Google komt met advertentieformaten voor iPad-ontwikkelaars

Nog voor de introductie van iAd op de iPad komt Google met speciale advertentieformaten voor iPad-ontwikkelaars zodat zij ook na de verkoop van een applicatie geld kunnen blijven verdienen.

Google AdSense voor de iPadAdvertenties zijn big business voor Google. Hierdoor kunnen de meeste diensten, zoals Gmail, Docs, Calendar en meer gratis aangeboden worden. Vorige maand lanceerde Apple het iAd-advertentieplatform voor de iPhone en de iPod touch (in iOS 4) en later dit jaar volgt de iPad. Google lijkt Apple een stapje voor te willen zijn, want de zoekgigant introduceerde gisteren advertentieformaten speciaal voor de iPad, die ontwikkelaars in hun applicaties kunnen integreren.

Apple’s iPad is nu al een succes. Meer dan 3 miljoen exemplaren zijn er inmiddels verkocht en ook zijn er al ruim 20.000 applicaties voor de iPad beschikbaar in de App Store, naast de ruim 230.000 iPhone-applicaties die ook op de iPad werken. Google wil vanzelfsprekend een graantje meepikken van dit succes. Daarom introduceert het bedrijf een nieuwe functie in de versie van AdSense voor mobiele apparaten. Ontwikkelaars die actief zijn in de Verenigde Staten of Canada kunnen deelnemen aan een nieuw bètaprogramma om ook na de verkoop geld te kunnen verdienen met hun iPad-applicaties.

Hiervoor introduceert het bedrijf een speciale iOS softwaredevelopmentkit (SDK) waarmee ontwikkelaars Google AdSense-advertenties in hun applicaties kunnen integreren. In de SDK is er ondersteuning voor de meestgebruikte online advertentieformaten, zoals een leaderboard, een banner en een medium rectangle (zie afbeelding). Volgens Google kunnen ontwikkelaars hiermee hun huidige activiteiten laten groeien en geeft het adverteerders de mogelijkheid om hun aanwezigheid op de iPad te verbreden.

Google is momenteel de grootste mobiele adverteerder ter wereld. Dit komt met name door de overname van AdMob. Kort daarna kocht Apple Quattro Wireless, een andere speler op deze markt, en introduceerde vervolgens iAd, zijn eigen mobiele advertentieplatform. Omdat iAd onderdeel is van het iOS 4-besturingssysteem en iOS 4 nog niet voor de iPad beschikbaar is, werken de advertenties niet op de iPad. Het lijkt dan ook een slimme zet van Google om nog voor de introductie van iAd op de iPad met een alternatief te komen.

Meer informatie: Google Mobile Ads Blog

Informatie

Laatst bijgewerkt
21 augustus 2010 om 18:55
Categorieën
Apple, iOS en iPadOS

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.