Innaworks werkt aan Java-tool voor iPhone-games
Goed nieuws voor gamesontwikkelaars: Innaworks is bezig met een tool waarmee je Java- en J2ME-games makkelijk naar de iPhone kunt overzetten. Zoals we weten ondersteunt de iPhone native geen Java-applicaties, hoewel Sun naarstig bezig is om daar verandering in te brengen. Met het tool alcheMo zou je automatisch de Java-code kunnen laten omzetten in iPhone-code.
Zo’n automatische omzetting is een wilde gok: mogelijk werkt de geconverteerde applicatie meteen, maar je kunt ook tegen allerlei compatibiliteitsproblemen aanlopen. Bovendien houdt de automatische omzetting geen rekening met specifieke iPhone-functies zoals de ingebouwde sensoren.
Het is dus maar de vraag of de applicaties die alcheMo van Innaworks ‘uitspuugt’ wel stabiel zullen draaien. Geïnteresseerde ontwikkelaars kunnen zich nu alvast inschrijven voor het betaprogramma. Ook kun je op de CTIA-conferentie, die van 1 tot 3 april in Las Vegas wordt georganiseerd, kennismaken met de oplossing van Innaworks.
Nu alcheMO voor de iPhone beschikbaar komt, kun je met één codebase applicaties ontwikkelen voor iPhone, BREW en Java ME. CEO Stephen Cheng van Innaworks verwacht dat met de introductie van de iPhone App Store in juni, de iPhone een serieus gamesplatform wordt. De touchscreen en accelerometer geven allerlei nieuwe mogelijkheden aan games.
Meer info: Innaworks
3 reacties
Teq
Als het ze lukt : leuk dat het kan!
Visie op toekomst : Nog meer Jamba zooi op tv die reclame nu gaan maken met javagames op de iphone.
Daarnaast vind ik java behoorlijke bagger, nee persoonlijk zit ik hier niet op te wachten.
ASN
Precies…Straks krijg je nog iAmba ofzo….
Michiel van der Ros
Ooooh, als ze dat nou ook voor ActionScript 3 gaan doen, maken ze een hoop mensen blij!