Interview Steve Jobs bij D for Digital conferentie

Steve Jobs heeft een interview gehouden met Walt Mossberg van de Wall Street Journal op de D for Digital conferentie. Het gesprek ging onder andere over de iPhone, marktaandeel, de iPod en iTunes muziek zonder DRM.
Jean-Paul Horn - · Laatst bijgewerkt:

Steve Jobs interview over de iPhone bij Walt MossbergApple’s CEO Steve Jobs was vandaag aanwezig op de D for Digital 2007 conferentie en was uiteraard uitgenodigd voor een chatsessie op het podium met niemand minder dan Walt Mossberg van The Wall Street Journal, mede-organisor en host van de conferentie.

Hier een volledige transcriptie van het interview met Steve Jobs. De vragen zijn in vet geplaatst.

Bedankt voor de gezamenlijke sessie met Bill Gates (red: even daarvoor) .. laat me je een rare vraag stellen. Je hebt onlangs de naam van Apple gewijzigd, dus in welke tak van sport is Apple nu actief.

We zijn momenteel op twee fronten actief, en daar voegen we binnenkort een derde onderdeel en een hobby aan toe. De eerste is onze Mac-divisie, de tweede is de muziektak, de derde is telefonie en handsets. En de hobby is Apple TV. De reden dat ik het een hobby noem is omdat een hoop mensen voor ons al hebben geprobeerd om van dit concept een succes te maken. Het is een industrie die al honderdduizenden apparaten groot is, maar het is nog steeds geen miljoenen units per jaar. Ik denk dat als wij dat (red: Apple TV) nog verder kunnen verbeteren we die miljoenen verkochte apparaten mogelijk gaan maken.

Je gaat vandaag iets laten zien wat gerelateerd is aan AppleTV .. in je eerste paar optredens vroeg ik je .. je hebt goede reviews over de Mac gekregen, maar het marktaandeel is niet echt gegroeid.

We gebruiken allemaal Mac’s bij Apple, we houden van de Mac. We denken dat we de beste laptops ter wereld maken. We zijn altijd al een beetje voor onze tijd uit geweest. Ik zie een toekomst voor me waarin 80-90% van wat we verkopen onze notebooks is. We blijven ons besturingssysteem verbeteren — we hadden een grote update waar we weinig credit voor hebben gekregen, de OS X-overstap naar Intel. Het was bijna transparant voor onze gebruikers. De groei die we sinds de overgang naar Intel hebben gezien is ongeveer 3x de normale marktgroei.

En je marktaandeel is …?

Als je het op wereldniveau meet ongeveer 3%. Als je het in de US meet is het ongeveer 5-6%. Als je naar winkelverkopen van onze Macbooks kijkt is het 12%. Als je naar totale winkelverkopen kijkt in de US laten we continu dubbele cijfers zien .. maar we kunnen niet echt goed ons marktaandeel bepalen.

Grappige vraag: is dit je langzame afscheid van de computer business met deze naamswijziging?

Nee. Als je naar WWDC (red: Worldwide Developers Conference) komt dan kondigen we daar onze uitrol van de nieuwe versie van MacOS X aan .. ontzettend grote investeringen in desktops (red: iMac’s). Je zult het geweldig vinden.

Ben je al bezig met een grote iPod-update na de iPhone?

Je bedoelt sinds september vorig jaar (oncomfortabele stilte). Dit is een snelgroeiende industrie

[red: hier krijgen ze blijkbaar een woordenwisseling]

Ok. Ok. Sorry dat ik geen rekening heb gehouden met je gevoelens.

We zijn hard bezig met het werken aan de beste iPods waar we ooit aan hebben gewerkt … en ze zijn GEWELDIG!

Ok! We gaan door … welke telefoon heb je nu bij je?

[Steve laat snel de iPhone zien en stopt hem meteen weer weg] .. Beste iPod die we ooit hebben gemaakt, beste telefoon die we ooit hebben gemaakt!

Wanneer zijn ze verkrijgbaar? De laatste dag van juni? Zullen ze al massaal verkrijgbaar zijn?

Eind juni? Ik hoop het niet. Ik hoop het (red: antwoord op tweede vraag)

Verwacht je het meeste te verkopen via jullie eigen winkels? Cingular?

We zullen deze gaan verkopen via onze eigen winkels en via Cingular die nu de nieuwe AT&T is (lacht)

Je bent nu een stuk aardiger voor de mobiele operators sinds de laatste keer dat ik je zag.

Cingular heeft een heleboel regels aangepast en gebroken, dit was een nieuwe deal voor hun… Apple heeft logischerwijs heel veel respect voor Cingular’s vertrouwen in Apple. Cingular heeft in ons geïnvesteerd en wij hebben een gok met hun genomen. Ik zal dat nooit vergeten.

Waarom denk je dat ze het gedaan hebben?

Ze hebben het voor twee redenen gedaan: allereerst omdat muziek op mobiele telefoons tot dusver geen succes is en zij iets goeds met mobiele muziek willen doen. De tweede reden is doorslaggevender: zij hebben een fortuin uitgegeven om hun 3G-netwerk uit te rollen, en tot dusver kun je er nog niet echt gebruik van maken. Mensen hebben nog niet met hun portemonnee gestemd om zich te abonneren op video op hun mobieltje. De huidige telefoons zijn gewoon niet in staat om voordeel uit het snelle netwerk te halen. Jij hebt internet op je mobiele telefoon gebruikt … het is een draak! Je krijgt een baby internet of het mobiele internet .. mensen willen ECHT internet op hun mobiele telefoon. We gaan ze dat geven. We gaan optimaal gebruiken van de investeringen (red: van Cingular) in bandbreedte.

De doelen die je voor jezelf hebt gesteld voor wat betreft de verkopen van de iPhone zijn niet echt gigantisch .. in een markt met een biljoen apparaten vertaald het zich naar 1%. Ze hebben niet getekend voor een product met hoog volume.

Een biljoen telefoons is een wereldwijd getal .. mensen zijn meer vergeten dan wij weten over deze markt (red: niet helemaal duidelijk)

Zijn er nog features op de iPhone die wij nog niet weten en die je met ons wilt delen?

Um, nee! [Lacht]

Je hebt vanmorgen een persbericht uit laten gaan over iTunes zonder DRM .. is het alleen EMI?

Het is nu nog alleen EMI maar er zijn een ziljoen onafhankelijke bands en labels die mee willen doen. We zijn heel hard bezig geweest om het niet complexer te maken dan nodig. De eerste keer dat je een iTunes Plus-nummer koopt krijg je de vraag of je deze (kwaliteit) altijd wilt en als het dan beschikbaar is krijg je die versie. We hebben ook een speciale aanbieding voor mensen om hun huidige gekochte collectie te upgraden naar iTunes Plus voor $0,30 per nummer of 30% van de albumprijs.

[Meer gepraat over het DRM-vrije businessmodel en de open brief]

Veel van je rivalen waren al lang bezig met lobbyen bij de platenlabels .. er zijn onderwerpen als lock-in. Was je gewoon sneller dan de trein die al in gang was gezet?

Als je kijkt naar het totale aantal verkochte iPods en het totale aantal verkochte nummers via iTunes, dan praten we over minder dan 25 nummers per iPod. Ze (red: de consumenten) halen zeker niet al hun muziek via iTunes, dus de aantijging dat we een lock-in hebben is belachelijk. Je kunt je mp3’tjes overal krijgen .. ze rippen hun cd’s en halen hun muziek via … andere wegen .. binnen. Zoals wij erover denken .. als we de beste muziekspeler hebben dan zullen mensen iPods blijven kopen. Als we de beste online muziekwinkel hebben dan zullen mensen muziek gaan kopen. We hebben het gevoel dat we een geweldige oplossing bieden.

Dit deel van je bedrijf is de iPod .. Niet de…

…er zijn drie delen. De iPod, iTunes als jukebox op Mac en PC. En ergens in die wolk bevindt zich ook de iTunes Music Store.

Maar de iPod is het grootste deel. Het meeste wat ik betaal gaat naar het label… offer je dat op als DRM wordt opgeheven?

Nogmaals, als mensen de meerderheid van hun muziek niet via de winkel krijgen, denk ik dat dat is omdat de iPod de beste muziekspeler is.

Is de iPhone een draadloze iPod? Of een telefoon met een ingebouwde iPod?

Het zijn drie dingen: de beste iPod die we ooit hebben gemaakt. Een ongelooflijk goede telefoon – we hebben echt een revolutie teweeg gebracht in de manier waarop je een gebruikt. Als het alleen een mobiele telefoon was, zou het ook al succesvol zijn. Het derde is dat het internet op zak is, voor de eerste keer. Als het maar een van deze drie was, zou het al succesvol zijn. Als het alleen internet op zak zou zijn, zou het beter verkopen dan de Sony Mylo.

Hoeveel discussie was er… hebben jullie ooit discussies bij Apple?

Genoeg. Als je slimme mensen wilt inhuren en behouden kun je niet simpelweg bevelen wat ze moeten doen… niet vaak tenminste. Eens per jaar, misschien tweemaal, moet de kogel door de kerk, maar normaalgesproken doe je dat niet. Bij Apple gaat het om ideeen, en we discussieren voortdurend over ideeen.

Maar hoeveel discussie was er over het weglaten van het toetsenbord op de iPhone?

Geen. Geen.

Dus er was niemand in Cupertino die het wel een goed idee vond?

Jawel. [lacht]

Waarom?

En paar redenen. Wanneer je eenmaal dit magische scherm hebt gebruikt kun je niet meer terug. We vinden dat we een beter toetsenbord hebben. Het heeft een paar dagen nodig om aan te wennen, maar ik durf te wedden om een etentje dat je na een paar dagen proberen overtuigd bent. Het heeft een week nodig – je moet leren om erop te vertrouwen. Wanner je leert om het te vertrouwen, kun je vliegen. En we kunnen de fysieke ruimte gebruiken voor andere dingen, waarvoor je geen toetsenbord nodig hebt. We kunnen nieuwe applicaties toevoegen. Het biedt ongelooflijke flexibiliteit en de helft van het apparaat wordt niet in beslaggenomen door een toetsenbord.

Hoeveel tijd is er voordat mensen de fysieke vormfactor kopieren? Heb je iets verloren door het zo vroeg aan te kondigen?

Als je op afstand bekijkt en zegt: Waarom bestaat de iPod? Waarom is Apple succesvol in deze business? Wat is het antwoord? Omdat de Japanse fabrikanten van consumentenelektronica voornamelijk hardware maken en veel minder goed waren in software. Als je kijkt naar de iPod, dat is een softwareproduct – in prachtige hardware. Software gewikkeld in een mooie verpakking. De Japanse fabrikanten van consumentenelektronica konden die sprong niet maken naar dit soort software. En dat is de reden waarom Apple zo succesvol is met de iPod.
Als je kijkt naar mobiele telefoons gaat het vrijwel gelijk. De telefoonmakers hebben hun hardware op orde, maar kunnen niet de sprong naar software maken. Net als Microsoft’s PlaysForSure – licenseerbaar, van een bepaald kaliber… maar onze software loopt 5 jaar voor op al het andere wat we hebben gezien. We hebben jaren eraan gewerkt. We begonnen met een OS waaraan we meer dan een decennium hebben gewerkt.

Maar de iPhone heeft niet ECHT het hele Mac OS X besturingssysteem aan boord?

Het antwoord is: jazeker! Het hele Mac OS is vele gigabytes groot, maar veel daarvan is data. Haal die data eruit – alle bureaubladachtergronden, voorbeeldgeluiden – als je naar Safari kijkt is dat op zich niet zo groot. Het is de ECHTE Safari, het ECHTE OS X. We hebben een andere gebruikersinterface erop gezet zodat het werkt met een multi-touchscreen. Het is een verrassende hoeveelheid software.

Technisch gezien… kan een Mac OS X applicatie op de iPhone draaien.

We denken niet dat het een goed idee is. We hebben geen muis, we hebben geen uitklapmenu’s. Het is een totaal andere gebruikerservaring op de telefoon.

De heilige graal – het ene is een fantastisch apparaat voor op zak, het andere is om content te koppelen aan je tv… waarom beschrijf je Apple TV als een hobby? Toen ik het testte was het makkelijk om in te stellen, waarom is het zo moeilijk voor te stellen dat mensen het massaal kopen?

Komend uit de PC-markt denk je eerst eraan om content van je pc naar je woonkamer te krijgen. Ik weet niet zeker of dat echt is wat de meeste consumenten willen. Het is fantastisch om foto’s te tonen, muziek af te spelen, maar we zien het als het begin.

YouTube op Apple TV

Ik heb iets meegenomen om te laten zien.

[Jobs demonstreert de Apple TV, laat de interface zien.]

YouTube op Apple TV

Een van de dingen die we direct streamen zijn filmtrailers. Er komt eind juni een film uit met de naam Ratatouille. Het werkt prima via het kabelmodem, maar nog beter op een 100 megabit glasvezel-optisch netwerk dat mensen nu hebben. Je kunt ook films van iTunes kopen. De kwaliteit is behoorlijk goed. We verkopen nog geen hi-definition… op dit moment. Maar ik denk dat dat in de toekomst gaat veranderen.
We gaan onze 100 miljoenste tv-show dit jaar verkopen… het is erg leuk.

Maar dit is peanuts? Dit is niet het belangrijkste?

We zullen het op termijn zien, maar ik ben niet zo zeker dat dit het is… laten we afwachten. Wat we vandaag gaan introduceren is echt cool. Mensen willen een hoop video’s kopen…. zou het niet geweldig zijn als je YouTube op je Apple TV kunt kijken? Het is beschikbaar als gratis software-upgrade over een paar weken. Normaal zou ik het niet zo vroeg aankondigen, maar hee, het is D!

[Jobs en Mossberg kijken naar een paar YouTube-video’s.]

Zou je ooit het Apple-merk hiermee in verband brengen?

Weet je, het is gek, sinds dit werkt hebben we naar een hoop van dit soort dingen zitten kijken.

Betekent dat dat Leopard opnieuw wordt uitgesteld? [lacht]

Ik word hier nerveus van, ik druk op de verkeerde knoppen.

Ja Steve, want je bent ERG SLECHT in presentaties. [beide lachen]

Alleen op D: (de conferentie) YouTube op een honderd inch scherm. Ik weet niet wat de resolutie is van deze opstelling… maar ik kan me voorstellen dat als je een breedbeeld tv hebt…. YouTube-clips zien er op het kleine scherm van je laptop zelfs niet goed uit…

De grootste beperking is de beperkte kwaliteit die YouTube ontvangt. Je krijgt wat je krijgt, net als jij sta ik nogal op kwaliteit. Maar dit spul is leuk om te kijken.

Ik zeg je, Leopard is alweer vertraagd! Waarom laat je niet de Apple TV gewoon automatisch video’s ophalen?

Dat is een goed idee! Laten we het doen! Nee… dit soort dingen stapelen zich op. We hebben een verzameling ideeën wat we hiermee kunnen doen. Ik denk dat een normale webbrowser niet nodig is voor dingen die mensen in hun huiskamer willen doen.

Maar niets gaat zorgen dat Apple TV van een hobby transformeert in een echte business?

Ik gebruik het woord hobby omdat het provocerend is, maar de iPod startte ook op deze manier. Toen we begonnen met de iPod voelde dat hetzelfde.

Maar je bent wel toegewijd.

Totaal.

Maar het is een set-top-box…

We wilden dit al een paar jaar doen. We zagen het als een alternatief voor de set-top-box (STB). Op het moment dat je zo’n STB hebt krijg je lastige problemen, CableCard, OCAP… dat wilden we niet. We zagen geen marktstrategie die haalbaar was. Maar wacht, er zijn veel meer DVD-spelers dan STB’s in gebruik, we willen gewoon een nieuwe DVD-speler voor het internettijdperk zijn. En dat kunnen we wel. Dus ons model voor de Apple TV is als een DVD-speler voor het internet.

Dus wanneer je een Apple TV en een iPhone in huis hebt, is alles wat je verder nog nodig hebt de iTunes-software. Je hoeft niet naar het controlepaneel te gaan. Alles wordt geregeld in iTunes. Mijn vraag is nu: hoe vaak is iTunes al geïnstalleerd?

Heel vaak, 300 miljoen keer of meer.

En de meerderheid daarvan zijn Windows-computers.

Statistisch gezien, ja.

Statistisch? En in het echt? Dus dan ben je een gigantische Windows-software-ontwikkelaar!

Het is alsof je een glas ijswater aan iemand in de hel geeft.

Daar heb je de bescheidenheid van Steve Jobs. Verbaast de hoeveelheid je? Dit stuk software op zoveel Windows-computers…

De aantallen verbazen me. Ik had nooit gedacht dat we 100 miljoen iPods zouden verkopen. Nee, nooit.

Denk je dat video op een draagbaar apparaat een succes wordt? Maar wat maakt dat ook uit, mensen willen het. Vorige keer toen je hier was dacht je nog dat niemand het zou willen.

Ik was veel skeptischer dan de klanten. Wat er gebeurde, is dat we het bij de iPod Video bij het verkeerde eind hadden. We praten een hoop met onze klanten, doen een hoop research. Video is de eerste of tweede reden waarom mensen dat product wilden. Mensen kijken een hoop video op hun iPod. De schermpjes zijn klein, maar de kosten $249. Video is een blijvertje, en het gebruik zal nog verder groeien.

Je hebt nog geen videodienst voor de iPhone…

Natuurlijk wel… we hebben iTunes. Niet over-the-air. Mensen hebben dat geprobeerd met muziek, maar dat mislukte. De oorzaak is deels dat de telefoon niet het beste apparaat is om nieuwe muziek te ontdekken of een catalogus door te bladeren. Dan zijn er nog de kosten van de draadloze versus de vaste internetverbinding. Als je het op je telefoon hebt moet je het weer terugsynchroniseren naar de pc. We hebben 100 miljoen iPods verkocht waarvan mensen weten hoe ze moeten synchroniseren, ze weten hoe ze muziek op iTunes kunnen kopen.

Dus je hebt geen enkel plan om een iTunes Store op de iPhone zelf te zetten, ondanks het feit dat er een groot scherm en een volwassen OS op zit.

We hebben vandaag niets nieuws aan te kondigen.

[Vraag- en antwoord-sessie]

Vertaling van Engadget: Steve Jobs live from D 2007, copyright Ryan Block, Engadget. Foto’s © Engadget.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 februari 2012, 15:35
Categorie Round-up
Onderwerp geen tag

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.