verder!
Joyce
hee wat goed – klasse – fikse schouderklop voor al dat snelle werk en ook voor doorgaan met berichten plaatsen tijdens die periode – dat tekent de iPhoneclub echt !! super !!
Rogier Colijn
Idd, en het idiote was is dat JijBuis ook een server error gaf toen jullie site ook fofline ging, gisteren of eergisteren ofzo. Dus ik dacht eerst dat het aan mijn pc lag. Maarja, toen knalde google er een backup servertje in en voila, youtube is back. Die luxe hebben jullie natuurlijk niet. Maargoed, leve iphoneclub 😀
Haha, jij houd van internet 1.0?
Pim Brussee
Nogtans geen verbinding via de de iPS App op de iPhone.
(Red.) Lees even het artikel en mijn reactie eerder vanmiddag.
Geo
Jullie hadden het erg goed opgevangen met die alternatieve pagina.
TOP! En erg Profi.
Vincent Verweij
Fijn dat jullie back in business zijn.
Sterkte met het oplossen van de laatste problemen
Timothy
Ik zie op mn iPhone de mobiele website, maar heb op de iPC app steeds een foutmelding over de verbinding, behalve bij de tip van de dag. Ik hoop dat het snel wordt opgelost, maar nu gebruik ik gewoon Safari om naar iPhoneclub te gaan ipv de app.
(Red.) Lees even het artikel en mijn reactie eerder vanmiddag.
Exotic
Succes jongens! 😀 ‘Don’t worry about a thing, ‘cause every little thing is gonna be alright.’
@: Haha ja dat vond ik ook wel 🙂
Rolf
Goed om te zien dat jullie weer terug zijn! Echter vraag ik mij af of de slechte performance niet gewoon aan de host ligt ipv in combinatie met WordPress? Misschien kan hij het aantal connecties/bezoekers gewoon niet goed aan? Maar aan de andere kant zijn er natuurlijk ook een aantal mogelijkheden die je WP blog sneller maken! Als jullie hulp (hosting/advies) nodig hebben dan hoor ik het wel.
Goed dat jullie weer terug zijn.
Jasper
Jullie zijn vergeten de favicon terug te zetten 🙂
Maar de site is nu wel lekker snel zeg!
(Red.) Favicon haalde helaas nét niet het lijstje met topprioriteiten.
Beight
Als jullie er weer zijn.. kan de update naar iOS 4.2 ook komen.. komt u maar….
Popmart1970
Gelukkig……ik kan weer aan mn dosis IPC komen iedere dag, al vond ik het voor jullie vervelender hoor!!!
Keep up the good work!!!
DJGizbo
In goed Nederlands : Welcome back and respect 😉
Placer
Kan gebeuren, en liever dat ipc naar een paar dagen weer terug is als helemaal niet meer terug…
lsp
Hey, welkom terug!
En super terugkoppeling tijdens en nu na de crash. Applaus super werk, mag je jullie zelf voor op de schouder kloppen!
als te gescheiden.. hierbij een gemeende SCHOUDERKLOP, SUPER!
Makkiej
welcome back!
Sjac
Fijn dat jullie weer zijn.
Veel sterkte en groeten vanuit China!
Marrrrtijn
Fijn dat jullie weer terug zijn, bij mij doet de mobiele site het trouwens hoor 😉
Ab
Windows server ????
(Red.) 60-70% van de iPhoneclub-bezoekers zijn Windows-gebruikers. Niks raars aan dus.
Tom D
Goed dat jullie weer online zijn en alle nieuws over iPhone weer publiceren.
Peer
Good to be back! Hoop dat de problemen rond WP snel gevonden zullen worden. Dit is zonde van tijd en geld!
Succes!
BOlle
Zijn de problemen wellicht begonnen rond het einde van de DST in de USA?
(Red.) Nee, dat heeft er niets mee te maken.
Jan
Zal wel veel stress hebben gegeven 🙂 . Fijn dat het opgelost is, ik wist niet goed met de informatieleegte om te gaan 😉 dus ben blij dat de boel weer in de lucht is.
nadorst28
Goed gedaan jongens! Als je iets van de techniek weet, sta je er verbaasd van dat het normaalgesproken allemaal werkt…
IT Nerd
Ik denk dat degene die de website niet kunnen bezoeken hier veel aan hebben dat jij (en iPhoneclub) dat hier neerzet ja…….
Maar idd, gewoon wachten. DNS cache van je ISP wordt over het algemeen om de 24 uur vernieuwd.
matijs
WB !
Poserman
ik kwam gisteren thuis uit de kroeg en ik zag geen nieuwe berichten in de RSS reader staan. dact dat jullie vrij hadden genomen, maar nu is het duidelijk.
Rens
En de iPhone App? Die geeft nog steeds serverproblemen.
(Red.) Lees even het artikel en mijn reactie eerder vanmiddag.
Merijn
Goed dat jullie er weer zijn alleen krijg ik nu telkens de fout dat er geen internet is beetje raar..
Scubaman
Fijn te zien dat jullie weer online zijn. Weet uit ervaring hoe frusterend het is als je site niet werkt en niet alles loopt zoals je gewend bent. Maar hij draait weer.
Dank je wel voor de uopdate
doodluke
Ik sluit me aan bij alle well-wishers. Jullie leveren topwerk!
Dennis
Fijn dat jullie weer online zijn. Ik heb de site wel gemist!
Goed werk mensen!
kaas
Kan gebeuren. Zal niet goed zijn geweest voor je google resultaten :S
bob
Welcome back!
beyazz
gewoon even de modem resetten dan =]
iNick
Fijn dat IPC ‘het weer doet’. Door zo’n storing besef je maar weer eens dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is dat het allemaal maar werkt. Je neemt het als bezoeker te gemakkelijk ‘for granted’.
Ook fijn dat jullie ondanks alle ellende ons toch steeds op de hoogte hebben gehouden zo goed en zo kwaad als het kon. Want het zal ongetwijfeld flink stressen geweest zijn!
Enne… excuses aanbieden dat jullie offline zijn geweest is toch nergens voor nodig? IPC is een geweldige service voor de lezer(s) maar staat toch geen ‘harde’ garantie of afspraak tegenover dat jullie altijd online ‘moeten’ zijn? Wij moeten het maar gewoon accepteren hoor, dus don’t worry okee?
Gr. Nick
Ronald1959
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het soms is om de oorzaak te vinden. Ik heb met jullie te doen gehad.
Hier lijkt alles het goed te doen.
Rust lekker uit.
OmeWillem
Ik vind het vooral lullig voor jullie! Ik heb ’t wel gemist, kan ik je vertellen. Het zit er toch helemaal in, elke dag (meerdere malen) een bezoekje aan iPhoneclub.
Peer
Ik had een berichtje geschreven maar die is in eens weg. Blijkbaar werkt het comments systeem nog niet zo goed.
(Red.) Alle comments moeten vandaag even handmatig worden goedgekeurd. Niet leuk voor jou (maar ook niet voor ons).
eiskoud
Super! goed werk allemaal! Thanx!
Hans Zwolsman
1 opmerking:
Het is geweldig dat jullie weer online zijn!! 🙂 TOP!
Onno
Het heeft even geduurd maar daar zijn jullie weer!!!
Heeel fijn dat het toch relatief snel opgelost is….
Is dit trouwens een tijdelijke oplossing of blijft de site op deze manier draaien??
Succes met de site!!!
Ennuhh rust even wat uit!!
Tim
Ach kop op! jullie hebben het fantastisch gedaan!
Mike
Fijn dat jullie er weer zijn.
MrVerCouter
@reinier: Ben bang van wel.. ik keek ook elke 5 min of hij weer online was.. werd eigenlijk beetje gek.. heheh
Dicbro
Ik kreeg al ontwenningsverschijnselen… Bedankt iedereeen voor het harde werken om de site weer op orde te krijgen en ons zo weer vabn het laatste nieuws te voorzien.
Klap-klap (applaus)
Coen
Ik weet helaas uit ervaring hoe het voelt, Kwalitatief Uitermatig Teleurstellen.
Goed dat jullie weer online zijn.
Remco
Fijn dat alles tot op heden is opgelost. Dergelijke problemen kunnen natuurlijk altijd voorkomen.
iNick
En bij wijze van sponsoring voor jullie harde werk, meteen een abo genomen op jullie IPC push notificaties. Zou een goede geste zijn als iedereen dat zou doen bij wijze van hart onder de riem!
Remi
Welkom terug!
Buffalo
Goede morgen weer,
Ik heb gebeden tot de almachtige servergod dat jullie snel terug zouden komen. Helaas kon zij (ja de servergod is een vrouw) niet beloven dat het snel ging gebeuren. Jullie zouden de tijd nodig hebben. En die hebben jullie gekregen.
Als iPc ofline is dan ben ik treurig. Geen iPhone weetjes en nieuwtjes mee. Ja er waren minimale nieuwsberichtjes, waarvoor dank, maar dat stilde mijn honger naar nieuws niet helemaal.
Dat jullie nu weer terug zijn maakt mij gelukkig. Dat jullie zo’n uitgebreid excuus nieuws plaatsen is wat mij betreft overbodig, maar getuigd van jullie klasse. Communicatie is niet altijd de sterkste kant van ons internetters maar gelukkig van jullie wel.
Ik hoop dat we nog jaren kunnen genieten van jullie nieuws, anecdotes en al het andere wat jullie doen voor ons. Ik waardeer het ten zeerste 😉
Groeten
André
Tom
Leuk dat jullie terug online zijn.
Een reverse proxy kan soms inderdaad wonderen doen. Wel straf dat jullie voor nginx kiezen en geen alternatief als Varnish fzo. Maarja dat terzijde.
Btw: wat soms ook wel nog wonderen kan doen is APC PHP Cache 😉
Basz
Hij is inderdaad een heel stuk sneller! Top, jullie zijn geweldig!
Jorgos
Fijn jullie weer in full effect te hebben!
Harm
Welcome back , mooi optijd terug online met betreft release van 4.2 î”
Dennis
@red
Een Unix server is toch veel Stabieler dan een Windows server met WordPress.
Mart
Thank God you Guys are back Online!
T22
Jeroen
Dat nginx gebeuren.. Is dat niet wat jullie vorige keer ook probeerden (maar wat toen mislukte)?
VonZescao
De site is nu lekker rap :D.
Nick
Is het mogelijk dat de applicatie van IPC toch niet goed werkt?
Want wanneer ik op bepaalde artikel klik in IPC, krijg ik een melding terug:
Geen verbinding beschikbaar, kan het artikel niet laten zien. Probeer opnieuw.
Mijn iPhone is al meermaals herstart geweest, mijn wifi-apparaat heeft al een flushdns gehad, etc…
Dus zou ik graag nu willen weten of het toch niet aan mij ligt?
Bedankt!
Harm
Alleen de app werkt niet helemaal zoals hij hoord te werken de artikelen op weergeeft hij wel maar als je hem aanklikt om te lezen dan komt er een fout melding.
(Red.) Lees even het artikel en mijn reactie eerder vanmiddag.
Harm
Alleen de Ipc App werkt nog niet naar behoren.
Als je op een nieuws arikel klik om te lezen komt ,
Er een melding dat je geen verbinding kan maken.
Of was dit al bekent..?
(Red.) Lees even het artikel en mijn reactie eerder vanmiddag.
Ridleybiker
Fijn terug te zijn
Gino Debroux
Heel veel respect voor het werk dat jullie doen!
Chapeau! (“hoedje af” in het Belgisch 😉
Sven Kersten
Net op tijd voor de afkick verschijnselen 😉
Het blijft een super website!
Tripple
Draaien ze Windows op hun server?
Patric
Fijn kom er toch elke dag en het zag er niet uit, maar wel goed gedaan van jullie! fijn dat hij er weer is!
Gonny van der Zwaag
@Dennis:
Volgens mij draait het op Cent OS, maar als jij Windows wilt horen is dat ook OK.
thijmen
Ontzettend veel respect hoe er mee om is gegaan: een tijdelijke website, waarop nog steeds de nieuwste artikelen gelezen konden worden, en in alle drukte bleven de updates op Twitter komen!
Man en macht aan het werk, en zo te zien komt het weer op z’n pootjes terecht!
HULDE!
Tripple
Maar hoe krijgen we nieuwe berichten te zien? Onmiddellijk of pas na een cache flush van de server?
Mathieu van Gelder
iPad heeft moeite met switchen naar de desktopsite. Ene keer lukt het wel om op de desktopsite te komen en soms switcht ie automatisch naar de mobiele site.
iMac
Ach, het overkomt de beste
en ik ben weer blij dat jullie online zijn 🙂
Jasper
Gebruiken jullie ook wp super cache ? voor de site ?
chuckie
Maakt allemaal niet uit beste mensen,
We zijn allemaal weer blij dat jullie online zijn en daar gaat het om. Top werk!
Pim Brussee
Jullie hebben het probleem snel opgelost, perfect!!! Kunnen met het systeem van de politie nog wat van leren.
Jean-Paul Horn
@Jasper: Nee, wij gebruiken W3 Total Cache (geavanceerder)
@Mathieu van Gelder: Dat is een bekend probleem (zie ook het onderdeel ‘Desktop vs mobiel’) en zijn we druk mee bezig. Het blijft een lastige uitdaging.
jerry.w
Dagt dat jullie niks meer zouden gaan posten, maar gelukkig was het een timeout van de server, gelukkigmaar want deze sit zou ik voor geen goud kunen missen…
Zephyer
Hulde @ admin(‘s)!
Direct een notitie maken voor de int. Sysadmin dag ^^
Ronald
Ik kreeg al ontwenningsverschijnselen … 😉
Fijn dat jullie er weer zijn! 🙂
Wde-Le Edwards
Foeh… Gelukkig is de iPhoneclub niet falliet! Ik dacht ook al te denken dat het de schuld van de iPc-app was!
palinuro
Moet ook voor @gonny moeilijk zijn geweest!! Die kom haar nieuwsberichten niet kwijt 😉 verstoppingsverschijnselen?
rkltnk
Thnx voor de moeite om toch dingen te plaatsen.
Top dat jullie weer on-line zijn
avatar
De Belgen hebben er nog iets uit te leren om zo’n super app te maken en pas op ik ben zelf Belg
Guus
Het klinkt een beetje stom maar is het niet gewoon een beter idee om de skin en het systeem alles zelf te maken?
Er gaat dan wel veel werk in zitten, maar je hebt dan in ieder geval geen problemen met WordPress
Peter
Oh nee, was ik bijna afgekickt… Slaat mijn IPC verslaving weer in alle hevigheid toe!
spees
Wat een suckups hier allemaal zeg. Heren sysadmin van ipc hebben hun lesje hoop il geleerd?
arno
Netjes opgelost, tis altijd ffe scrikken als je site down gaat.
Tripple
adanakebab
mine werkt gewoon ^^
Japper
Alles is hier in orde: op de app en op de site
Gonny van der Zwaag
@Nick –
Dat is heel goed mogelijk en wordt ook uitgelegd in het artikel. Onze eerste prioriteit (vannacht) was de website weer goed werkend krijgen. De werkzaamheden voor de app liggen grotendeels bij Sharewire en dus buiten onze macht (bovendien is dat een bedrijf met personeel, dus die werken ’s nachts doorgaans niet 😉
Jean-Paul Horn
@Jeroen – Nee, dat was Varnish.
Jean-Paul Horn
@spees – En wat zou die les volgens jou moeten zijn dan?