iPad-nummer van GQ Magazine maar 365 keer verkocht

Het decembernummer van GQ Magazine is maar 365 keer verkocht en heeft uitgever Condé Nast nog geen duizend dollar opgeleverd. Toch is de uitgever hoopvol.

gq magazineEen van de gedroomde toepassingen van de iPad was het lezen van tijdschriften. Door het grote scherm van de iPad zouden mensen hun papieren tijdschriftabonnement opzeggen en voortaan een digitaal abonnement nemen. Dat scheelt een hoop papiertroep in de lectuurmand en je hebt altijd je favoriete tijdschrift bij de hand. Maar toch blijken gebruikers niet massaal voor de digitale tijdschriften te kiezen. De iPad-versie van GQ Magazine (Gentlemen’s Quarterly, een mannenblad) is maar 365 keer verkocht volgens uitgever Pete Hunsinger.


Het gaat daarbij om het ‘Men of the Year’-nummer van december 2009. Het kwartaalblad kost $2,99 en heeft uitgeverij Condé Nast (één van de grootste uitgeverijen ter wereld) maar $1.091,35 opgeleverd. Daar gaat Apple’s 30% nog vanaf. Toch wil Hunsinger het iPad-tijdschrift niet meteen als een mislukking bestempelen, omdat het volgens hem niets extra’s kost. Er zijn geen drukkosten en geen logistieke kosten. De iPad-applicatie is $2 goedkoper dan de gedrukte editie.

Hunsinger verwacht dat de iPad uiteindelijk wel een belangrijke component wordt in de verkoopcijfers. Het juninummer met het Australische supermodel Miranda Kerr zou meer lezers moeten trekken. Toch zijn de verkoopcijfers misschien niet zo verrassend: de iPad kwam in maart op de markt, wie gaat dan nog een decembernummer uit 2009 kopen? Uitgeverij Condé Nast werkt verder aan iPad-versies van de bladen Glamour, The New Yorker, Vanity Fair en Wired. In het najaar volgen nog meer magazines. In Nederland is Sanoma bezig met het omzetten van populaire publieksbladen.

Wie GQ Magazine alsnog wil kopen: een nummer kost $2,99 en voor $1,99 kun je oude nummers kopen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 mei 2010 om 22:22
Categorie
Apps

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.