Review: science fiction avontuur in Mass Effect Galaxy voor iPhone

Het science fiction avontuur Mass Effect Galaxies moet de lijn voortzetten van de gelijknamige topgames op de PC en consoles. Of dat lukt lees je in dit review.

Mass EffectMass Effect is een game waarvan de fanatiek PC- of console-gamers gaan watertanden. Het spel is inmiddels al anderhalf jaar op de markt en kreeg lovende kritieken vanwege de uitstekende gedetailleerde beelden die werden gecombineerd met een verhaallijn waarin je eigen keuzes kon maken. Het spel was verder voorzien van vele brute gevechten met futuristische wapens en stoere voertuigen in een lekkere science fiction sfeer.

Er is weinig meer nodig om de gemiddelde hardcore gamer enthousiast te maken en dat lieten de reviewscores dan ook zien. Het spel werd ontvangen met lovende kritieken en scoorde menige 9 of hoger. Uitgever Electronic Arts heeft inmiddels indruk gemaakt met een flinke rij topgames die op de iPhone in een uitstekend jasje zijn gegoten, zoals mijn persoonlijke favorieten Spore of Sims 3. De grote vraag is of Mass Effect Galaxy voor de iPhone dit succes kan evenaren.

Tijdens m’n eerste sessies met het spel viel direct op dat de opzet van de game enorm doet denken aan het spel zoals ik het ken van de PC. Die game blonk uit met hyperrealistische beelden met mooie details die over je scherm dansten. Voor de iPhone is gekozen voor een eenvoudiger grafische opzet met een meer cartoon-achtig uiterlijk. Toch doet dit allerminst afbreuk aan de sfeer van het spel. Het spel ziet er mooi uit en heeft zelfs wat meer artistieke uitstraling dan de vaak donkere en grauwe kleuren die de grote broer op de PC sierden. Wel zijn de beelden soms wat schokkerig, maar dat deed voor mij weinig afbreuk aan de game.

Mass Effect Galaxy map

Een andere overeenkomst die direct opvalt, is de keus die je krijgt bij dialogen. Ook nu kun je weer kiezen uit verschillende varianten, die zorgen voor een verschillend verloop van de game. Wel had ik het gevoel dat die eigen invloed heel beperkt blijft. Je kunt er wel voor kiezen om een conflict met meer of minder gevechten gepaard te laten gaan, maar uiteindelijk bestaat een groot deel van de game natuurlijk wel uit bloederinge confrontaties. Verwacht geen ultieme vrijheid of een complexe verhaallijn, want dan kom je bedrogen uit. Ook is het jammer dat je personage niet lijkt te worden beïnvloed door de keuzes die je maakt tijdens de dialogen, iets wat juist wel een kenmerk van de voorganger was.

Ook qua wapens lijkt de iPhone-versie van de game veel op de voorgangers. Je hebt de beschikking over bionische aanvallen die tegenstanders laten bevriezen, maar kunt ook kiezen voor een technische aanval die de bescherming van je tegenstanders wegblaast, of een aanval met een zwaar wapen. Tijdens de gevechten moet je opletten op de kracht van je eigen verdediging en je gezondheid. Deze kun je aanvullen door pakketjes van de grond op te rapen, een bekend concept.

Mass Effect Galaxy Miranda

Leuk is dat de iPhone-versie van het spel alvast een voorproefje neemt op het nog uit te komen Mass Effect 2. Je kunt nu alvast kennismaken met twee hoofdpersonen in de nieuwe game en alvast wat meer te weten komen over hun achtergrond en motieven.

Helaas merk je al vrij snel dat de kwaliteit van de iPhone-game een stuk minder is dan die van de roemruchte voorganger op de PC en console. Een eerste zwak punt is dat de gevechten erg kort en eenvoudig zijn. De opzet van de vuurgevechten is helemaal niet zo gek. Je hoeft niet met een knop te navigeren, nee, je zweeft eenvoudig over het scherm door je telefoon te kantelen. Schieten gaat vervolgens via een auto-lock vanzelf. Het is tijdens de gevechten zaak om niet in het gezichtsveld van veel tegenstanders tegelijk te komen en om op tijd een health pack op te pikken. Lukt je dat? Dan zul je veel gevechten snel winnend kunnen afsluiten.

Helaas is de uitdaging van het spel door de eenvoudige gevechten minimaal en raas je met lichtsnelheid door het spel heen. Echt leuk wil het spel daardoor niet worden, het voelt meer als een ritje met een saai boemeltje dan een enerverende ruimtereis. Een volgend nadeel is dan de speelduur. Doe je niet al te gek, dan zul je met twee tot drie uurtjes de game compleet hebben uitgespeeld. Nu zijn de kosten van dit spel natuurlijk ook niet enorm, maar dit is wel extreem kort. Van een game van het kaliber Mass Effect had ik toch echt wat meer kwaliteit verwacht, het spel wordt nu een lichtgewicht snackje dat je snel en gedachtenloos wegwerkt en geen imponerende ervaring. Jammer!

Mass Effect Galaxy gevecht

Info: Mass Effect Galaxy