Nieuw onderzoek: slechts 6% wil iPhone kopen

Onderzoeken naar de populariteit van de iPhone geven lang niet altijd een realistisch beeld. Nieuw onderzoek van Markitecture laat zien dat maar 6% van respondenten de iPhone wil kopen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

geen iphoneWat mensen zeggen, is niet altijd wat ze doen. We zullen daarom moeten afwachten of de iPhone-onderzoeken die op dit moment verschijnen, wel een realistisch beeld geven. Eerdere onderzoeken lieten zien dat bijna 20% van het tech-savvy publiek wel een iPhone voor zichzelf of voor een ander wil kopen. Maar een nieuw onderzoek van Markitecture zou wel eens een realistischer beeld kunnen geven: maar 6% wil de iPhone daadwerkelijk binnen een jaar kopen en tweederde wil de iPhone onder geen beding kopen.

Een lastig punt bij dit soort onderzoeken is dat de vraagstelling en de genomen steekproef voor een groot deel de uitkomsten bepalen. Markitecture nam weer eens een hele andere dwarsdoorsnede van de bevolking: mensen met een mobiele telefoon die verantwoordelijk zijn voor de maandelijkse betalingen. In die groep is 77% ‘enigszins bekend’ met de Apple iPhone en 41% heeft een goede indruk van het apparaat. Toch lijkt de kooplust met 6% wat laag. Of toch niet? De waanzinnig succesvolle Motorola RAZR behaalde ook maar 6% marktaandeel op de hoogste piek.

Bij het lijstje van redenen waarom mensen de iPhone niet willen kopen, blijkt dat de hoge prijs mensen afschrikt. Het gedoe met contracten en operators komt op de tweede plaats.

De onderzoeksresultaten komen zeker niet overeen met onze eigen – zeer onwetenschappelijke – poll (zie rechterbalk), waarin momenteel net iets minder dan de helft van de bezoekers aangeeft meteen de iPhone te willen aanschaffen en de andere helft zegt nog liever even te willen wachten. Hoe snel ga jij tot aanschaf over?

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 februari 2013, 16:28
Categorie Providers
Onderwerp onderzoek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.