App Review: What’s That App? – hoe goed ken jij populaire Nederlandse iPhone-apps?

What's That App? is een game waarmee je appicoontjes moet raden. De app kijkt naar iPhone-apps die populair zijn in Nederland. Je kunt What's That App? ook met meerdere mensen spelen, bijvoorbeeld tijdens feestjes.

whats that app iphoneHoe goed ken je je eigen apps? Dat is de insteek van de app What’s That App? Aan de hand van appicoontjes moet je raden om welke app het gaat. Om het moeilijker te maken krijg je het appicoon niet volledig te zien, maar zijn er happen uitgenomen. De app gaat uit van de top 600 applicaties in de App Store, aangepast aan jouw eigen land. Zo krijg je als Nederlandse speler dus apps als Regenmelding, de apps van banken als ING en Rabobank en De Slimste Mens te zien. De game werkt met een meerkeuzesysteem: je krijgt een appicoontje te zien en vier suggesties van appnamen. Raad je fout, dan krijg je het volledige icoon te zien en mag je nogmaals raden. Je verdient uiteraard meer punten als je het in één keer goed raadt. Elke ronde duurt één minuut, waarin je zoveel mogelijk namen moet raden. Je kunt de app daardoor ook goed samen met anderen spelen, tijdens een feestje. Als je dan ook nog de iPhone via AirPlay op een tv aansluit, wordt het nog leuker.

What’s That App? bestaat uit meerdere levels, waarvan er vier zichtbaar zijn als je de game voor het eerst speelt. Alleen het eerste level is aanvankelijk speelbaar. Na elk spelletje krijg je je score te zien, die ook wordt doorgestuurd naar Game Center. Hoe verder je in de levels komt, hoe moeilijker de vragen worden. Je krijgt bonuspunten als je de naam extra snel raadt. Omdat de populaire apps in de Nederlandse App Store steeds veranderen, zal de inhoud van de game zich steeds ontwikkelen. Persoonlijk vind ik het ook leuker dan de Nederlandse memorygame App Match, waarbij je steeds twee dezelfde icoontjes bij elkaar moet zoeken. What’s That App vraagt veel meer kennis, zodat je met deze game beter kunt bewijzen dat je er echt verstand van hebt. De makers van What’s That App zijn bezig met een update, waarin ook multiplayer beschikbaar komt. Je kunt dan spelen met drie andere vrienden. Daarmee wordt de game wat mij betreft nog meer een aanrader. Je dacht misschien dat je je iPhone-appicoontjes goed kende, maar het blijkt toch knap moeilijk als je maar een glimp ervan kan opvangen.

Wat het uiterlijk van de game betreft kun je zien dat Microsoft’s voormalige Metro-interface ook invloed op iPhone-apps begint te krijgen. What’s That App heeft gekozen voor een cleane en overzichtelijke interface die prettig in gebruik is.

Ontwikkelaar XVision maakte eerder apps zoals DataMan, waarmee je je dataverbruik in de gaten kunt houden. Ze maakten ook al een paar games. Eén van de interessantste apps die ze hebben gemaakt is Game Time Limit for Parents. Daarmee kun je de hoeveelheid tijd die kinderen op een iPhone of iPad mogen spelen, beperken.

What’s That App? is een leuke game om alleen of met vrienden te spelen. Het is verbazingwekkend dat er nog niet eerder een dergelijke app was verschenen. Door de koppeling met de Nederlandse App Store wordt de game nog interessanter, want je krijgt apps te zien die je zelf ook zou installeren of waar je wel eens van gehoord hebt. De game levert ook inspiratie voor apps die je misschien eens wilt proberen. Je zult ze dan wel moeten onthouden, want de app biedt geen mogelijkheid om achteraf nog eens alle getoonde appicoontjes door te bladeren. Met multiplayer wordt de game nog interessanter. Het heeft nu al de potentie om een hit te worden. Een aanrader!

Info: What’s That App?

9 augustus 2012 om 12:33