Namaakartikelen via Bol.com

‘Duizenden nepartikelen verkocht via Bol.com, waaronder iPhone-kabels’

Bol.com verkoopt duizenden nepartikelen via externe handelaren. Vooral bij namaakkabels voor de iPhone en gevaarlijke batterijen voelen klanten zich misleid.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Online winkel Bol.com zou duizenden nepproducten via de webwinkel aanbieden, waaronder oplaadkabels voor iPhones, batterijen en oordopjes. Er lopen inmiddels zaken tegen twintig wederverkopers die hun spullen via Bol.com aanbieden, waarvan een aantal inmiddels is gestopt. Bol.com zou op de hoogte zijn van de nepartikelen en op kritische vragen reageren met: “Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker”, aldus het AD.

Namaakartikelen via Bol.com

Update 11:00 uur: Bol.com stuurde ons een reactie, waarin ze aangeven dat er geen samenwerkingsovereenkomst en contact met React is. React spreekt partijen direct aan en doen dat niet via Bol.com. Ook laat woordvoerder Marjolein Verkerk via e-mail weten: “Het aantal duizenden herkennen wij niet. We hebben daar geen informatie over verkregen. Daarnaast delen wij onze verkoopgegevens niet extern, dus spreken van producten die via ons verkocht zijn is niet mogelijk.”

‘Duizenden namaakartikelen’

De organisatie React, die namens 235 bekende merken jaagt op vervalsingen, heeft twintig zaken lopen tegen partijen die via Bol.com verkopen. Uit testaankopen blijkt dat het om nepproducten gaat, die gevaarlijk kunnen zijn. Zo zitten er batterijen bij die kunnen ontploffen. De situatie lijkt op die van Amazon, waar ook duizenden namaakproducten werden aangetroffen bij verkopers. Apple klaagde in oktober 2016 over een “stortvloed aan namaakproducten” die werden verkocht via Amazon.com. Ook hierbij ging het om derde partijen die hun spullen via een bekende webwinkel aanbieden.

Bol.com blijkt weinig te doen tegen malafide handelaren en erkent dat bepaalde verkopers zich niet aan de voorwaarden of aan de wet houden geeft aan dat het een bewuste beleidskeuze is om niet dagelijks iedereen te controleren. Onduidelijk is hoeveel namaakproducten er precies online worden verhandeld via Bol.com. Bjørn Grootswagers van React denkt in een voorzichtige schatting dat het om duizenden gaat, “maar dit kunnen er ook meer zijn. Er zitten flink wat rotte appels tussen.” Bol.com zou handelaren aanmoedigen om hun spullen gewoon te verkopen en “niet moeilijk te doen”.

Namaakartikelen lijken er aan de buitenkant identiek uit te zien, maar de elektronica aan de binnenkant is veel simpeler of slordiger uitgevoerd:

Namaak Mac-oplader

Neppe Apple-oplaadkabels

React (voorheen Stichting Namaakproducten) heeft de bedrijven gesommeerd om te stoppen met de verkoop van namaakspullen en dreigt met een boete van €450 per product. Vijftien bedrijven zijn gestopt, tegen vijf andere loopt nog een zaak. Ook bij de Consumentenbond komen er regelmatig klachten binnen over ondeugdelijke producten die via Bol.com zijn verkocht. Het zou gaan om ruim 200 meldingen in 2016. “Een klein aantal daarvan gaf aan dat het om een replica gaat”, aldus de consumentenorganisatie. Vooral bij originele Apple-oplaadkabels die naderhand nep blijken te zijn, voelen consumenten zich misleid.

Bol.com stelde in 2011 de online winkel open voor externe handelaren. Er zijn volgens eigen zeggen 14.000 verkopers actief die samen 15 miljoen artikelen aanbieden. “Wij hebben ervoor gekozen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden”, aldus woordvoerder Marjolein Verkerk.

Update 11:00 uur:
Hieronder Bol.com’s beleid t.a.v. nepartikelen, zoals toegestuurd per e-mail:

Sinds 2011 kunnen andere winkeliers/ondernemers via bol.com verkopen. Hun aanbod is een aanvulling op de artikelen die bol.com zelf op voorraad heeft. Op dit moment hebben ruim 14.000 partijen aanbod op bol.com staan en verkoopt bol.com in totaal zo’n 15 miljoen artikelen. Wij hebben bijna 7 miljoen actieve klanten in Nederland en België.

Uiteraard vinden wij het heel belangrijk dat onze klanten bij een aankoop via 1 van onze verkooppartners dezelfde service krijgen als wanneer zij een artikel kopen uit ons eigen assortiment. Daarom hebben wij voorwaarden opgesteld voor onze verkooppartners. Er staat o.a. in deze voorwaarden dat je geen nepartikelen mag verkopen en geen artikelen mag verkopen die in strijd zijn met de geldende regel- en wetgeving. Helaas komt het een enkele keer voor dat een verkoper zich niet aan onze voorwaarden en/of de wet houdt.

Als wij van onze klanten of partners serieuze aanwijzingen krijgen voor mogelijke misbruik dan starten wij een onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van het overtreden van onze voorwaarden. Zo was er onlangs een incident waarbij een merkeigenaar ons attendeerde op een mogelijk nepartikel. Wij hebben middels een proefbestelling en onderzoek van de merkeigenaar kunnen vaststellen dat het inderdaad een nepartikel betrof. Vervolgens hebben wij alle klanten benaderd die dat artikel bij ons hebben gekocht, we hebben het artikel teruggenomen, uit onze winkel gehaald en de betreffende klanten het aankoopbedrag teruggegeven. Dit proces volgen we als we er zeker van zijn dat het een nepartikel betreft, of dat het vermoeden groot is. In dit geval was de verkoper er zelf niet bewust van en lag de oorzaak bij zijn leverancier. De verkoper heeft dan ook alle kosten vergoed.

Met 14.000 verkopers en miljoenen artikelen hebben wij ervoor gekomen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden. Wij vertrouwen erop dat verkopers op de juiste manier handelen en niet bewust voorwaarden en wetten overtreden. Indien dit wel het geval is dan betreft het een incident en zelfs niet altijd een bewuste actie. Dit neemt niet weg dat wij in het verder ontwikkelen van ons verkoopplatform eraan werken om onze processen tegen imitatie, onveilige artikelen en overig misbruik te verbeteren. Zo werken we aan een programma waarbij we o.b.v. onze eigen data en feedback van klanten/partners in de toekomst betere voorspellende analyses kunnen maken waardoor het opsporen van misbruik makkelijker wordt. Meldingen van klanten vormen altijd een goede bron. Waar mogelijk proberen we deze zo goed mogelijk op te volgen, maar de kans bestaat dat niet alles ontdekt wordt. Daarnaast bestaat de kans dat een leverancier/verkoper de producten ook via andere kanalen verkoopt. Overigens mogen klanten artikelen die gekocht zijn bij een van onze partners altijd retourneren (binnen zichttermijn) en krijgen dan hun geld terug via bol.com.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 1 februari 2017, 11:18
Categorie Accessoires
Onderwerp namaak

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.