Microsoft ziet iPhone nog niet als een bedreiging

Pieter Knook, hoofd van de Windows Mobile-divisie van Microsoft vertelde ons in een interview, dat multitouch voor zijn bedrijf nog in researchfase verkeert. En het succes van de iPhone denkt Microsoft te kunnen weerstaan met meerdere operators en meerdere toestellen.

Pieter Knook, 3GSM 2007Op dinsdag 12 februari hadden we tijdens Mobile World Congress een interviewafspraak met Pieter Knook, vice-president van Microsoft’s Mobile Communications Business. Simpel gezegd: Knook is de hoogste baas van Windows Mobile. Of beter gezegd: hij was de baas, want vlak na het interview kondigde hij aan, dat hij Microsoft gaat verlaten en een nieuwe divisie Internet Services bij Vodafone gaat leiden. Knook maakte op MWC in Barcelona een uur vrij om te spreken met ons en met journalisten van De Volkskrant, AutomatiseringGids en AutoConnect. Het complete interviewverslag is op Pocketinfo te lezen, maar voor bezoekers van iPhoneclub zijn eigenlijk maar twee vragen interessant: hoe ver is Microsoft met multitouch en hoe kijken ze tegen de iPhone aan?


Om met het eerste te beginnen: Microsoft heeft weliswaar mooie demonstraties van Surface gegeven, maar de vernieuwingen in deze multitouch-tafel zijn niet zo makkelijk te vertalen naar het mobiele platform. De Surface-glasplaat zelf is namelijk niet zo bijzonder: het gaat om de vijf camera’s, die de postitie van de aanraking registreren en die zich op enige afstand van de glasplaat bevinden. Bij een mobiel apparaat is het niet direct mogelijk om meerdere camera’s in te bouwen. We weten natuurlijk niet of Microsoft nog andere plannen met multitouch in de pijplijn heeft, maar gezien de reactie van Pieter Knook is het iets waar we bij Windows Mobile nog wel een tijdje op moeten wachten.

Hoe kijkt Pieter Knook aan tegen de opmars van de iPhone? Volgens sommige cijfers heeft de iPhone in het vierde kwartaal zelfs het Windows Mobile-platform voorbijgestreefd in verkoopcijfers. Maar Knook denkt dat die cijfers wat vertekenen:

“Het vierde kwartaal was wel het lanceringskwartaal van Apple. Het is natuurlijk een product dat zeer goed zou verkopen in het kerstkwartaal en daarmee hebben zij dus redelijk goede groei gehad. Wij zien dat vooral op de Amerikaanse markt, waar eigenlijk het grootste succes voor de iPhone is. Want als je denkt aan T-Mobile in Duitsland en Frankrijk en zelfs in Engeland is de iPhone niet ongelooflijk geslaagd. En wat betreft de Amerikaanse markt zie je dus dat één toestel minder keuze biedt, want het is maar één toestel met één operator en wij hebben meerdere toestellen met meerdere operators. Wij hebben nu devices van Motorola, van Samsung, van HTC en die worden allemaal aangeboden via verschillende operators. En als je die allemaal bijelkaar optelt dan is dat een goed aantal, zeker zo groot als de iPhone. Veertien miljoen bij elkaar, da’s nog wat groter dan de iPhone.”

Knook doelt daarmee op de 14 miljoen Windows Mobile-toestellen die in kalenderjaar 2007 zijn verkocht. Apple verkocht in datzelfde jaar 4 miljoen iPhones.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.