Sharefile-ontwikkelaar in verwarring door Apple’s in-app-regels

De ontwikkelaar van de Sharefile-app is in verwarring over het goedkeuringsbeleid van Apple. De iPad-app kreeg na twee maanden een afwijzing omdat er geen in-app aankopen waren gebruikt, terwijl dezelfde iPhone-app wel was goedgekeurd.

sharefileDe ontwikkelaar van de Sharefile-app is in verwarring geraakt door het goedkeuringsbeleid van Apple. De iPad-applicatie is afgekeurd omdat de regels voor in-app aankopen zouden zijn overtreden. Maar een soortgelijke iPhone-app werd wél binnen een week goedgekeurd. Twee maanden na het indienen is de iPad-versie echter nog steeds niet in de App Store verschenen. Het gaat daarbij om de regel, dat je als ontwikkelaar in-app aankopen via een app moet aanbieden, waarbij Apple 30 procent van de omzet krijgt.


Bij Sharefile gaat het al snel om interessante bedragen, want gebruikers betalen tussen de $30 en $500 voor een maandabonnement. De app zelf is gelukkig wel gratis. CEO Jesse Lipson vertelde in een interview met Information Week dat hij getroffen is over de gang van zaken, omdat de voorgaande ervaringen met Apple juist heel positief waren. “Het was een grote verrassing voor ons”, vertelt Lipson. “We waren totaal geschokt. En we waren ook teleurgesteld dat ze zo lang nodig hadden om ons ervan op de hoogte te brengen”. Uiteindelijk kwam er een compromis: Sharefile hoefde geen in-app aankopen toe te voegen in de app zolang de linkjes om een abonnement af te sluiten maar werden weggehaald. Dat gebeurde en de app is nu gewoon te downloaden, ook voor de iPad. “Het zal mooi zijn als Apple minder macht en een kleiner marktaandeel krijgt”, zegt Lipson. “Ze moeten dan meer rekening houden met wat de andere jongens doen”. Bij Android duurde het volgens Lipson 1,5 uur voordat de app in de Android Market verscheen, maar daar vindt dan ook geen goedkeuringsproces plaats.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.