iPhone-gebruikers wachten steeds langer met upgraden: elke 33 maanden een nieuwe

Twee onafhankelijke onderzoeken wijzen erop dat mensen steeds langer met hun iPhone doen. De meerderheid is van plan om 3 tot 5 jaar met een toestel rond te lopen.

Ben jij iemand die jaarlijks een nieuwe iPhone koopt? Dan behoor je tot een minderheid, want slechts 15% van de mensen upgrade binnen twee jaar na aankoop. Volgens een onderzoek onder 3.640 mobiele gebruikers is meer dan de helft (55%) van plan om hun toestel drie tot vijf jaar te houden. De afgelopen tijd is er sprake van een steeds langere upgrade-cyclus. Mensen die voorheen de nieuwste iPhone kochten wachten nu wat langer af. Soms een jaartje meer, soms nog veel langer. Kijk je op straat, dan zie je nog veel mensen met een iPhone SE of een iPhone 6 of 7. Vaak doen ze het nog prima en heeft de eigenaar geen behoefte om te upgraden.

Meerderheid doet 3-5 jaar met een toestel

“Na jaren waarin mensen onder druk werden gezet om te upgraden, terwijl hun bestaande toestel nog prima functioneerde, is het hoopgevend om te zien dat mensen langer met hun toestel doen”, aldus Andrew Moore-Crispin bij Ting Mobile, die het onderzoek uitvoerde. Mensen blijken bewuster van prijs en functionaliteit. Ze vinden het minder belangrijk om de nieuwste, coolste tech te hebben.

Het zou ook iets te maken kunnen hebben met mobiele contracten. Jarenlang was het gebruikelijk om elke twee jaar, als je contract afliep, een nieuwe iPhone uit te zoeken. Steeds meer mensen kiezen echter voor sim only, waardoor er geen toestel meer aan het abonnement gekoppeld is. En dat is te merken in de cijfers. 47% heeft de huidige toestel meer dan drie jaar.

De poll behorende bij dit artikel is helaas niet meer beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.

Je kunt de poll ook invullen via deze link.

Upgraden na 33 maanden

Ook uit andere onderzoeken blijkt dat de upgrade-cyclus steeds langer wordt. Zo ontdekte Strategy Analytics dat de gemiddelde tijd om te upgraden tegenwoordig ligt op 33 maanden. Dat heeft vooral te maken met de perceptie, dat er de laatste tijd weinig vernieuwing meer is. Mensen zijn daarbij wel erg trouw. Zowel bij Apple als Samsung wil 70% van de gebruikers bij het huidige merk blijven. Bij kleinere aanbieders zoals LG ligt die merktrouwheid veel lager.

Dat de upgrade-cyclus steeds langer wordt is ook Apple opgevallen. Het bedrijf richt zich daarom meer op diensten. De gemiddelde iPhone is nu 18 maanden in gebruik, terwijl de gemiddelde Samsung-smartphone 16,5 maanden oud is. Deze toestellen zullen het dus nog een tijdje moeten volhouden om de termijn van 33 maanden te halen.

Strategy Analytics keek ook naar de bereidheid om meer dan $1.000 aan een smartphone uit te geven. Slechts 7% van de ondervraagden heeft dat ervoor over. Volgens analist David Kerr komt die hogere prijs omdat fabrikanten meer winst willen maken. En met de komst van 5G wordt het allemaal nog erger. Consumenten geven aan dat ze bij hun volgende aankoop gaan opletten of er ook 5G in zit. Maar de prijzen van die toestellen zullen wel weer een stukje hoger liggen. Dit zal volgens Strategy Analytics dan ook het grootste obstakel zijn.

Verder bleek uit het onderzoek dat vrouwen en Generatie Z de camerafuncties en kwaliteit belangrijker vinden dan andere bevolkingsgroepen. En bij Generatie Y en Z zijn tools voor schermtijd weer heel belangrijk. Bij Generatie X is Samsung populair, terwijl Generatie Z het liefst voor een iPhone kiest.

Gen Z: 18-24 jaar
Gen Y: 25-39 jaar
Gen X: 40–54 jaar

We zijn benieuwd hoe jouw upgrade-plannen eruit zien. Ben jij iemand die elk jaar een nieuwe koopt? Ben je gewend om elke twee jaar te upgraden? Of wacht je tegenwoordig liever iets langer?

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 augustus 2019 om 12:43
Onderwerp
Categorie
iDevices
Device
iPhone

Reacties: 67 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.