Belgische spoorwegen dwingen iPhone-site iRail.be te stoppen

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS dwingt de website iRail.be om te stoppen met de site. iRail was geoptimaliseerd voor de iPhone.

irail treinToen de iPhone twee jaar geleden in België werd geïntroduceerd liepen Belgische treinreizigers tegen een probleem aan. De website van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS was niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en een applicatie zoals Trein was er ook nog niet. De Belg Yeri (bijnaam: Tuinslak) sprong erop in met de website iRail.be, waarmee de reizigers toch de dienstregeling op hun iPhone konden raadplegen. We schreven er in oktober 2008 over en in diezelfde maand stuurde Yeri een mailtje naar NMBS om ze daarvan op de hoogte te stellen. Hij hoorde niets meer terug, maar deze week viel er toch opeens een mailtje in de digitale brievenbus: iRail.be moet stoppen.


NMBS heeft na twee jaar geconstateerd dat iRail.be bestaat en hergebruik maakt van gegevens van www.b-rail.be. Hij maakt zich daardoor “schuldig aan het strafrechtelijk misdrijf van namaak”, schrijft eerste adviseur en afdelingschef Xavier Ansseau in het mailtje. Als Yeri niet stopt met zijn website zal de NMBS juridische stappen nemen. De complete brief is op de website van Yeri na te lezen.

De NMBS nam eerder stappen tegen de applicatie Trein België. Ook die maakte gebruik van gegevens uit het spoorboekje om reizigers op de hoogte te houden.

irail

Reacties: 50 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.