Jumbo-supermarkt

Jumbo-supermarkt werkt aan slimme, spraakgestuurde boodschappenlijst-app

Jumbo werkt aan een spraakgestuurde boodschappenlijst, waarbij je met natuurlijke taal je boodschappenmand kunt vullen. De supermarkt heeft nog meer innovaties gepland.

Supermarktketen Jumbo gaat een spraakgestuurde boodschappenlijst uitbrengen in een speciale app. Met Siri kun je de app activeren en vervolgens teksten als “Twee melk en een doosje aardbeien” inspreken.

Jumbo’s gesproken boodschappenlijstje

Concurrent AH heeft al een spraakfunctie in de app, maar daarmee moet je stuk voor stuk de boodschappen inspreken. Jumbo is van plan om een stap verder te gaan. Je kunt de boodschappen na elkaar inspreken in natuurlijke taal. Teksten als: “Oh ja, ik moet de basterdsuiker niet vergeten” zijn dus ook mogelijk, zo blijkt uit een demo van de app.

Jumbo Boodschappenlijstje

Het spraakgestuurde boodschappenlijstje wordt een nieuw onderdeel van de mobiele app. Het schrijft mee met teksten die de gebruiker inspreekt. Als je wilt kun je de lijst naar de webwinkel sturen. De app is in juni bedacht en wordt gebouwd met IBM Watson. In september was de eerste versie klaar en eind september gaan duizend vaste klanten de app testen. Jumbo is van plan om de app in oktober beschikbaar te stellen aan iedereen in Nederland. Daarna volgt een Android-versie.

De app is onderdeel van een nieuwe digitale strategie van Jumbo, waar het bedrijf begin 2017 mee is begonnen. Daarvoor is een cultuuromslag nodig, waarbij meer wordt gedacht vanuit de klant. Ook zullen innovaties met een kortere doorlooptijd worden uitgerold.

Digitaal boodschappenmandje vult zichzelf
Jumbo werkt ook aan een digitaal boodschappenmandje, dat automatisch wordt gevuld. Daarbij gebruikt de supermarkt kennis over het gedrag van online klanten. Op basis daarvan kan Jumbo al 80% van het mandje vullen. Albert Heijn was drie jaar geleden met een soortgelijk idee bezig, maar daar kwam het niet verder dan de tekentafel. Jumbo verwacht meer veranderingen als het om supermarkten gaat, zoals bezorgrobots, afrekenen zonder pinnen en winkels die meer op beleving zijn gericht. De IT-afdeling moet daarvoor worden uitgebreid van 50 naar 200 mensen.

De nieuwe spraakfunctie zit (uiteraard) nog niet in onderstaande app, aangezien de uitrol pas in oktober plaatsvindt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 september 2017, 8:23
Categorie Apps
Onderwerpen jumbo, supermarkt

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.