Review: iPhone 3G (boek)

Review van 'iPhone 3G', een boek over de iPhone 3G, geschreven door Yvin Hei en Pieter van Groenewoud. Is het boek zijn geld waard of staat er eigenlijk niets nieuws in?

iPhone 3G PearsonEen tijdje geleden hebben we een review geschreven van het iPhone-boek van Bruna. Die bleek bij ons niet erg in de smaak te vallen omdat de informatie bij publicatie al wat gedateerd was en omdat je voor opsommingen van interessante applicaties volgens ons beter op de vele app-sites terecht kunt. Het boek van uitgeverij Pearson dat we hier reviewen heeft een heel andere aanpak: geen lijsten met applicaties, maar een soort instructieboek waarin alles wat je met je met je iPhone zou willen doen, wordt uitgelegd.

Inhoud van het boek ‘iPhone 3G’

Het boek, dat de simpele titel ‘iPhone 3G’ heeft gekregen, is helemaal in kleur uitgevoerd. De auteurs schreven eerder al een soortgelijk boek over de iPod, waarin al wat aandacht werd besteed aan de iPod touch. Dit nieuwe boek is helemaal op de iPhone gericht. Het begint met de basishandelingen zoals het plaatsen van de simkaart en het activeren van de iPhone.

Nu zou je denken: dat staat toch allemaal wel in de handleiding die Aple zelf heeft uitgebracht? Dat klopt, maar als je kijkt welke vragen wij zoal via het contactformulier binnenkrijgen zijn het toch basishandelingen die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn. De auteurs volgen de volgorde van een standaard handleiding: van muziek naar de iPhone kopiëren tot afspraken in de agenda zetten en ringtones wijzigen. Eigenlijk profiteren de auteurs daarbij van het feit dat er geen gedrukte handleiding bij de iPhone zit en dat mensen geen zin hebben (of niet doorhebben) dat je er eentje kunt downloaden van de Apple-site.

Achterop het boek staat een opsomming van de ontwerpen die in het boek aan de orde komen: activeren, bedienen, toetsenbord, internet, bellen, sms, internet, muziek, foto’s en routenavigatie zijn onderwerpen die de revue passeren. Af en toe noemen de auteurs een handige tip, maar ze beperken zich toch vooral tot de standaardhandelingen. Het item ‘Wegenkaarten, routenavigatie en GPS’ in het lijstje met onderwerpen is misschien iets te pretentieus: alsof de auteurs gaan uitleggen hoe je routenavigatie op de iPhone voorelkaar krijgt (dat kan natuurlijk nog steeds niet).

[flickr]set:72157607608408231[/flickr]

Niveau van het boek ‘iPhone 3G’

Het boek is bedoeld voor beginners, die nog geen idee hebben van de werking van de iPhone en ook nog niet zoveel ervaring hebben met iTunes. Het zou daarom flauw zijn om te zeggen dat het boek eigenlijk niet zoveel nieuws te bieden heeft: zo is het ook niet bedoeld. Wat mij betreft hadden de auteurs er wel wat meer ‘geheime’ tips in kunnen stoppen, maar door het geringe aantal pagina’s (het boek is vrij dun) was daar waarschijnlijk geen ruimte voor. Leuk voor je a-technische vriend/vriendin die nog niet eerder een iPod heeft gebruikt en daarom ook niet zo goed met de iPhone overweg kan.

iPhone 3G Boek

Het boek ‘iPhone 3G’ legt op een duidelijke manier uit hoe je de basishandelingen van de iPhone moet uitvoeren. Handig als je een gedrukte handleiding zoekt en nog niet zo goed thuis bent met de iPhone en iTunes. Voor mensen die al wat meer gevorderd zijn is het boek te eenvoudig.

Meer info

• Uitgeverij: Pearson Education
  • Auteurs: Yvin Hei & Pieter van Groenewoud