Marktaandeel iPhone groeit wel/niet

Groeit het marktaandeel van Apple nu wel of niet? Dat ligt eraan welke cijfers je uit de recent gepubliceerde statistieken van IDC filtert.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

statisticsEr zijn mensen die alleen de koppen lezen in de krant of in de RSS-feeds. Als je dat gisteren had gedaan, zou je een nogal verscheurd beeld hebben gekregen van de positie van de iPhone. “Apple toont als enige groei op telefoonmarkt” schrijft Emerce in grote letters boven een artikel. De verslaggever baseert zich op cijfers van IDC, terwijl dezelfde IDC-gegevens bij Pocketinfo een heel andere kop opleveren: “Verkopen Blackberry-toestellen stijgen, iPhone daalt”. Hoe kan dat?

De reden is simpel: het zijn allemaal statistieken van IDC, maar de ene verslaggever heeft de cijfers van de VS eruit gefilterd (en inderdaad, dan blijkt de iPhone zo’n 8% marktaandeel te hebben verloren) terwijl de andere persoon de cijfers van West-Europa heeft gekozen. Zo valt elk standpunt (iPhone wel/niet succesvol) wel met keiharde cijfers te onderbouwen.

Maar er viel meer opmerkelijk nieuws uit de IDC-statistieken te halen. Bij de Telegraaf is te lezen: “De markt voor mobiele telefoons in West-Europa bevindt zich nu officieel in een recessie. Dit omdat de markt al drie kwartalen achtereen negatieve groei vertoont.” Het ziet er niet al te best uit. Maar wacht, met de verkoop van smartphones gaat het waanzinnig goed! De ene website signaleert een groei van 36 procent, de andere houdt het op een bescheiden 25 procent.

Kijk je naar de hele mobiele telefoonmarkt in de westerse wereld, dan levert dat een somber gestemd artikel op. Op wereldwijd niveau is er echter reden om te juichen: groeikansen genoeg in China en India! Ben je meer geïnteresseerd in smartphones, dan kun je eveneens juichende groeicijfers presenteren. Het eerder genoemde groeipercentage van 36 procent heeft betrekking op West-Europa. Wil je als journalist niet te uitbundig uit de hoek komen, dan kies je de cijfers voor EMEA (slechts 25%), want in Afrika ligt de smartphone-penetratie nog niet zo hoog. Zo zie je maar weer: “There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics” (Mark Twain). Misschien komt het allemaal hierdoor: “Burn-out bedreigt journalisten“.

Helaas maken titels boven artikelen niet altijd duidelijk om welke regio het gaat. Telecom Update koos voor de sombere insteek: “Mobiele markt in recessie”. Tweakers koos voor de meest zinvolle regio en zette dat ook nog in de titel: “Apple verkoopt 4,4 miljoen iPhones in West-Europa”. Of het goed of slecht met de iPhone gaat mag je als lezer gewoon zelf beslissen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 26 februari 2009, 15:48
Categorie iDevices
Onderwerpen groei, markt, recessie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.