Belgische banken introduceren Itsme-app voor online identificatie

De Belgische Itsme-app is van start gegaan. Hiermee kun je jezelf online identificeren bij online aankopen en andere transacties.

In België kun je vanaf nu een smartphone-app gebruiken om je online te identificeren. De app heet Itsme en lijkt op het Nederlandse iDIN.


Itsme app België

Itsme: Belgische app voor online identificatie

Itsme is een soort elektronische identiteitskaart in een app. Itsme (spreek uit: It’s me) is een initiatief van de banken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC en ING in samenwerking met providers Orange, Telenet en Proximus. Zij hebben het gezamenlijke open platform Belgian Mobile ID opgericht om Itsme verder te ontwikkelen. Ook de federale overheid doet mee.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Met de mobiele app kan elke Belg zijn identiteit bewijzen, wat handig kan zijn voor online shoppen, transacties en het ondertekenen van documenten. De app moet voorkomen dat je een hele lijst van wachtwoorden en inlogcodes moet bijhouden.

Het werkt als volgt: na het downloaden van de app in de App Store (of Google Play) voer je je mobiele telefoonnummer in. Via een banktoepassing koppel je je eID-kaart. Daarna ontvang je via SMS een verificatiecode en kies je een eigen pincode van 5 cijfers. Dit is ook meteen de belangrijkste beveiliging van Itsme.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Itsme is niet meteen een alternatief voor Apple Pay, omdat het niet puur om betalingen draait, maar als het een succes wordt kan het wel de Belgische introductie van Apple Pay in de weg zitten.

Itsme is geen betaalapp
De grote vraag is echter hoeveel winkels en partners Itsme zullen gaan gebruiken. De makers zien een nogal brede toepassing: van toegang tot je elektronische patiëntendossier in het ziekenhuis tot het aannemen van pakketjes bij koeriersbedrijven. Verder zou je het kunnen gebruiken om vliegtickets te kopen of om bij een uitzendbureau te bewijzen wie je bent. Partners zijn onder andere Randstad, Doccle, Bolero, Enco en Clearmedia (Proximus).

Het gaat nadrukkelijk niet om een betaalapp, maar meer om een alternatief voor de inlogdiensten van Facebook en Google. Steeds meer apps bieden de mogelijkheid om in te loggen met je Facebook- of Google-account, zodat je niet steeds andere wachtwoorden hoeft te onthouden.

Een andere brandende vraag is in hoeverre daarvoor een app nodig is. Als je een pakketje komt afhalen op het postkantoor ben je al gewend om je rijbewijs of ander identiteitsbewijs te laten zien. Een app komt overigens wel van pas als je je identiteitsbewijs kwijt bent of thuis hebt laten liggen. Meestal heb je je iPhone wel op zak.

Ontstaan uit een flop
Het Belgische initiatief is een vervolg op Sixdots, dat geflopt is. In 2013 probeerden de Belgische banken en telecomproviders samen een mobiele betaaloplossing te maken, maar dat initiatief stopte in 2015 vanwege te weinig belangstelling. Sindsdien is de insteek verlegd en wordt gewerkt aan een mobiele identificatieoplossing.

De eerste reacties op de app zijn niet zo heel positief. Volgens iCulture-tipgever Thomas dreigt de app alweer een flop te worden. Registreren werkt niet, het synchroniseren met je bank-app lukt niet en je wordt zelfs tijdelijk geblokkeerd om de app te gebruiken. In de App Store zijn daarom al talloze 1-sterreviews verschenen, van mensen die klagen over bugs. “Niemand kreeg de app geconfigureerd”, aldus Thomas. “Het is een ramp.”

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.