Apple en RIM zijn winnaars, Palm is de verliezer

In de strijd tussen RIM en Apple is er eigenlijk geen verliezer, denkt ChangeWave. Beide winnen aan marktaandeel en hebben een trouwe klantengroep, het zijn vooral Palm, Motorola en Samsung die de verliezers zijn.

ChangeWaveChangeWave heeft een analyse geschreven over de strijd tussen Apple en RIM. Twee weken voordat de iPhone 3G uitkwam leekt de iPhone een enorme impact op de smartphonemarkt te hebben, maar voor Amerikaans marktleider RIM (42% marktaandeel in de zakelijke markt) lijkt de bedreiging niet echt groot, mede omdat ze nogal wat interessante nieuwe toestellen in de pijplijn hebben: de Bold, Thunder en Kickstart. Om een indruk te krijgen van de potentie van die nieuwe toestellen ondervroeg ChangeWave 3.567 consumenten.

De enquete werd vlak na de aankondiging van de iPhone 3G uitgevoerd, maar vlak voordat het toestel daadwerkelijk in de winkel lag: tussen 17 en 23 juni. De nieuwe toestellen blijken voldoende kansen te hebben. RIM profiteert daarbij ook van trouwe klanten: bestaande BlackBerry-gebruikers zijn sneller geneigd om opnieuw een BlackBerry te kopen en zullen minder snel naar een concurrerend merk overstappen. De iPhone 3G zal volgens ChangeWave dan ook vooral impact hebben op andere fabrikanten, zoals Palm, Motorola en Samsung. Apple-gebruikers zijn overigens niet snel geneigd om een van de nieuwe BlackBerry-toestellen te kopen. Er lijkt dus sprake van wat gescheiden klantgroepen, die beide hun vertrouwde merk trouw blijven. RIM en Apple zijn volgens ChangeWave beide winnaars en het zijn vooral de andere toestelmakers die de verliezers zijn.

Via: Blog ChangeWave
Tip van Michel, bedankt!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 augustus 2008, 16:59
Categorie iDevices
Onderwerpen blackberry, changewave, markt, motorola, palm, samsung

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.