Nielsen vergelijkt: iPhone-bezitters kopen en downloaden het meest

Nielsen heeft in het onlangs uitgebrachte rapport The State of the Apps ook gekeken naar advertenties in apps, de mate waarin gebruikers apps kopen en aantal downloads.

nielsen app reportNielsen heeft onlangs het rapport The State of Mobile Apps uitgebracht, waar we al eerder aandacht aan besteed hebben. Twee onderwerpen die toen onderbelicht zijn gebleven zijn het downloaden van betaalde apps en het tolereren van advertenties in apps.
Bij Apple’s App Store downloaden gebruikers tweemaal zoveel apps dan bij de Android Market of de Blackberry App World. iPhone-gebruikers zijn ook meer geneigd om te betalen, dan klanten in de andere app stores. Bij de iPhone is één van de drie downloads een betaalde titel, bij Android en Blackberry is dat nog geen één op de vijf.


Ontwikkelaars geven volgens Nielsen dan ook de voorkeur aan de App Store, omdat het meer geld oplevert en omdat de apps beter zichtbaar zijn.

De afgelopen maanden is de Blackberry een populair apparaat geworden, vooral onder jongeren. Maar Blackberry-gebruikers zijn minder dan gebruikers van andere platformen geneigd om van een gratis Lite-versie te upgraden naar de betaalde versie.

Het lijkt erop dat gebruikers mobiele advertenties in apps het niet massaal afwijzen: 58% van de tieners zegt dat ze “altijd” of “soms” naar mobiele advertenties kijken. Mannen bekijken meer advertenties dan vrouwen en zijn iets meer geneigd erop te klikken.

advertenties nielsenVergelijk je de mobiele platformen, dan zijn het vooral de Android-gebruikers die het liefs op een banner binnen een app klikken. iPhone-gebruikers zitten veel minder op ads binnen een app te wachten, ook al ziet Apple er met iAd een gouden toekomst in. Eén op de vijf app-gebruikers is na het bekijken van een mobiele advertentie op internet op zoek gegaan naar meer informatie over het product.

Wat de manier van afrekenen betreft: de meeste gebruikers zien de kosten het liefst op een gespecificeerde rekening via hun telefoonrekening of creditcard-afschrift verschijnen.

advertenties view

Het rapport is in PDF-vorm te downloaden. We hebben al eerder aandacht besteed aan resultaten uit dit rapport, namelijk over het onderwerp welke apps en categorieën het meest populair zijn.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.