iPad in Duitsland via drie operators: E-Plus, T-Mobile en Vodafone

Apple gaat de iPad in Duitsland via 3 mobiele operators aanbieden: T-Mobile, Vodafone en 'exclusieve operator' E-Plus, die databundels per maand gaat aanbieden.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

eplusApple gaat de iPad in Duitsland via drie mobiele operators verkopen. Niet alleen T-Mobile is van de partij, maar ook KPN-dochter E-Plus en daarnaast nog de eerder al genoemde operator Vodafone. De drie operators gaan de iPad met een mobiel abonnement verkopen, waarbij T-Mobile een goedkope databundel aan het voorbereiden is. De tijd van exclusieve overeenkomsten per land lijkt daarmee voorbij, want Duitsland een van de weinige Europese landen (samen met Nederland) waar de iPad nog exclusief via één operator werd verkocht. Cult of Mac heeft echter ontdekt dat T-Mobile en E-Plus geen gelijkwaardige partners zullen zijn. E-Plus heeft een streepje voor.


De KPN-dochter wordt namelijk Apple’s exclusieve iPad 3G-partner, die een soortgelijke abonnementsvrije databundel gaat bieden als AT&T in de VS. Dat houdt in dat je per maand kunt beslissen of je de databundel nodig hebt. Je zit daardoor niet aan een tweejarig abonnement vast, maar de subsidie op het apparaat zal daardoor ook een stuk lager zijn. Het aanbod van T-Mobile zal wat traditioneler zijn, verwacht de tipgever: een iPad 3G met subsidie, waarbij je een langdurig contract moet sluiten. Voor Vodafone geldt overigens hetzelfde: zij zullen geen exclusieve partner zijn, hoewel je de term ‘exclusief’ hier wat ruim moet nemen. In Duitsland is E-Plus in omvang de derde operator.

In het Verenigd Koninkrijk zullen de drie grote operators Vodafone, Orange en O2 ook de iPad aanbieden maar geen van hen noemt zich een ‘exclusive iPad 3G partner’, zoals E-Plus doet. Apple heeft in dit land ook nog de mogelijkheid om met operator 3 (Three) in zee te gaan. Door voor een dergelijke constructie te kiezen brengt Apple opnieuw een verschuiving in de telecomwereld teweeg: Apple geeft één operator de mogelijkheid om de iPad met een maandcontract aan te bieden, terwijl andere operators kunnen concurreren met flinke subsidies. Uiteindelijk is dat voor de klant de beste oplossing: je hebt de meeste keus en door de concurrentie zullen de prijzen redelijk laag zijn. In de VS lijkt zo’n constructie met een exclusieve operator minder voor de hand liggend, aangezien er maar één concurrent voor AT&T is: T-Mobile. De twee andere operators kunnen de GSM-gebaseerde 3G iPad niet verkopen.

Reacties: 38 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.