Apple lanceert abonnementen binnen apps

Vanaf nu kunnen alle ontwikkelaars content via hun applicaties verkopen met het nieuwe abonnementensysteem van de App Store. Dit heeft Apple vandaag bekendgemaakt.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

App StoreApple heeft zojuist door middel van een persbericht bekendgemaakt dat de nieuwe abonnementenfunctie van tabletkrant The Daily vanaf vandaaag voor alle uitgevers van “content-based” apps, zoals magazines, kranten, video, muziek enzovoorts, beschikbaar is. De abonnementen gebruiken hetzelfde in-app aankopen-systeem, waarmee het in veel magazine- en krantenapplicaties al mogelijk was om losse edities aan te schaffen. Dit betekent dat Apple 30% van deze transacties krijgt, zoals nu ook het geval is bij de verkoop van applicaties en bij losse in-app aankopen.

Ontwikkelaars kunnen zelf de prijs en de lengte van een abonnement bepalen. Er kan gekozen worden uit abonnementen per week, maand, kwartaal of per jaar. Tussenvormen, zoals per twee maanden en per twee jaar, zijn eveneens mogelijk. Gebruikers kunnen zich dan in één keer voor een langere periode op nieuwe edities van bijvoorbeeld een krant of magazine abonneren. Zij krijgen tevens een persoonlijke pagina waar zij hun abonnementen kunnen beheren en het automatisch vernieuwen kunnen annuleren.

Uitgevers mogen daarnaast ook abonnementen buiten de App Store om verkopen. Zij kunnen dat bijvoorbeeld doen via hun eigen website of door bestaande abonnees gratis toegang te verlenen. In dat geval houdt de uitgever zelf alle inkomsten. Apple vereist alleen wel dat uitgevers die mogelijkheid tevens vanuit de applicatie aan gebruikers bieden. Aan de andere kant mogen er geen linkjes in de apps meer opgenomen worden die de gebruiker bijvoorbeeld naar een betaalpagina verwijzen.

Apple staat uitgevers toe om slechts een klein beetje informatie van de abonnee te krijgen. Gebruikers die zich via de App Store abonneren kunnen alleen gevraagd worden om hun naam, e-mailadres en zip code (postcode) in te voeren. Apple wijst er op dat dit echter niet onder Apple’s privacybeleid valt, maar onder dat van de uitgever. Uitgevers mogen wel meer informatie van de gebruiker vragen, maar dat moet dan op vrijwillige basis zijn en ook is het de verantwoordelijkheid van de uitgever zelf en niet van Apple, zo benadrukt het bedrijf.

Bron: Apple Persbericht (Engels)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 februari 2011, 21:53
Categorie Uncategorized
Onderwerpen abonnementen, app store, applicaties, The Daily

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.