Apple Trackpad 2 review: trackpad van de zijkant gezien

Review: Apple Magic Trackpad 2, meer functies, dubbel zo duur

In onze Magic Trackpad 2 review lees je over onze ervaringen met Apple's nieuwste muis, met oplaadbare batterij. Hoe 'magic' is Apple's Magic Trackpad 2 eigenlijk?

Magic Trackpad review: trackpad naast het Magic Keyboard 2

Apple heeft dit najaar drie nieuwe Magic-accessoires uitgebracht. Het accessoire met de meeste verbeteringen is het Magic Trackpad 2 (€149 in de Apple Store) en die bespreken we in deze review. Het trackpad biedt nieuwe functies ten opzichte van het vorige model dat uit 2010 dateerde en ziet er ook iets anders uit dan zijn voorganger. Hoe bevalt het en is deze trackpad een prijsverdubbeling waard?

Eerder kon je op iCulture onze review van de Magic Mouse 2 lezen en ook de Magic Keyboard hebben we gereviewd. Nu is het tijd voor het accessoire met de kleinste doelgroep, maar met de meeste verbeteringen: de Magic Trackpad 2. Iedereen gebruikt wel een muis of toetsenbord, maar voor een trackpad geldt: je houdt er van, of je vindt het helemaal niets.

Magic Trackpad 2 review: de nieuwe trackpad is veel dunner

Magic Trackpad 2: design en ingebruikname

Net als bij de andere Magic-accessoires is de prijs omhoog gegaan. Heb je al een Magic Trackpad, dan zal het een lastige keuze zijn of je nu het toch wel forse bedrag van €129 moet neertellen om je Mac iets prettiger te bedienen. Een impulsaankoop is het in ieder geval niet, ook niet voor nieuwe gebruikers of muis-overstappers. Het belangrijkste voordeel is wel meteen duidelijk: de ingebouwde batterij zorgt ervoor dat je deze trackpad veel makkelijker kunt opladen. Je hoeft niet langer batterijen te verwisselen. Het verschil met het oude model is meteen zichtbaar: de oude trackpad heeft een aluminiumkleurig oppervlak van glas, terwijl de nieuwe van wit matglas is gemaakt.

Net als bij het toetsenbord en de muis krijg je bij het Magic Trackpad 2 een Lightning-kabel meegeleverd. Die is er mede de oorzaak van dat deze trackpad duurder is dan z’n voorganger. Zoals we al bij de Magic Mouse 2 meldden is dat eigenlijk jammer: nu betaal je voor een kabel die je waarschijnlijk helemaal niet nodig hebt. Er hangt waarschijnlijk toch al een Lightning-Kabel aan je computer, waarmee je niet continu bezig bent de iPhone op te laden. Door de Lightning-kabel niet standaard mee te leveren, had Apple de prijs kunnen drukken. Je betaalt de toch wel forse prijs van €150 voor deze trackpad. Bij aanschaf van een nieuwe Mac betaal je €60 extra.

Magic Trackpad 2 reviews: oude en nieuwe trackpad naast elkaar

De Magic Trackpad 2 ziet er anders uit dan de vorige trackpad. Hij loopt minder steil, is platter en heeft 30 procent meer oppervlak voor multitouch-bewegingen. Dat grote oppervlak bevalt ons: het betekent dat je nooit meer je hand hoeft op te tillen, ideaal ook als je meerdere schermen gebruikt. Het oppervlak ligt vlakker, waardoor het prettiger bedient.

Zeker naast het nieuwe Magic Keyboard sluit alles mooi op elkaar aan, qua stijl en design. Het grotere matglazen oppervlak maakt het makkelijker om veegbewegingen te maken, simpelweg omdat je meer ruimte hebt voor je vingers. Alle multi-touch vingerbewegingen zijn beschikbaar, net zoals je van de vorige Magic Trackpad en van de trackpads in MacBooks gewend bent. Je kunt scrollen met twee vingers, vingers knijpen en spreiden om te zoomen en tikken om te klikken. Met een tweevingertap simuleer je een rechtermuisklik en met veegbewegingen kun je Mac-functies zoals Mission Control, Exposé en Launchpad in beeld krijgen. Het werkt allemaal hetzelfde.

Magic Trackpad 2 review: trackpad van de zijkant gezien

Magic Trackpad 2 in gebruik

Als je de Magic Trackpad 2 in huis haalt, duurt het wel een paar dagen voordat je het apparaat goed onder de knie hebt. Bij de Magic Mouse 2 en het Magic Keyboard ben je veel sneller gewend aan de iets andere functies en het aangepaste design. Omdat er geen AA-batterijen meer nodig zijn, had Apple wat meer vrijheid qua design. Je laadt de ingebouwde batterij op met een Lightning-kabel, waarmee je ook je iPhones en iPads oplaadt. Koppelen is nu supersimpel, want het enige wat je hoeft te doen is het eenmalig aansluiten van de trackpad op de Mac. Je zult dan wel moeten beschikken over OS X El Capitan. Ook zorgt El Capitan ervoor dat je je vingers op de trackpad kunt leggen, zonder dat dit meteen als een klik wordt herkend. Het besturingssysteem is slim genoeg om het onderscheid te maken tussen een rustende vinger en een bewuste aanraking.

Magic Trackpad 2 review: aansluiting voor Lightning-kabel

De batterij gaat een maand mee. Net als bij de andere Magic-accessoires hoef je echter niet lang met een lege batterij te zitten. Even een paar minuten laden en je kunt weer uren vooruit. De Magic Trackpad 2 is in feite een draadloos accessoire, maar net als bij het Magic Keyboard kun je het net zo goed met kabeltje gebruiken. Je koppelt de kabel aan de achterkant, waar ook de schakelaar zit om het accessoire tijdelijk uit te zetten.

Force Touch op het Magic Trackpad 2

De grootste vernieuwing qua functies is de ondersteuning voor Force Touch. Dat kennen we al van de 12-inch MacBook die eerder dit jaar verscheen. Kort gezegd komt het erop neer dat je harder op het trackpad kunt duwen om extra functies te gebruiken. Je hebt daarbij 2 indrukniveau’s: normaal drukken voor de gebruikelijke functies en nog eens wat extra drukken om snelkoppelingen naar meer apps en functies te zien. Door met Force Touch te drukken op een woord verschijnt er bijvoorbeeld een definitie uit het woordenboek. Druk je op een adres, dan verschijnt er een kaartje. En druk je op een datum, dan krijg je de mogelijkheid om er meteen een agenda-afspraak van te maken. Bij Safari-links krijg je een preview van een website.

Ook zijn er apps waarbij het drukniveau bepaalt hoe snel je gaat. In QuickTime kun je bijvoorbeeld Force Touch gebruiken om sneller vooruit of achteruit te spoelen. Hierbij heb je dus niet twee indrukniveau’s.

Het verrassende daarbij is dat je de trackpad niet echt indrukt, maar dat een tikje in de trackpad de indruk wekt dat je het oppervlak indrukt. Het gaat dus niet om een mechanisch proces, maar iets dat helemaal wordt gesimuleerd door de software. Zet maar eens de haptische feedback uit en je zult zien dat je nog steeds op de knop kunt drukken, maar zonder het inmiddels vertrouwde indrukgevoel. Een voordeel van deze kliksimulatie is dat je overal met dezelfde kracht op de trackpad drukt. Bij het oude model kostte het drukken op de trackpad meer kracht aan de bovenrand, omdat je dichter bij de scharnier zat.

Werk je in een ruimte met meerdere kantoorgenoten, dan kan het prettig zijn om het klikgeluid uit te zetten, zodat anderen niet constant jouw geklik horen. Je past dit aan via de Force Touch-instellingen. Via de instellingen kun je ook andere voorkeuren voor het trackpad kiezen.

Toch zal Force Touch er niet voor zorgen dat je compleet anders gaat werken. Ik merkte dat eerder al aan de 12-inch MacBook, waarop ik nu wat langere tijd werk. Als het zo uitkomt gebruik ik wel de Force Touch-beweging, maar het is geen gewoonte geworden en er gaan uren voorbij dat ik het niet gebruik. Er zijn op een Mac genoeg manieren om een bepaalde actie uit te voeren. Op iOS komt Force Touch meer van pas – en zelfs daar vergeet je nog wel eens dat er extra acties beschikbaar zijn. Daar komt nog bij dat third party-appmakers bij iOS veel actiever zijn geweest met het aanpassen van hun apps voor Force Touch en 3D Touch. Op OS X ben je vooral aangewezen op de standaard-apps van Apple zelf. Zelfs in de apps van Adobe vind je ze niet, terwijl je in Photoshop en Illustrator toch best behoefte hebt aan snelle shortcuts.

Magic Trackpad 2 op welke Mac?

Volgens de officiële informatie heb je een Mac met OS X 10.11 of later met Bluetooth 4.0. Je moet dus El Capitan hebben om gebruik te kunnen maken van alle functies. Bluetooth 4.0 schijnt geen noodzakelijke vereiste te zijn, want ook modellen voorzien van oudere Bluetooth-versies blijken te werken met de nieuwe Magic-accessoires. De trackpad werkt bijvoorbeeld wel met Macs met Yosemite, maar alleen als je de kabel ingeplugd houdt. We hebben dit niet uitgebreid getest op meerdere oudere Macs, maar mocht je tegen problemen aanlopen dan kun je je trackpad altijd weer terugbrengen naar de winkel.

In het kort nog even alle specs:

• Hoogte: 0,49 tot 1,09 cm
  • Lengte x breedte: 11,49 x 16,0 cm
  • Gewicht: 231 gram
  • Functies: Force Touch, multi-touch
  • Connectie: Bluetooth 4.0, Lightning-poort

Conclusie Magic Trackpad 2 review

Zoek je een oplossing voor de steeds maar leeg rakende batterijen van de Magic Trackpad, dan is dit nieuwe model een grote sprong vooruit. Als de Magic Trackpad 2 dezelfde prijs zou hebben als z’n voorganger, dan zou overstappen niet zo’n moeilijke keuze zijn. Maar juist bij de trackpad is het prijsverschil zo groot, dat je wel twee keer erover na moet denken. De verbeteringen en het nieuwe uiterlijk zijn mooi meegenomen, maar niet zo revolutionair als Apple je wil doen geloven. Daarom zijn er vooral twee redenen om de Magic Trackpad 2 in huis te halen: als je oude accessoires totaal versleten zijn, of als je je batterijprobleem wilt oplossen. Maar de prijs is wel verdubbeld: terwijl je voor de eerste generatie Magic Trackpad momenteel €75 betaalt, ben je voor het nieuwe model €150 kwijt. Dat is ook meteen het grootste nadeel van deze trackpad.

• Groter oppervlak
  • Force Touch-ondersteuning
  • Compact en aantrekkelijk design