iPad-krant The Daily lijkt alweer uit de gratie te raken

De populariteit van de exclusief voor de iPad te verkrijgen krant The Daily lijkt na twee maanden alweer tanende. Dat constateert Nieman Journalism Lab aan de hand van het aantal tweets dat vanuit de nieuwsapp geplaatst wordt.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

The Daily iPad appThe Daily, de krant van mediatycoon Rupert Murdoch die speciaal voor de iPad is ontworpen en op 2 februari het levenslicht zag, verliest abonnees sneller dan dat ze nieuwe verwelkomt. Dat leert een studie van Nieman Journalism Lab. Die mat de populariteit aan de hand van het aantal tweets dat werd geplaatst vanuit de artikelen in de nieuwsapp. Op de dag van de lancering waren dat er 387. Slechts twee weken later bedroeg het aantal nog maar 104 tweets op een dag.

De digitale krant The Daily is alleen in de Amerikaanse App Store te krijgen maar geldt voor media over de gehele wereld als een pionier. Dagbladen zijn druk bezig met het analyseren van kansen op de jonge tabletmarkt en vooralsnog zijn er meer vragen* dan antwoorden. Pikken krantenlezers het dat de iPad-krant een gescande papieren krant is? Is de iPad userbase groot genoeg om een totaal andere versie van de krant financieel te laten slagen? Gaan krantenuitgevers in zee met de nieuwe abonnementsvoorwaarden van Apple? Moeten ze abonnees extra geld vragen als ze ook al een abonnement hebben op de papieren krant? Wat mag een digitaal abonnement kosten? En vooral: welke functies moet een krant hebben op de iPad?

Het zal veel uitgevers niet hoopvol stemmen dat de populariteit van The Daily een daling inzet in plaats van een stijging. Nieman Journalism Lab vindt het aantal tweets dat wordt geplaatst vanuit de app een goede graadmeter, maar meldt erbij dat het niet persé hetzelfde is als het aantal lezers of abonnementhouders van de iPad-krant.

Op de site van Nieman Journalism Lab is meer te lezen over het onderzoek en de onderzoeksmethode. Yahoo News laat zien hoe belabberd de situatie van The Daily eruit ziet. Een artikel over dit onderwerp op AppAdvice geeft een hint van de publieke opinie omtrent The Daily weer in de reacties.

I’m one of the hoard of former Daily readers, but dropped them once my free two-week trial ended. Nowhere close to the content required to justify their exorbitant fees. Hopefully they’ll reconsider their subscription model, at least for the first year as iPads proliferate.

Though I really like the concept of The Daily, and admittedly am still reading it every day, after this week I’ve decided not to renew my subscription. The journalism bias is just too obvious and shoddy.

The app is slow loading, often times not delivered till noon, renewing takes 2-3 times before it kicks in, and did I say SLOW LOADING. Not worth $1.00 a week. Do the math. Pretty expensive folks.

Een digitale krant maken voor een publiek dat grotendeels niet gewend is om voor nieuws te betalen: het gaat met vallen en opstaan.

*Auteur Bart Breij werkte op de internetredactie van Dagblad van het Noorden en dacht mee over hoe de krant er moet uitzien op de iPad.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 april 2011, 16:23
Categorie Kiosk
Onderwerpen abonnementen, ipad, kranten, The Daily

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.