Keynote Index bewijst: iPhone en Apple TV hadden grootste impact

Het Keynote Index Fund laat zien welke impact productaankondigingen in de MacWorld-keynotes van Steve Jobs hebben gehad op het Apple-aandeel. Het overzicht laat zien dat de iPhone en Apple TV de afgelopen 10 jaar de meeste indruk maakten op beleggers.

Matt Haughey heeft een analyse gemaakt van de koersontwikkeling van het Apple-aandeel in de afgelopen 10 jaar, steeds na de MacWorld-keynote van Steve Jobs. In de lijst van 1998 tot 2007 is af te lezen welke productaankondigingen de meeste indruk hebben gemaakt op het beleggers. Het slechtste jaar was 2005, toen er niet veel meer dan de Mac mini en de iPod shuffle werden aangekondigd. Niet helemaal verrassend is 2007 het beste jaar, dankzij de iPhone en Apple TV.

Goed ontvangen door de beleggers waren ook FireWire en de preview van Mac OS X Server (1999), iTunes en de Powerbook Titanium (2001) en de MacBook Pro en Core Duo iMac (2006). Dat er niet altijd hardware wordt aangekondigd, laat het jaar 2000 zien: in dat jaar werd alleen Mac OS X als toekomstig besturingssysteem voorgesteld en onthulde Steve Jobs dat hij (opnieuw) tot CEO zou worden benoemd.

Haughey berekende ook, dat als je de afgelopen tien jaar het Apple-aandeel steeds een dag vóór de keynote had gekocht en het 48 uur later weer van de hand deed, je daarmee in totaal 2,2% winst zou hebben gemaakt. Was je zo slim om in 1997 voor $10.000 aan Apple-aandelen te kopen, dan zou je nu ruim 50 keer je investering hebben terugverdiend: je aandelenpakket is op dit moment ruim $500.000 waard. Maar ja, achteraf is altijd makkelijk praten als het om beleggen gaat.

Het overzicht is te vinden op Keynote Index Fund.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 januari 2008, 12:00
Categorie Apple
Onderwerpen aandelen, impact, keynote

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.