apple-tv-4-diagonaal

Apple TV garantie: dit moet je weten over garantie op je Apple TV

Hoe is de Apple TV garantie geregeld bij Apple? Geldt het ook in het buitenland en is AppleCare+ een goede aanvulling op de standaard garantie? Je leest er alles over in dit overzicht van de Apple TV garantie.

- Prijs vanaf €159,-

Je hebt bij Apple recht op 1 jaar beperkte Apple TV-garantie. Dat zijn Apple’s eigen garantieregels, maar hoe zit het met de Europese wetgeving rondom garantie? Waar moet je rekening mee houden en op hoeveel garantie op een Apple TV heb je recht? Dat lees je in dit overzicht!

Hieronder lees je over de volgende onderwerpen:

Hoe zit het met Apple TV garantie?

Je hebt bij Apple en bij APR’s recht op 1 jaar beperkte Apple TV-garantie. Dit houdt in dat je standaard 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning krijgt. Vertoont de Apple TV binnen een jaar een defect waar jij zelf niets aan kunt doen, dan zal Apple het apparaat vervangen of de Apple TV repareren. Dit is het geval bij productiefouten, bijvoorbeeld als om onverklaarbare redenen het apparaat steeds uitschakelt. Er is geen dekking voor schade die is veroorzaakt door ongevallen of ongeoorloofde aanpassingen.

De garantie geldt vanaf de aankoopdatum. Tijdens het eerste jaar kun je bij Apple aankloppen voor garantie, maar als de schade in het tweede jaar optreedt zul je terug moeten naar de winkel waar je het product gekocht hebt. Dat kan dus ook MediaMarkt, Coolblue of een andere winkelketen zijn. Heb je de Apple TV via een illustere koopjessite in het buitenland gekocht, dan kan het lastig zijn om de garantie te krijgen waar je recht op hebt.

Niet elk defect wordt door Apple erkend en daardoor kan er nog wel eens discussie ontstaan. Bijvoorbeeld als het om vochtschade gaat: jij beweert dat de Apple TV niet vochtig is geworden, terwijl de Apple Store-medewerker vermoedt dat dit wel zo is. Als een vriend die bij je op bezoek is de Apple TV kapot heeft gemaakt, dan zou je kunnen kijken of de schade via de aansprakelijkheidsverzekering gedekt is.

Er geldt ook dekking op de meegeleverde accessoires, zoals de remot.e Als de batterij van de remote een fabricagefout heeft dan zal deze zonder verdere kosten worden vervangen. Slijtage door normaal gebruik is echter uitgesloten. Ook moet het accessoire eerst getest worden, om vast te stellen of de dekking geldt. Bij AppleCare+ Krijg je vervanging of reparatie als de batterij van de remote minder dan 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit kan vasthouden.

Bij schades die niet onder de garantie vallen zul je de Apple TV-reparatie uit eigen zak moeten betalen.

Dit zijn de kosten:

  • Apple TV 4K: €161,10
  • Apple TV (4e generatie): €131,10

Je kunt je hiertegen verzekeren door AppleCare+ af te sluiten.

Hoe controleer ik of mijn Apple TV garantie heeft?

Je kunt via deze webpagina (checkcoverage.apple.com) controleren of er garantie op je Apple TV zit. Na het invoeren van het serienummer zie je meteen of er nog dekking is.

Garantie bij Apple

Of Apple je Apple TV gratis repareert is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Bij waterschade weigert Apple de reparatie. Dit zal bij een Apple TV ook niet zo vaak voorkomen, tenzij je lekkage of brand hebt gehad.
  • Als er andere beschadigingen zijn die de Apple TV-reparatie in de weg staan, dan moet je dit meteen ook op laten lossen. Daardoor kan het veel duurder uitvallen dan gepland.
  • Apple kan moeilijk doen als er met de Apple TV is geknoeid, bijvoorbeeld als je zelf hebt geprobeerd iets te repareren, of een onervaren bedrijf hebt ingeschakeld. Het is daarom beter om tijdens de garantieperiode altijd naar een Apple Store of Erkende Apple serviceprovider te gaan.

Europese garantie en consumentenrecht

Bovenop de 1-jarige garantie die Apple biedt heb je als Europese consument in het tweede jaar ook nog recht op garantie. Daarbij moet je er wel even rekening mee houden dat je in het tweede jaar alleen terecht kunt bij de winkel waar je de Apple TV hebt gekocht. Dit tweede jaar geldt bovendien alleen voor aankopen die je als consument hebt gedaan (dus niet zakelijk). Bovendien moet de Apple TV in een van de EU-landen zijn gekocht, dus niet in Zwitserland, Hongkong of de VS. Voor zakelijke aankopen en aankopen buiten de EU geldt helaas maar 1 jaar garantie.

Met AppleCare+ kun je echter zorgen dat je tóch wereldwijde garantie krijgt.

Apple-producten met 3 jaar garantie

Er zijn tegenwoordig geen winkels meer die 3 jaar garantie geven op Apple-producten.

In het verleden bood Amac een garantie van 3 jaar aan op Apple-producten. Deze Apple Premium Reseller is daar in juni 2018 mee gestopt. Voor producten die je vóór juni 2018 hebt gekocht geldt nog wel 3 jaar garantie.

Ook Dixons en iCentre hebben ooit 3 jaar garantie aangeboden, maar beide ketens bestaan niet meer. De huidige eigenaar Amac heeft wel beloofd om de 3-jarige garantie over te nemen van voormalige iCentre-klanten.

AppleCare: extra garantie bijkopen

Met AppleCare kun je de garantie op je Apple-producten verlengen met een extra jaar. In plaats van 1 jaar krijg je dus 2 jaar garantie op een Apple TV. Aanvankelijk was dit een vrij slechte deal, omdat je als Europese consument toch al recht had op 2 jaar garantie. Apple heeft daarom de voorwaarden iets aangepast en biedt het nu meer aan als een verzekering. Het geldt ook voor schades die je zelf hebt veroorzaakt, al betaal je wel een eigen risico.

Je moet wel tijdig AppleCare+ afsluiten, want het is maar beperkte tijd mogelijk:

  • Bij aankoop van een nieuwe Apple TV schaf je binnen 60 dagen AppleCare+ aan.
  • De dekking geldt gedurende 2 jaar voor maximaal twee schadegevallen, dus ook voor vallen, stoten waterschade.
  • Bij elk schadegeval geldt een eigen risico.
  • De dekking geldt ook voor de meegeleverde kabels en remote. Kun je de batterij van de remote niet meer tot 80 procent van de oorspronkelijke waarde opladen, dan zal Apple de batterij vervangen.
  • Bij AppleCare+ krijg je bovendien extra lang technische ondersteuning bij problemen met iCloud, iOS, iOS-apps van Apple en dergelijke.

Garantie en onofficiële reparaties
Als je Apple TV kapot gaat kan het verleidelijk zijn om het door een ‘handig mannetje’ te laten repareren. Maar goedkoop kan uiteindelijk duurkoop zijn, als uiteindelijk blijkt dat je daarmee je garantie verliest. Het geldt ook als je zelf hebt geprobeerd je Apple TV te repareren en daarbij onoordeelkundig te werk bent gegaan.

Daarom ons advies: laat de eerste twee jaar je Apple TV repareren door een Apple Store of erkend Apple-reparatiebedrijf. Is de Apple TV uit de garantie, dan kun je alsnog een goedkoop reparatiebedrijf opzoeken. Hou er daarbij rekening mee dat er niet altijd met originele onderdelen worden gewerkt. Daardoor kan de kwaliteit minder zijn.

Garantie op buitenlandse Apple TV

Heb je garantie op een buitenlandse Apple TV? De situatie is sinds begin 2013 nogal veranderd. Voorheen kon je vrijwel zonder problemen bij een Apple Store binnenstappen, ook met een Apple TV die je in de Verenigde Staten had gekocht. Er moest dan nog wel sprake zijn van garantie: binnen de 1-jarige termijn van Apple of binnen de 2-jarige termijn van AppleCare.

In februari 2013 heeft Apple de garantievoorwaarden aangepast. Apple mag zich volgens de voorwaarden beperken tot producten die in de Europese Economische Ruimte en Zwitserland zijn gekocht. Een product uit de Verenigde Staten of een ander niet-Europees land mag Apple afwijzen voor garantie. Dit heeft er ook mee te maken dat apparaten uit de VS geleverd worden met een andere stekker. Bij AppleCare+ geldt wel wereldwijde garantie.

Zoek je een Apple TV, kijk dan eens naar de verschillende Apple TV modellen of bekijk alle eigenschappen in onze Apple TV vergelijking. Weet je al wat je wilt? Dan kun je hier de Apple TV kopen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!