The Graveyard van Tale of Tales biedt kunstzinnige ervaringen (mini-review)

The Graveyard van ontwikkelaar Tale Of Tales is niet zozeer een game in de traditionele zin, maar meer een kunstzinnige ervaring. Knap gemaakt in stilistisch zwart-wit en een bijzonder spelervaring.

The Graveyard van Tale Of TalesHet grote voordeel van de relatief goedkope SDK-set voor developers van de iPhone is dat het veel partijen in staat stelt om leuke games en applicaties voor de telefoon van Apple te ontwikkelen. Zo zijn er ondertussen enorm veel games verschenen, maar er zijn ook randproducten die lijken op een game, maar het toch niet helemaal zijn. Zo is deze week ‘The Graveyard’ verschenen, dat is gemaakt door het Belgische kunstenaarsduo Michaël Samyn en Auriea Harvey dat samen ontwikkelaar Tale of Tales vormt. Bij The Graveyard kunnen we beter spreken over een ervaring dan een spel. Het is namelijk niet een game waarbij het draait om winnen, het oplossen van een puzzel, of het behalen van punten. De makers willen met The Graveyard vooral een ervaring bieden. Denk daarbij aan een rustig moment voor reflectie op de kwetsbaarheid en eindigheid van het leven.

The Graveyard speelt zich af op een kerkhof, in eenvoudige zwart-wit-grijze tinten. Je bedient een oud dametje dat langzaam met haar stok over een pad wandelt. Aan het einde kun je haar op een bankje laten plaatsnemen. Veel meer is er niet te doen, verwacht dus geen spetterende actie of urenlange gameplay. Toch is The Graveyard aantrekkelijk, vanwege de bijzondere sfeer en rustgevende uitstraling.

Vind je dit allemaal maar zo-zo en heb je er niet veel geld voor over? Dan komen de makers je tegemoet met de gratis Lite-versie. Deze bevat bijna dezelfde inhoud als de volwaardige game. Het enige extraatje in de betaalde versie is dat de oude dame aan het einde komt te overlijden. De betaalde versie schaf je waarschijnlijk niet aan vanwege dit extraatje, maar een overweging voor het neerleggen van €0,79 kan wel zijn dat je daarmee het sympathieke kunstenaarsstel steunt en laat zien dat je hun werk waardeert. Zie het als een biertje dat je ze aanbiedt, in ruil voor de bijzondere ervaring die ze jou bieden met The Graveyard.

The Graveyard is al eerder op de PC en Mac verschenen. Naast The Graveyard hebben de makers in februari al Vanitas naar de iPhone gebracht. Ook dit is een produkt waarbij het meer draait om reflectie en ervaring dan om competitie. Hierbij gaat alles om voorwerpen in een doosje, die veranderen en die je kunt bewegen. Ook voor deze applicatie geldt dat vooral het kunstzinnige aspect je moet aanspreken. Zoek je een actievolle game, dan zal de ervaring je tegenvallen.

Een vrij bekend project van het duo is de PC-game The Path. Hierbij dolen zeven zusjes door een bos, op zoek naar het huisje van hun oma. The Path is losjes gebaseerd op het sprookje van roodkapje maar is toch ook weer heel anders. Een recente game voor de PC van Tale of Tales is Fatale, dat is gebaseerd op het bijbelverhaal en Oscar Wilde’s toneelstuk over Salomé. De iPhone-games van Tale of Tales kun je vinden in de App Store. De PC en Mac-versies van hun games zijn online te downloaden via de site van de ontwikkelaars.

Persoonlijk vind ik het altijd weer interessant waar Tale of Tales mee komt. De games hebben een bijzondere en rustgevende invloed en zijn heel anders dan de spectakel-games die je vaak ziet. Daarmee laten ze op een mooie manier zien wat er ook mogelijk is met games en proberen ze de definities van het genre ‘games’ op te rekken. Ook weten ze oude verhalen, zoals dat van Roodkapje, in een bijzonder nieuw jasje te steken, waarbij volop ruimte is voor je eigen reflectie en invulling. Alleen daarom al vind ik veel van hun produkties de moeite waard. Of je dat zelf ook vindt? Dat kun je eenvoudig met de Lite-versie van The Graveyard uitproberen.

Info: The Graveyard

21 maart 2010 om 15:33