App Review: WeatherTunes wekt je met muziek die bij het weer past

WeatherTunes is een leuke applicatie voor de iPhone en iPod touch waarmee je gewekt kan worden door muziek die je graag hoort bij het weer dat er is. Helaas moet je wel zelf uitvoerig de playlist voor de weersoorten samenstellen.

WeatherTunes iPhone iPod touch wekker met muziek voor het weerHet is een interessante belofte in een markt die overval is op de iPhone en iPod touch: een wekker die muziek afspeelt die bij het weer past. Zwoele jazz op een zonnige zondagochtend, vrolijke uptempo beats om te voorkomen dat je in mineur raakt door regengekletter op je dakraam. De app WeatherTunes maakt het mogelijk en combineert het meteen met het weerbericht van het moment en een weersvoorspelling voor de komende dagen. Om het af te maken is ook de achtergrond van de app nog afgestemd op het weer.

Pastelkleurig weer

De pastelachtergronden zijn uitgevoerd met tinten van geel, blauw, groen of paars. De kleuren en de compositie ervan worden ter plekke gegenereerd aan de hand van de temperatuur en de vochtigheidsgraad in de lucht. Maar hoe hevig het weer ook is, het blijven pastelkleuren en die steken leuk af bij de twee zwarte, centrale afbeeldingen in beeld. De bovenste daarvan vat het weer samen in een vorm, de tweede toont een plaat en vormt het startschot tot je muziekcollectie die past bij het weer. Het totaalplaatje ziet er leuk uit. Omdat de achtergrond altijd geeltinten heeft, heeft de app zelfs nog wat weg van de wake-up lights waar Philips om bekend staat.

Het weerbericht dat je kan bekijken in de applicatie, geeft een korte samenvatting van de dag. het is niet zo dat je het bericht al vanaf een afstandje kan lezen echter. Het pictogram in beeld geeft wel duidelijk het type weer aan – bewolkt, zonnig, regenachtig, maar de temperatuur erboven vereist dat je wat dichter op het scherm zit om het te kunnen lezen. Dan kan je ook meteen op het pictogram drukken voor een uitgebreid bericht. In een overzicht zie je dan bovenin beeld de maximum- en minimumtemperatuur op de dag, de kans op neerslag, hoeveelheid neerslag, de luchtdruk en de windsnelheid. Daaronder zie je met pictogrammen en cijfers de weersverwachting voor de komende drie dagen.

Zelf doen

Je komt van een koude kermis thuis als je verwacht dat WeatherTunes zelf een muzieklijst genereert op basis van je weerbericht. Dat is (helaas) niet het geval. Je wordt zelf verzocht een selectie te maken van de muziek die al op je iPhone staat. Die kan je toevoegen aan een playlist gebaseerd op verschillende weersoorten. Dat doe je in de instellingen onder de kop Weather Tunes. Er zijn maar liefst tien weertypes om een lijst bij te maken: sun, cloud, rain, overcast, heavy rain, snow, freeze, fog/ mist, fierce en thunder.

Helaas gaat het toevoegen van muziek niet erg handig. Je kan nummers meteen uit een alfabetische weergave van je iPhone-library plukken, maar je kan slechts een nummer per keer selecteren. Daarna mag je opnieuw de lijst in om het volgende nummer te selecteren. Het is dus niet mogelijk meerdere nummers tegelijk aan te vinken. Een onbegrijpelijke keuze en tamelijk pijnlijk als je een grote verzameling op je toestel hebt staan. In de sectie Weather Tunes van de instellingen kan je verder aangeven of je één nummer uit de lijst wilt horen, of dat de app een willekeurige volgorde van de nummers ten gehore mag brengen.

Alarm instellen en horen

Een alarm instellen in WeatherTunes kost gelukkig een stuk minder moeite dan nummers aan een weersoort toevoegen. Je kan behalve de tijd instellen op welke dagen een alarm klinkt, op welke volume het geluid inzet en hoelang de tijd tot de volgende wekker is als je op de snooze-knop drukt. De belangrijkste instelling is de Sound. Die staat staat standaard op Default Weather Tunes, maar daarmee krijg je een standaarddeuntje te horen bij een weertype. Je moet hem zelf nog even naar de Shuffle of Single-functie verschuiven om je eigen playlist te horen.

Om wakker te worden met je eigen muziek, moet je natuurlijk het geluid van je iPhone hebben aanstaan zoals het geval is met alle wekker-apps. Dat is een nadeel waar deze applicatie op zichzelf niks aan kan doen. Er verschijnt een pushbericht in beeld waarmee je de app opent. Je komt dan in een apart scherm terecht, anders dan het hoofdmenu. Boven zie je nog wel het huidige weer, maar daaronder staan enkel twee opties het alarm te stoppen of te snoozen. Als je een uitgebreider weerbericht wilt zien, moet je het alarm stoppen en ga je naar het hoofdmenu van de app. Daar vanuit kan je meteen dezelfde weersoort-playlist benaderen, maar de muziek speelt van zichzelf niet door en wordt dus onderbroken. Beetje raar. Hetzelfde gebeurt als je de app afsluit. De muziek blijft op de achtergrond, maar zodra je de app weer opent, wordt er een ander nummer in de playlist gestart. Soms begint ie zelfs aan een ander nummer als je hem wegdrukt. De app lijkt op deze punten gewoon te weinig getest.

WeatherTunes is een leuke applicatie die je uit het slop kan trekken als naar weer zonder de juiste muziek een aanslag pleegt op je humeur. Of gewoon om elke dag verrast te worden door een andere afspeellijst. Voordat het echter zover is moet je wel even flink de tijd uittrekken om omslachtig de playlists te maken. Ook in de volledigheid van de weerinformatie en in logica kan WeatherTunes nog aardige stappen maken.

Info: WeatherTunes

• Ontwikkelaar: Sevear
  • Applicatie: WeatherTunes