Verslaggeving over Apple-fabrieken in China blijkt verzonnen

De uitzending van 'This American Life' waarin de
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

daisey this american lifeEen paar weken geleden was Mike Daisey van ‘This American Life’ in het nieuws. Hij had als eerste westerse verslaggever toegang gekregen tot de fabrieken van Foxconn. Nu blijkt opeens dat de ‘onthullingen’ grotendeels zijn verzonnen. ‘This American Life’ heeft de uitzending teruggetrokken, omdat bepaalde feiten niet bleken te kloppen. Het veroorzaakte een sneeuwbaleffect, waarbij The New York Times meteen een ander artikel van Daisey offline haalde, dat vlak na het overlijden van Steve Jobs was verschenen.

this american lifeDe New York Times heeft een notitie aan het artikel toegevoegd, waarin ze aangeven dat er vragen zijn gerezen of een alinea in het artikel wel waar bleek te zijn. Inmiddels is voor de krant duidelijk geworden dat het compleet verzonnen was. In ‘Against Nostalgia’ vertelde Daisey dat hij een man had ontmoet, wiens hand was verminkt door de productie van iPads.

‘This American Life’ moet ook met de billen bloot: zij hebben een complete uitzending gewijd aan het feit dat ze de eerdere berichtgeving moesten intrekken. ABC-reporter Bill Weir was kortgeleden ook in China. Hij maakte een reportage, die online te bekijken was. Weir bleek veel claims van het eerdere verslag niet te kunnen verifiëren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 april 2012, 14:18
Categorie Apple
Onderwerpen fabriek, foxconn

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.