KLM Family Updates

KLM houdt het thuisfront via WhatsApp op de hoogte

Family Updates

KLM start met een nieuwe WhatsApp-dienst voor passagiers. Daarmee blijven vrienden en familie op de hoogte van een vlucht. De service heet Family Updates.

KLM Family Updates

KLM-passagiers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, krijgen een uitnodiging om de dienst te gaan gebruiken. Deelname is gratis. De luchtvaartmaatschappij gebruikt daarbij kunstmatige intelligentie om vragen in de WhatsApp-groepen te herkennen en te beantwoorden, zonder dat daar bij de privacy in gevaar komt. Je kiest zelf welke thuisblijvers op de hoogte worden gebracht van jouw vluchtstatus. Ze krijgen bijvoorbeeld een berichtje zodra de vlucht is vertrokken. Direct na de landing ontvangen de thuisblijvers een melding van aankomst, vaak nog voordat je als passagier over Wi-Fi of mobiel internet beschikt. Daarna zal KLM de groep verlaten, al blijft de WhatsApp-groep nog wel beschikbaar voor het delen van vakantiefoto’s en belevenissen.

Bij vertragingen krijgen de thuisblijvers ook een melding. Dit werkt allemaal automatisch. Daarnaast kunnen de groepsleden zelf vragen stellen over de voortgang van de vlucht. Hierbij maakt KLM gebruik van artificial intelligence. KLM leest niet mee met de berichten, maar laat de teksten analyseren door een computer. Verder zijn de berichten end-to-end versleuteld, dankzij de (Signal-)encryptie die WhatsApp standaard gebruikt.

KLM zegt de eerste luchtvaartmaatschappij te zijn, die een dergelijke WhatsApp-groep voor familie en vrienden aanbiedt. Je kunt het alleen in het Engels gebruiken. Als het aanslaat gaat KLM het uitbreiden naar meer talen en andere platformen. De luchtvaartmaatschappij is sinds september 2017 aanwezig in WhatsApp en staat erom bekend dat klanten via allerlei sociale kanalen op de hoogte blijven en vragen kunnen stellen. Zo kun je je instapkaart via WhatsApp ontvangen – en dat gebeurt dagelijks meer dan 10.000 keer. Wekelijks krijgt KLM 35.000 serviceverzoeken binnen en meer dan de helft daarvan verloopt via WhatsApp. Via Facebook Messenger, Twitter en andere kanalen kun je het bedrijf ook vragen stellen.

KLM Family Updates

De meeste handelingen, zoals boekingsbevestiging, check-in notificatie en instapkaarten kun je digitaal ontvangen bij KLM. Ben je bijvoorbeeld vergeten om extra opties zoals een luxere stoel af te rekenen, dan kan KLM je via sociale media een betaallink sturen, zodat het in no-time is geregeld.

Met onze WhatsApp-tips haal je meer uit deze veelgebruikte chatapp.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 december 2018, 8:50
Categorie Diensten
Onderwerpen klm, reizen, whatsapp

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes.

WhatsApp

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.