Nederlander staart zich blind op gratis mobiele telefoon

Nederlanders staren zich blind op aanbiedingen met een gratis mobieltje. Vaak ben je goedkoper af met een korter abonnement, in combinatie met sim-only.

gratis-iphoneAls je ons prijzenoverzicht van de iPhone bekijkt, zul je zien dat je bij veel abonnementen een gratis iPhone kunt krijgen. Nederlanders zijn dol op zulke aanbiedingen: als het toestel maar gratis is zijn ze best bereid om iets meer voor hun abonnement te betalen. Uit onderzoek van de vergelijkingssite GSMinfo.nl blijkt dat mensen zich verkijken op de kosten. Ze laten zich teveel leiden door de prijs van het mobieltje en kijken nauwelijks naar de kosten over de hele abonnementsperiode.


“Nederlanders zijn niet gewend om te betalen voor een mobiele telefoon, dus willen ze per se een gratis toestel,” aldus Jeroen Pfeil van de vergelijkingssite. “Dat ze daardoor twee jaar lang tien euro per maand te veel betalen, realiseren ze zich vaak niet.”

Alleen als je naar de totaalkosten kijkt krijg je een indruk hoe goed een aanbieding werkelijk is. Een gratis toestel is eigenlijk helemaal niet gratis: of het nu linksom of rechtsom gaat, je betaalt er uiteindelijk toch voor. Consumenten weten wel dat de toestellen niet gratis worden weggegeven, maar als ze op het punt staan om een nieuw mobieltje te komen geeft de koopjesdrift toch de doorslag.

GSMinfo heeft een tweejarig abonnement met gratis doorgerekend, waarvoor je €17 per maand betaalt. Had je hetzelfde toestel met eenjarig contract gekocht en was je daarna overgestapt naar sim-only (met een veel lager maandbedrag) dan ben je per saldo veel minder kwijt. Het ‘gratis’ toestel heeft in het rekenvoorbeeld 55 euro gekost. Bij de iPhone kunnen de bedragen nog hoger oplopen, omdat het toestel vaak bij een abonnement van rond de €25 tot €30 per maand gratis wordt weggegeven. Onze ervaring is ook, dat je vaak beter af bent met abonnementen waarbij je een klein bedrag voor je toestel betaalt, soms zelfs maar €6 of €13. Het toestel is dan misschien niet gratis, maar als je daardoor in een goedkopere abonnementsklasse terechtkomt bespaar je op termijn veel geld.

Uit het onderzoek onder 5.000 mobiele telefoonkopers, bleek dat slechts 15% van de bezoekers naar eenjarige abonnementen kijkt. Pfeil: “Dat is opvallend. In veel gevallen bespaar je met een korter abonnement niet alleen veel geld, maar je zit ook niet twee jaar aan een contract vast. Als je je mobieltje zat bent, koop je een jaar later gewoon een nieuwe.”

Via: persbericht

Reacties: 28 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.