Europese uitgevers bezorgd over krantenbeleid van Apple

De Europese uitgevers van kranten uiten kritiek op beperkingen die bedrijven als Apple stellen. Ze willen dat content goed toegankelijk blijft.

nrc ipadDe European Newspaper Publishers Association (ENPA) heeft kritiek geuit op de beperkingen die Apple aan uitgevers stelt. Apple wil dat kranten die op de iPad worden aangeboden als in app-aankoop beschikbaar zijn. Het gaat daarbij niet alleen om losse nummers, maar ook om abonnementen. De Europese uitgevers willen zich er hard voor maken, dat huidige abonnees van kranten op de iPad toegang blijven houden tot de content. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als Apple dezelfde voorwaarden hanteert als ze onlangs voor ebooks hebben verduidelijkt: daar is het mogelijk om naast de in app-aankoop ook andere betaalmethoden te hanteren.


De Europese uitgevers zijn er echter niet gerust op: ze roepen technologiebedrijven op om met zo weinig mogelijk beperkingen toegang te geven. Bij Apple betekent de verkoop via de App Store, dat 30% van de verkoopprijs naar Apple gaat, waardoor de uitgevers een toeslag aan hun klanten in rekening moeten brengen. De uitgevers hebben er ook bezwaar tegen dat klantgegevens niet meer in eigen beheer komen, waardoor ze kansen mislopen om marketingacties uit te voeren. Apple wil wel klantgegevens delen met uitgevers, maar doet dat alleen met toestemming van de gebruiker.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt het beleid van Apple ook in de gaten, aldus minister van Economische Zaken Maxime Verhagen. Hij vindt het te vroeg om conclusies te trekken en heeft nog geen plannen om Apple te gaan aanpakken. Ook zijn er volgens Verhagen nog geen klachten binnengekomen bij de NMa. Een officieel Nederlands onderzoek is nog niet gestart, maar de NMa overlegt wel met de Europese Commissie en mededingingsautoriteiten in andere Europese landen.

Verhagen schrijft in zijn bericht aan de Tweede Kamer:

Ik kan me de schrik en verontrusting bij sommige uitgevers op zich voorstellen, omdat ze nieuwe kansen zien op de iPad en deze boodschap niet verwacht hadden. Echter, de exacte plannen van Apple en de consequenties daarvan zijn nog niet duidelijk. Tussen de partijen vindt nog nader overleg plaats. De Persgroep geeft bijvoorbeeld aan dat het daarom nog te vroeg is om bezorgd te zijn over de plannen van Apple. Vooralsnog kan hierover dan ook geen oordeel worden gegeven.

Informatie

Laatst bijgewerkt
8 februari 2011 om 20:13
Onderwerpen
,
Categorie
Kiosk

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.