The Economist: ‘Apple bestaat nog wel 100 jaar, maar Google?’

Het weekblad The Economist voorspelt een zonnige toekomst voor Apple, waarvan ze zeggen dat het bedrijf nog zeker een eeuw bestaat. Bij Google zetten de analisten uit het magazine echter vraagtekens.

The Economist voorspelt over Apples toekomstThe Economist heeft op een rijtje gezet welke tech-bedrijven het 100 jaar volhouden en welke niet. Dat deed het Amerikaanse Britse financiële weekblad naar aanleiding van de honderdste verjaardag van IBM, een merk dat begon met ponskaarten en eindigde met mainframes, computers en dienstverlening. Het merk ontsnapte door zijn rare sprongetjes en gokken op onzekere zaken, meermaals aan de dood. Dat zal Apple niet snel gebeuren. Concurrerende tabletfabrikanten krijgen het echter zwaar, denkt The Economist.

In het blad prijkt Apple fier bovenaan de lijst met bedrijven die het 100 jaar zullen volhouden. Het succes van het bedrijf uit Cupertino komt volgens het magazine door de simpele succesformule: “Grijp de nieuwste technologie, verpak het in een simpele en elegante vorm en verkoop het met een premium-prijs.” Er wordt op gewezen dat Apple overstapte van computers, naar mediaspelers, naar smartphones, naar tablets en nu de cloud – en dat geeft aan dat het bedrijf een uitstekende neus heeft voor het verleggen van haar focus.

Google zou daarentegen te sterk afhankelijk zijn van zoeken op het web en gerelateerd adverteren. Ondanks de uitbreiding naar smartphones, tablets en een groot aantal succesvolle webapplicaties, durft het weekblad niet hardop uit te spreken dat het bedrijf achter de zoekmachine een blijvertje is. Andere Tablet-producenten en potentiële iPad-concurrenten Microsoft en Dell krijgen het ook maar bitter moeilijk. De tech-giganten hebben moeite met succesvol overgaan naar volgende generaties en dat werkt tegen ze.

Amazon en Facebook halen de eeuw wél, denkt The Economist. Dat komt omdat de twee diensten leider zijn van hun gebieden: respectievelijk dingen kopen en dingen delen. The Daily Feed tekent daarbij aan hoe snel het kan gaan met sociale media. The Economist zette eerder hoog in op de inmiddels gevallen sociale netwerken Friendster en MySpace.

IBM is na honderd jaar geen rasechte producent meer. Het is vooral een leverancier van ideeën en diensten geworden, constateert The Economist in het artikel. In dat kader is het de vraag in welke hoedanigheid ‘we’ dan nog van het bestaan van Apple, Google en Facebook weten.

Via Minyanville

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 juni 2011, 12:42
Categorie Kiosk
Onderwerpen amazon, apple, economie, facebook, google, google documenten, ibm, ipod, msn, skype, truphone, voip, voorspelling, wi-fi

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.