
Apple's nieuwste reclamespot legt nadruk op privacy
Apple is gestart met een nieuwe reclamecampagne, waarin de nadruk ligt op iets wat nauwelijks sexy te noemen is: privacy. De slogan is simpel: 'Privacy. That's iPhone'.
Apple is gestart met een nieuwe reclamecampagne, waarin de nadruk ligt op iets wat nauwelijks sexy te noemen is: privacy. De slogan is simpel: 'Privacy. That's iPhone'.
Facebook CEO Mark Zuckerberg heeft zijn visie op de toekomst van het sociale netwerk uiteengezet. Daarin staan principes zoals privacy, verdwijnende berichten en end-to-end encryptie voorop. Maar kan Facebook het vertrouwen nog terugwinnen?
Apple heeft een nieuw domeinnaam geregistreerd. Het gaat om PrivacyIsImportant.com. De website gaat nu nog naar een blanco pagina, maar mogelijk komt daar binnenkort verandering in.
Facebook gebruikt het telefoonnummer dat je voor tweefactorauthenticatie (2FA) hebt ingesteld, ook om je vindbaar te maken op het sociale netwerk. Zelfs al heb je daar niet voor gekozen en het blijkt niet mogelijk je daarvoor af te melden.
De Electronic Frontier Foundation (EFF) is deze week gestart met de 'Fix it Already' campagne. Daarin roepen ze negen techbedrijven op om beveiligings- en privacyproblemen op te lossen. Bij Apple gaat het om versleuteling van iCloud-backups.
Tenminste 11 veelgebruikte apps delen zeer persoonlijke informatie met Facebook, zonder dat de gebruiker daar controle over heeft. Dat ontdekte The Wall Street Journal na onderzoek.
Apple heeft in Safari 12.1 voor macOS en iOS 12.2 een verbeterde versie van Intelligent Tracking Prevention ingevoerd. Daarmee worden bepaalde cookies voortaan maximaal zeven dagen bewaard. Daarna vervallen ze.
Apple wil dat ontwikkelaars duidelijker aangeven wanneer er schermopnames worden gemaakt. Zo niet, dan moeten ze de functie uit de app halen omdat ze anders het risico lopen dat de iOS-app uit de App Store wordt verwijderd.
Een aantal populaire apps, waarvan sommige ook in Nederland gebruikt worden, nemen het scherm van de gebruiker op. Hierdoor wordt er in sommige gevallen gevoelige informatie opgenomen en naar de ontwikkelaars verstuurd.
Apple gaat de functie 'Do Not Track' (Volg me niet) uit Safari verwijderen en kiest voortaan voor een intelligent systeem om tracking te voorkomen.
Maar liefst 87 procent van de Nederlanders heeft een smartphone, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Daarmee gaat Nederland aan kop in Europa. Maar slechts twee derde van de gebruikers zorgt dat de apps die ze gebruiken niet zomaar toegang hebben tot persoonlijke data. Op dat punt scoort Nederland een stuk minder goed ten opzichte van andere landen.
Ook Google heeft een app gebruikt om gebruikersdata te verzamelen. De app hield in de gaten welke activiteiten gebruikers met hun iPhone uitvoerden en gaf daarvoor beloningen. Het gaat om de Screenwise Meter-app.