Apple-manager doet boekje open over ontwikkelproces binnen Apple

Senior engineering manager Michael Lopp geeft inzicht in het ontwikkelproces binnen Apple, waarin tot op het laatste moment nog creatieve invallen kunnen verwerkt. Ook vertelt Lopp dat de designers vooraf uitgebreid de tijd krijgen om mockups te maken.

Michael LoppApple-software ziet er volgens gebruikers beter uit en is makkelijker gebruiken dan de software van de concurrentie uit Redmond. Apple’s senior engineering manager Michael Lopp sprak daarover in een technologiepanel. Apple gebruikt design mockups, die het uiterlijk en werking van de interface repliceren. In plaats van een paar ruwe mockups maken de Apple-designers tien stuks, die er al helemaal af zijn en er bijna exact zo uitzien als het gewenste eindresultaat.

Vooraf kost dat meer tijd, maar volgens Lopp betaalt het zich terug omdat er later in het proces minder fouten worden gemaakt. De meeste andere bedrijven maken niet meer dan een stuk of zeven renderings. In het hele proces krijgen designers uitgebreid de tijd om concepten te ontwikkelen en daar steeds de beste drie uit te kiezen.

Verder houdt Apple er nog een andere gewoonte op na: er zijn wekelijks twee bijeenkomsten die tegengesteld qua insteek zijn. In de ene bijeenkomst moeten designers elk ontwerp bedenken, dat zou kunnen werken, ook als het niet praktisch in gebruik lijkt. In een andere bijeenkomst moet het team bepalen hoe ze een plan kunnen realiseren en welke concrete stappen ze daarvoor moeten maken. Daardoor is het tot laat in het proces mogelijk om een nieuwe, creatieve oplossing voor een gegeven probleem te vinden.

Meer info: Businessweek

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 maart 2008, 18:32
Categorie Apple
Onderwerpen apple, ontwerp, ontwikkelaars

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.